| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Elektrik Devre Temelleri | BM107 | Türkçe | Zorunlu | 1. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 4,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz Yüze Anlatım |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Yusuf ALTUN, Prof. Dr. Resul KARA, Dr. Öğr. Üyesi Ekrem BAŞER |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Ekrem BAŞER (Güz) |
| Dersin Amacı | Öğrencinin, öğreniminin ve iş hayatının çeşitli safhalarında bilgisayarda ve çevre birimlerinde ortaya çıkabilecek elektriksel problemlerin çözümüne yönelik fikir üretme ve çözümler geliştirme, elektronik, sayısal elektronik gibi bilgisayar donanımı alanındaki dersler ve bilimsel çalışmalar için teorik altyapı oluşturmak. |
| Dersin İçeriği | Elektriksel kavramlar, direnç, akım, voltaj, güç, enerji. Elektrik devresi ve elemanları, tanımları, kaynak dönüşümü. Seri, Paralel Direnç Devreleri ve Kirchhoff Kanunları. Seri-paralel (karışık) devreler. Matris ve Determinant. Çevre Analiz Yöntemi, Düğüm Analiz Yöntemi, Wheatstone Köprü Devresi, Yıldız Üçgen (Y Δ ) ile Üçgen Yıldız( Δ Y) Dönüşümü. Süperpozisyon ilkesi. Thevenin, Norton Teoremi. Maksimum Güç Transferi, Millman, Karşıtlık ve Doğrusallık Teoremi. Kapasitör (Kondansatör) ve Bobin . Bobin ve Kondansatörlü Doğru Akım Devreleri. Doğru Akımda devrelerinde İşlemsel Kuvvetlendiriciler (OPAMP). |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Elektriksel temel kavramları tanır, güç ve enerji hesapları yapabilir |
| 2 | Ohm Kanunu, Kirşof Kanunlarını Öğrenir; Seri, Paraelel ve Karışık Devreler üzerinde uygular |
| 3 | Çevre ve Düğüm Analizini Öğrenir |
| 4 | Süperpozisyon ilkesini öğrenir |
| 5 | Thevenin ve Norton Teoremlerini Öğrenir |
| 6 | Wheatstone Köprü Devresi, Yıldız Üçgen (Y Δ ) ile Üçgen Yıldız( Δ Y) Dönüşüm yöntemlerini öğrenir |
| 7 | Maksimum Güç Transferi, Millman, Karşıtlık ve Doğrusallık yöntemlerini öğrenir |
| 8 | Kapasitör ve İndüktörleri Öğrenir, Akım, Voltaj ve Enerji denklemlerini yazabilir |
| 9 | İşlemsel kuvvetlendirici (OPAMP) içeren DC devrelerin çözümünü yapabilir |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Elektriksel kavramlar, akım, voltaj, güç, enerji | |
| 2. Hafta | Elektrik devresi ve elemanları, tanımları, kaynak dönüşümü | |
| 3. Hafta | Seri, Paralel Direnç Devreleri ve Kirchhoff Kanunları | |
| 4. Hafta | Seri-paralel (karışık) devreler | |
| 5. Hafta | Matris ve Determinant, Çevre Analiz Yöntemi | |
| 6. Hafta | Düğüm Analiz Yöntemi, Wheatstone Köprü Devresi, Yıldız Üçgen (Y Δ ) ile Üçgen Yıldız( Δ Y) Dönüşümü | |
| 7. Hafta | Süperpozisyon ilkesi | |
| 8. Hafta | Thevenin, Norton Teoremi | |
| 9. Hafta | Norton Teoremi, Maksimum Güç Transferi | |
| 10. Hafta | Millman, Karşıtlık ve Doğrusallık | |
| 11. Hafta | Kapasitör (Kondansatör) | |
| 12. Hafta | Bobin | |
| 13. Hafta | Bobin ve Kondansatörlü Doğru Akım Devreleri | |
| 14. Hafta | Doğru Akımda devrelerinde İşlemsel Kuvvetlendiriciler (OPAMP) |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | ✔ | |||||
| 2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | ✔ | |||||
| 4 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | ✔ | |||||
| 5 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | ✔ | |||||
| 6 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | ✔ | |||||
| 7 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | ✔ | |||||
| 8 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 | DK9 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY4 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY6 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY7 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY8 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 13 | 3 | 39 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 9 | 1 | 9 |
| Görüşme | 13 | 3 | 39 | |
| Sunum (Hazırlık) | 13 | 1 | 13 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 | |
| Toplam İş Yükü | 102 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 4,0 | ||