| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Toprak İlmi | OM203 | Türkçe | Zorunlu | 3. Yarıyıl | 2 + 2 | 3,0 | 6,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Murat SARGINCI, Prof. Dr. Oktay YILDIZ |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Murat SARGINCI (Güz) |
| Dersin Amacı | Bitki yetişme ortamı olarak toprağın oluşumu, fiziksel, kimyasal ve biyolojik özelliklerinin tanımlanması, toprakların sınıflandırılması, verimliliğinin korunması ve arttırılması, sürdürülebilir ekosistem verimliliğinin öğretilmesi |
| Dersin İçeriği | Toprak tipi, fiziksel ve kimyasal özellikleri, toprak tepkimesi, organik madde, toprak suyu hakkında bilgi edinmek. Bir ekosistemdeki toprağı bitki yetişmesi açısından tanımlayabilmek. Toprak verimliliğini arttırma yöntemlerini öğrenmek. Hasat, ağaçlandırma, yangın vb. ekosisteme yapılacak bir müdahalede topraktaki değişimleri anlayabilmek. Ekosistemin en az yenilenebilen kaynağı olan toprakların verimliliğinin korunması ve verimliliğinin sürdürülebilirliğini sağlanmak. Böylece ekosisteme yapılacak bir müdahalenin sonuçlarını daha iyi tahmin edebilecek. Ormanın işlevlerine göre yapılacak işletme faaliyetlerinde daha doğru karar verme yetisine sahip olacaktır. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Toprak tipi, fiziksel ve kimyasal özellikleri, toprak tepkimesi, organik madde, toprak suyu hakkında bilgi edinmek. |
| 2 | Bir ekosistemdeki toprağı bitki yetişmesi açısından tanımlayabilmek. |
| 3 | Toprak verimliliğini arttırma yöntemlerini öğrenmek. |
| 4 | Hasat, ağaçlandırma, yangın vb. ekosisteme yapılacak bir müdahalede topraktaki değişimleri anlayabilmek |
| 5 | Ekosistemin en az yenilenebilen kaynağı olan toprakların verimliliğinin korunması ve verimliliğinin sürdürülebilirliğini sağlanmak. |
| 6 | Böylece ekosisteme yapılacak bir müdahalenin sonuçlarını daha iyi tahmin edebilecek. |
| 7 | Ormanın işlevlerine göre yapılacak işletme faaliyetlerinde daha doğru karar verme yetisine sahip olacaktır. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Toprağın tanımı, toprak oluşturan etmenler, toprakla ilgili temel kavramlar, orman, tarım mera topraklarının genel özellikleri / Okuma tartışma, farklı topraklar ile ilgili, poster, slayt gösterimi | |
| 2. Hafta | Kayalar, kayaların toprak verme özellikleri / Laboratuarda kaya örneklerinin tanıtılması | |
| 3. Hafta | Mineraller, silikat ve silikat olmayan mineraller, makro be mikro besin elementlerinin tanıtımı ve bazı önemli minerallerin besin içerikleri / Laboratuarda mineral örneklerinin tanıtılması. | |
| 4. Hafta | Ayrışma, fiziksel parçalanma, kimyasal ayrışma çeşitleri, ayrışma sonucu oluşan malzemelerin adlandırılması / Ayrışma ve taşınma özelliklerine göre toprak oluşturan malzemelerin sınıflandırılması (alüviyal, ckolüviyal, eosen, lacustrin vb.) ve bunların örneklerle anlatımı | |
| 5. Hafta | Toprak oluşumunda önemli olaylar, kalsifikasyon, podzolizasyon, esmerleşme, Toprak profili, horizonların tanıtımı / Arazide profil kazılması ve horizonların belirlenmesi, analizler için örnek alınması | |
| 6. Hafta | Toprakların tanecik bileşimi bakımından sınıflandırılması ve toprağın mimari yapısı / Toprak örneklerini alınması, kurutulması ve fiziksel analizlerinin yapılması, analiz sonuçlarının kullanılarak üçgen yardımı ile toprak tipinin belirlenmesi | |
| 7. Hafta | Toprakların fiziksel özellikleri, toprağın bileşimi, bitki beslenmesi açısından ideal topraktaki, mineral, organik, hava ve su oranlarının anlatılması / Laboratuarda, toprakların kurutulması, tartılması ve hacim ağırlığının hesaplanması. Hacim ağırlığı ve toprak miktarı ile ilgili problem çözümleri | |
| 8. Hafta | Ara sınav | |
| 9. Hafta | Toprak suyu, tarla kapasitesi, solma noktası, yararlanılabilir su, süzeklik ve doygunluk / Topraktaki su miktarı ve doygunlukla ilgili problem çözümü, su kullanımı ile ilgili lab ve resim gösterimleri | |
| 10. Hafta | Toprak sıkışması gözeneklilik, kılcak su hareketi, toprak havalanması / Toprak sıkışması ile ilgili, lab ve resim gösterimi, arazi gezisi | |
| 11. Hafta | Toprağın kimyasal özellikleri, pH, toprak tepkimesi ile besinlerin yararlanılabilirliği, Asidik ve bazik toprakların iyileştirilmesi, katyon değişim kapasitesi (KDK), tuzluluk / pH ve tuzluluk ölçümünün gösterimi, pH ve KDK ile ilgili problem çözümleri, analiz sonuçlarının %, ppm, CmolC/kg olarak birbirlerine çevrimleri. | |
| 12. Hafta | Teknik Gezi | |
| 13. Hafta | Toprak kolloidleri (organik madde ve kil mineralleri), toprak kolloidlerinin sınıflandırılması, oluşumu, besin ve su tutma özellikleri, Organik madde. Organik maddenin yapısı, ayrışma, organik maddenin su ve besin tutma özellikleri, organik maddenin toprak ve çevreye olan etkileri / Organik madde ile ilgili lab, resim ve arazi gösterileri. | |
| 14. Hafta | Türkiyesnin coğrafik bölgelerine göre toprak tipleri ve bitki yetişmesi açısından değerlendirilmesi / Okuma tartışma |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sürdürülebilir kaynak kullanımı anlayışı | ✔ | |||||
| 2 | Ormancılıkla ilgili temel flora, fauna, ekosistem ve doğal kaynak bilgisi | ✔ | |||||
| 3 | Türkiye’deki orman kaynaklarını ilgilendiren idari ve hukuki yapı, politika belirleme ve planlama süreçleri, arz-talep ilişkileri, sosyo-ekonomik durum bilgisi | ✔ | |||||
| 4 | Ormancılıkla ilgili alanlarda problem tanımlama, modelleme ve çözme yetkinliği | ✔ | |||||
| 5 | Ormancılık uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve araçları kullanma becerisi | ✔ | |||||
| 6 | Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini ormancılık problemlerine uygulama becerisi | ✔ | |||||
| 7 | Deney tasarlama, yapma, verileri çözümleme ve sonuçları yorumlama becerisi | ✔ | |||||
| 8 | Ormancılık disiplini içinde ve diğer disiplinler ile takım çalışması yapma becerisi | ✔ | |||||
| 9 | Ormancılıkla ilgili durum ve gelişmeleri takip edebilecek yabancı dil bilgi ve becerisi | ✔ | |||||
| 10 | Etkili sözlü ve yazılı iletişim becerisi | ✔ | |||||
| 11 | İnisiyatif alma ve bağımsız davranma yetkinliği | ✔ | |||||
| 12 | Kalite bilgisi ve bilinci | ✔ | |||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenme bilinci | ✔ | |||||
| 14 | Meslek ahlakı ve toplumsal sorumluluk bilinci | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 |
| PY2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY6 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY7 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY8 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY9 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY10 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY11 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY12 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY13 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY14 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| Güz Dönemi | |||
| Sorumlu Personel | Grup | Değerlendirme Yöntemi | Yüzde |
|---|---|---|---|
| Dr. Öğr. Üyesi Murat SARGINCI | Vize | 30,00 | |
| Dr. Öğr. Üyesi Murat SARGINCI | Uygulama | 10,00 | |
| Dr. Öğr. Üyesi Murat SARGINCI | Ödev | 10,00 | |
| Dr. Öğr. Üyesi Murat SARGINCI | Devam | 10,00 | |
| Dr. Öğr. Üyesi Murat SARGINCI | Final | 40,00 | |
| Toplam | 100,00 | ||
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ödev 1 | 1 | 0,5 | 0,5 | |
| Ödev 2 | 1 | 0,5 | 0,5 | |
| Kısa Sınav 1 | 1 | 0,5 | 0,5 | |
| Kısa Sınav 2 | 1 | 0,5 | 0,5 | |
| Final | 1 | 1 | 1 | |
| Uygulama | 5 | 5 | 25 | |
| Uygulama DS | 2 | 1,5 | 3 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 11 | 11 | 121 | |
| Toplam İş Yükü | 153 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 6,0 | ||