| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olasılık ve İstatistik | BM106 | Türkçe | Zorunlu | 2. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 4,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Anlatım, Sunum, Problem Çözme, Tartışma |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. ALİ ÇALHAN |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Olasılık teorisi ve istatistik konularının öğretilmesi |
| Dersin İçeriği | Olasılık teorisi, rastgele değişkenler, değişken aileleri, istatistik konuları |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Olasılık teorisi ve küme teorisi kavramlarını anlayabilme ve ilişki kurabilme |
| 2 | Olasılık aksiyomları, koşullu olasılık ve bayes teoremini kavrayabilme |
| 3 | Olay ve bağımsız olaylar konusu anlayabilme, sıralı deneyler ve ağaç diyagramlarını kullanabilme |
| 4 | Sayma yöntemleri ile bağımsız denemeler konularını anlayabilme |
| 5 | Rastgele değişken ve ayrık rastgele değişken kavramlarını anlayabilme |
| 6 | Ayrık rastgele değişken ailelerine ait kütle fonksiyonu ve birikimli dağılım fonksiyonunu anlayabilme |
| 7 | Ayrık rastgele değişkenlerde ortalama, beklenen değer, moment, varyans ve standart sapma değerlerini hesaplayabilme |
| 8 | Sürekli rastgele değişken ailelerine ait yoğunluk fonksiyonu ve birikimli dağılım fonksiyonunu anlayabilme |
| 9 | Sürekli rastgele değişkenlerde ortalama, beklenen değer, moment, varyans ve standart sapma değerlerini hesaplayabilme |
| 10 | Rastgele değişken çiftlerine ait fonksiyonlar ile korelasyon ve koveryans kavramlarını kavrayabilme |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Küme teorisi ve olasılık teorisi | Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık), Uygulama, Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 2. Hafta | Olasılık aksiyomları, koşullu olasılık ve Bayes teoremi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 3. Hafta | Bağımsız olaylar, sıralı deneyler ve ağaç diyagramları | Sunum (Hazırlık), Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Araştırma |
| 4. Hafta | Sayma yöntemleri ve bağımsız denemeler | Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 5. Hafta | Rastgele değişken kavramı ve ayrık rastgele değişkenler | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Uygulama, Araştırma |
| 6. Hafta | Ayrık rastgele değişken aileleri | Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Uygulama, Görüşme, Diğer Faaliyetler |
| 7. Hafta | Ayrık rastgele değişkenlerde olasılık kütle fonksiyonu ve birikimli dağılım fonksiyonu | Uygulama, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 8. Hafta | Ayrık rastgele değişkenlerde ortalama, beklenen değer, moment, varyans ve standart sapma | Görüşme, Sunum (Hazırlık), Diğer Faaliyetler, Uygulama, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 9. Hafta | Sürekli rastgele değişkenler | Araştırma, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık), Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme |
| 10. Hafta | Sürekli rastgele değişkenlerde olasılık yoğunluk fonksiyonu ve birikimli dağılım fonksiyonu | Görüşme, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık), Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 11. Hafta | Sürekli rastgele değişken aileleri | Diğer Faaliyetler, Araştırma, Sunum (Hazırlık), Uygulama, Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 12. Hafta | Sürekli rastgele değişkenlerde ortalama, beklenen değer, moment, varyans ve standart sapma | Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 13. Hafta | Rastgele değişken çiftleri ve beklenen değer | Diğer Faaliyetler, Araştırma, Görüşme, Uygulama, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 14. Hafta | Rastgele değişken çiftlerine ait fonksiyonlar, korelasyon ve koveryans | Görüşme, Sunum (Hazırlık), Uygulama, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | ✔ | |||||
| 2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | ✔ | |||||
| 3 | Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık | ✔ | |||||
| 4 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | ✔ | |||||
| 5 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | ✔ | |||||
| 6 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | ✔ | |||||
| 7 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | ✔ | |||||
| 8 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | ✔ | |||||
| 9 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | ✔ | |||||
| 10 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | ✔ | |||||
| 11 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | ✔ | |||||
| 12 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 | DK9 | DK10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY5 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY7 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY8 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY9 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY10 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY11 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY12 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 3 | 14 | 42 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 1 | 14 | 14 |
| Sunum (Hazırlık) | 1 | 14 | 14 | |
| Uygulama | 1 | 14 | 14 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 | |
| Uygulama | 1 | 1 | 1 | |
| Uygulama DS | 1 | 1 | 1 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 1 | 14 | 14 | |
| Toplam İş Yükü | 102 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 4,0 | ||