| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Orman Amenajmanı Esasları | OM461 | Türkçe | Zorunlu | 7. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 3,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Projektörlü sunum/sözel anlatım |
| Dersin Koordinatörü | Doç. Dr. Ahmet Salih DEĞERMENCİ, Prof. Dr. Hayati ZENGİN |
| Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Hayati ZENGİN (Güz) |
| Dersin Amacı | Orman Amenajmanın tanımı, amacı, kapsamı ve diğer ormancılık bilim dalı ile ilişkilerini açıklamak, orman, orman ekosistemi ve ormanların fayda ve fonksiyonlarını tanıtmak, orman formları hakkında bilgi vererek orman formlarının fonksiyonel açıdan değerlendirmesini yapmak, ormancılık ve orman işletmeleri tanıtmak, ormancılıkta amaçlar, ilkeler, planlama sistemleri ve kriterleri hakkında bilgilendirmek, orman işletmelerinde alt yapının kurulması ve faydalanmanın düzenlenmesinde uygulanan temel kavramları açıklamaktır. |
| Dersin İçeriği | A. Orman amenajmanının tanımı, kavramsal çerçevesi, görevleri, tarihçesi, diğer bilim dalları ile ilişkisi, yararlandığı yöntemler, planlama kavramı, ölçeği ve kapsamı B. Ormancılığın temel ilkeleri, uluslararası ve ulusal ölçekte ormancılık, sürdürülebilir orman işletmeciliği ve ormancılıkta sertifikalandırma C. Orman fonksiyonları tanımı, ölçüt ve göstergeleri ile uygulanacak silvikültürel müdahaleler D. İşletme amaçları, koruma hedefleri, orman formları, orman formu-fonksiyon ilişkileri ve işletme şekilleri E. Plan ve planlama kavramı, planlama süreci, planlama yaklaşımları (klasik, ekosistem tabanlı çok amaçlı planlama, münferit planlama, yaş ve çap sınıfları metotları) F. Aktüel ve optimal kuruluşun tespiti için alan envanteri, ağaç serveti ve artımının envanteri, yetişme ortamı envanteri, deneme alanlarının belirlenmesi, ağaçların ölçümü, fonksiyonların belirlenmesi, yaş sınıfları ve bonitet haritası, hasılat tablosu, ortalama bonitet ve redüksiyon faktör hesabı, orman fonksiyonları ve hizmetleri, hasılat ve büyüme modelleri G. Karar verme tekniklerinin (simülasyon, doğrusal programlama, amaç programlama gibi) orman amenajmanındaki kullanımı. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | 1.Orman amenajmanı ile ilgili temel kavramları bilir |
| 2 | 2. Orman amenajmanında bilgi üretim yöntemlerini kavrar |
| 3 | 3.Orman ekosistemi ve orman ekosisteminde ürün ve hizmetlerin üretim süreçlerinin kavrar |
| 4 | 4. Orman fonksiyonlarını bilir |
| 5 | 5. Orman formalarını, ortaya çıkış nedenlerini ve ayırıcı özelliklerini kavrayarak, farklı orman fonksiyonları açısından karşılaştırmasını yapabilir |
| 6 | 6.Ülkemizde ve dünyada yapılan değişik ormancılık çeşitlerini bilir |
| 7 | 7. Orman işletmelerini ve bunların tarım ve madencilik gibi toprağa bağlı ekonomik işletmeler ile diğer endüstriye işletmelerden farkını kavrar |
| 8 | 8. Ormancılıkta söz konusu olan değişik amaçlar ve bunların gerçekleştirilmesinde gözetilecek temel ilkleri kavrar |
| 9 | 9. Ormancılıkta planlama çeşitlerini ve genel ilkelerini bilir |
| 10 | 10. Orman amenajmanında genel ilkeler ve planlama kriterlerini bilir |
| 11 | 11.Orman işletmelerinin mekansal düzeni ve alt yapı elemanlarını bilir |
| 12 | 12. Orman işletmelerinde faydalanmanın düzenlenmesinde yararlanılan temel kavramları bilir |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Orman amenajmanının tanımı, tarihçesi, görevleri ve diğer bilim dallarıyla ilişkisi, Ormandaki ölçüm aletlerinin tanıtımı I | Saha/Arazi Çalışması, Sunum (Hazırlık) |
| 2. Hafta | Orman, Orman Ekosistemi ve Genel Özellikleri | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 3. Hafta | Orman Fonksiyonları | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 4. Hafta | Orman Formları ve Sınıflandırılması, Fonksiyonel yönden Orman Yapısının değerlendirilmesi | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 5. Hafta | Ormancılık, Ormancılığın tanımı ve uygulama tipleri | |
| 6. Hafta | Ormancılık Amaçları, Planlama Çeşitleri ve Genel Prensipler I | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 7. Hafta | Ormancılık Amaçları, Planlama Çeşitleri ve Genel Prensipler II | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 8. Hafta | Ara Sınav | Diğer Faaliyetler |
| 9. Hafta | Orman Amenajmanında Genel İlkeler ve Planlama Kriterleri I | |
| 10. Hafta | Orman Amenajmanında Genel İlkeler ve Planlama Kriterler II | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 11. Hafta | Orman İşletmelerinin Mekansal Düzeni ve Alt Yapı Elemanları | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 12. Hafta | Orman İşletmelerinde Faydalanmanın Düzenlenmesinde Yararlanılan Temel Kavramlar I | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 13. Hafta | Orman İşletmelerinde Faydalanmanın Düzenlenmesinde Yararlanılan Temel Kavramlar II | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 14. Hafta | Orman İşletmelerinde Faydalanmanın Düzenlenmesinde Yararlanılan Temel Kavramlar II | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sürdürülebilir kaynak kullanımı anlayışı | ✔ | |||||
| 2 | Ormancılıkla ilgili temel flora, fauna, ekosistem ve doğal kaynak bilgisi | ✔ | |||||
| 3 | Türkiye’deki orman kaynaklarını ilgilendiren idari ve hukuki yapı, politika belirleme ve planlama süreçleri, arz-talep ilişkileri, sosyo-ekonomik durum bilgisi | ✔ | |||||
| 4 | Ormancılıkla ilgili alanlarda problem tanımlama, modelleme ve çözme yetkinliği | ✔ | |||||
| 4 | Ormancılıkla ilgili alanlarda problem tanımlama, modelleme ve çözme yetkinliği | ✔ | |||||
| 5 | Ormancılık uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve araçları kullanma becerisi | ✔ | |||||
| 6 | Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini ormancılık problemlerine uygulama becerisi | ✔ | |||||
| 7 | Deney tasarlama, yapma, verileri çözümleme ve sonuçları yorumlama becerisi | ✔ | |||||
| 8 | Ormancılık disiplini içinde ve diğer disiplinler ile takım çalışması yapma becerisi | ✔ | |||||
| 9 | Ormancılıkla ilgili durum ve gelişmeleri takip edebilecek yabancı dil bilgi ve becerisi | ✔ | |||||
| 10 | Etkili sözlü ve yazılı iletişim becerisi | ✔ | |||||
| 11 | İnisiyatif alma ve bağımsız davranma yetkinliği | ✔ | |||||
| 12 | Kalite bilgisi ve bilinci | ✔ | |||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenme bilinci | ✔ | |||||
| 14 | Meslek ahlakı ve toplumsal sorumluluk bilinci | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 | DK9 | DK10 | DK11 | DK12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 |
| PY2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY3 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 |
| PY4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY6 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY7 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY8 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY9 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 |
| PY10 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY11 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 |
| PY12 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY13 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY14 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ödev 1 | 2 | 2 | 4 | |
| Kısa Sınav 1 | 7 | 1 | 7 | |
| Kısa Sınav 2 | 7 | 1 | 7 | |
| Final | 1 | 3 | 3 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 14 | 4 | 56 | |
| Toplam İş Yükü | 78 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 | ||