| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Silvikültür Tekniği | OM358 | Türkçe | Zorunlu | 6. Yarıyıl | 2 + 2 | 3,0 | 6,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Doç. Dr. Ali Kemal ÖZBAYRAM |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Dersin amacı ormanların gençleştirilmesi, bakımı ve iyileştirilmesini öğretmektir. |
| Dersin İçeriği | Silvikültürün amacı ve ormancılıktaki yeri, uygulamalı ekoloji olarak silvikültür, silvikültür uygulamalarının kapsamı ve terminoloji, etanın silvikültürdeki rolü, uygulamada silvikültür, Tahripler ve gençleşme, doğal ve yapay gençleştirme, doğal gençleşmenin ekolojik koşulları, gençleştirme alanının hazırlanması, Silvikültürel sistemler, Türkiye ormanları, saf ve karışık meşcereler, Türkiye ormancılığında uygulanan işletme şekilleri ve gençleştirme yöntemleri, seçme işletmesi ve Türkiye’de uygulanması, Tıraşlama yöntemi, uygulanabilme koşulları, olumlu ve olumsuz yönleri, Türkiye’deki uygulamalar, Siper yöntemi, uygulanabilme koşulları, olumlu ve olumsuz yönleri, Türkiye’deki uygulamaları, Karışık meşcereler, karışık meşcerelerin gençleştirilmesi ve Türkiye’deki uygulamalar, Aralama metotları, aralamanın ağaç ve meşcere gelişimine etkisi, aralamanın zamanı ve planlanması, aralamanın yaygın ağaç türü meşcerelerinde uygulanması. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Temel silvikültürel kavramları bilmek |
| 2 | Türkiye’deki saf ve karışık ormanlar ve bunların işletme şekillerini bilmek |
| 3 | Orman bakımının orman yetiştirmedeki yeri ve önemini açıklamak |
| 4 | Gençlik ve kültür bakımı, sıklık bakımı ve aralama bakımlarının planlanması ve uygulanmasını yapmak |
| 5 | Gençleştirmenin ekolojik koşullarını açıklamak |
| 6 | Türkiye’de kullanılan gençleştirme yöntemleri ve bunların muhtelif ağaç türlerinde uygulanması bilmek |
| 7 | Gençleştirme çalışmalarının silvikültürel planlaması ve uygulamasını yapmak |
| 8 | Sürekli ormanlarda uygulanan silvikültürel müdahaleleri bilmek |
| 9 | Baltalık ve baltalıkların koruya dönüştürülmesi konusunda bilgi sahibi olmak |
| 10 | Bozuk orman alanlarının rehabilitasyonunu gerçekleştirmek |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Giriş, silvikültürün amacı ve ormancılıktaki yeri, uygulamalı ekoloji olarak silvikültür, silvikültür uygulamalarının kapsamı ve terminoloji, etanın silvikültürdeki rolü, uygulamada silvikültür | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 2. Hafta | Tahripler ve gençleşme, doğal ve yapay gençleştirme, doğal gençleşmenin ekolojik koşulları, gençleştirme alanının hazırlanması (diri örtü mücadelesi, yangın kültürü, toprak işleme vb) | Saha/Arazi Çalışması, Sunum (Hazırlık) |
| 3. Hafta | Silvikültürel sistemler, Türkiye ormanları, saf ve karışık meşcereler, Türkiye ormancılığında uygulanan işletme şekilleri ve gençleştirme yöntemleri, seçme işletmesi ve Türkiye’de uygulanması | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 4. Hafta | Tıraşlama yöntemi, uygulanabilme koşulları, olumlu ve olumsuz yönleri, Türkiye’deki uygulamalar | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 5. Hafta | Siper yöntemi, uygulanabilme koşulları, olumlu ve olumsuz yönleri, Türkiye’deki uygulamaları | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 6. Hafta | Karışık meşcereler, karışık meşcerelerin gençleştirilmesi ve Türkiye’deki uygulamalar | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 7. Hafta | Baltalıklar, baltalıkların koruya dönüştürülmesi, meşe meşceresinde uygulama | Uygulama, Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 8. Hafta | Ara Sınav | Diğer Faaliyetler |
| 9. Hafta | Kayın gençleştirme çalışmalarının yerinde incelenmesi | Uygulama, Saha/Arazi Çalışması |
| 10. Hafta | Aynı-yaşlı ve değişik-yaşlı göknar meşcereleri, sekonder göknar ormanları ve dönüştürme çalışmalarının yerinde incelenmesi | Saha/Arazi Çalışması, Uygulama |
| 11. Hafta | Orman bakımının kapsamı ve ormancılık uygulamalarındaki yeri ve önemi, Türkiye'de orman bakımı, gençlik-kültür ve sıklık bakımları | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 12. Hafta | Aralama metotları, aralamanın ağaç ve meşcere gelişimine etkisi, aralamanın zamanı ve planlanması, aralamanın yaygın ağaç türü meşcerelerinde uygulanması | Sunum (Hazırlık), Saha/Arazi Çalışması, Görüşme |
| 13. Hafta | Budama, alt tesis, siper altı dikim, bozuk ormanların iyileştirilmesi | Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| 14. Hafta | Karışık meşcereler, karışık meşcerelerin gençleştirilmesi ve Türkiye’deki uygulamalar | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sürdürülebilir kaynak kullanımı anlayışı | ✔ | |||||
| 2 | Ormancılıkla ilgili temel flora, fauna, ekosistem ve doğal kaynak bilgisi | ✔ | |||||
| 3 | Türkiye’deki orman kaynaklarını ilgilendiren idari ve hukuki yapı, politika belirleme ve planlama süreçleri, arz-talep ilişkileri, sosyo-ekonomik durum bilgisi | ✔ | |||||
| 4 | Ormancılıkla ilgili alanlarda problem tanımlama, modelleme ve çözme yetkinliği | ✔ | |||||
| 5 | Ormancılık uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve araçları kullanma becerisi | ✔ | |||||
| 6 | Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini ormancılık problemlerine uygulama becerisi | ✔ | |||||
| 7 | Deney tasarlama, yapma, verileri çözümleme ve sonuçları yorumlama becerisi | ✔ | |||||
| 8 | Ormancılık disiplini içinde ve diğer disiplinler ile takım çalışması yapma becerisi | ✔ | |||||
| 9 | Ormancılıkla ilgili durum ve gelişmeleri takip edebilecek yabancı dil bilgi ve becerisi | ✔ | |||||
| 10 | Etkili sözlü ve yazılı iletişim becerisi | ✔ | |||||
| 11 | İnisiyatif alma ve bağımsız davranma yetkinliği | ✔ | |||||
| 12 | Kalite bilgisi ve bilinci | ✔ | |||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenme bilinci | ✔ | |||||
| 14 | Meslek ahlakı ve toplumsal sorumluluk bilinci | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 | DK9 | DK10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY2 | 5 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY3 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 |
| PY4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY6 | 1 | 2 | 2 | 4 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY7 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 |
| PY8 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY9 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY10 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY11 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY12 | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY13 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY14 | 1 | 1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 4 | 56 |
|
Ders Dışı |
Görüşme | 13 | 1 | 13 |
| Sunum (Hazırlık) | 13 | 1 | 13 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ödev 1 | 1 | 16 | 16 | |
| Ödev 2 | 1 | 17 | 17 | |
| Final | 1 | 1 | 1 | |
| Uygulama DS | 12 | 3 | 36 | |
| Toplam İş Yükü | 153 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 6,0 | ||