| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Erozyon ve Sel Kontrolü | OM407 | Türkçe | Zorunlu | 7. Yarıyıl | 2 + 2 | 3,0 | 5,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Tarık ÇİTGEZ, Prof. Dr. Refik KARAGÜL, Doç. Dr. Mehmet ÖZCAN |
| Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Refik KARAGÜL (Güz) |
| Dersin Amacı | Toprak ve su korumanın önemi ve bunun nasıl yapılacağının öğrenilmesi. Bir havzada meydana gelen erozyon, taşkın, sel, çığ ve heyelanların nedenleri ile bunlara karşı alınacak önlemlerin belirlenmesidir. |
| Dersin İçeriği | Erozyon olayı ve çeşitleri, erozyonun nedenleri, alınabilecek önlemler, arazi sınıflaması ve önemi, sel ve taşkın, heyelanlar ve kütle hareketleri, çığ kontrolü |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Toprak ve suyun önemi ve kaybedilmesinin zararları, |
| 2 | Koruyucu, kültürel ve yapısal önlemler |
| 3 | Bir yağış havzasında meydana gelebilecek erozyon, sel, taşkın ve heyelan zararları |
| 4 | Sel derelerinin ve havzalarının iyileştirilmesi |
| 5 | Arazi kabiliyet sınıflandırması ve önemi |
| 6 | Çığ olaylarının nedenleri |
| 7 | Çığlara karşı alınabilecek teknik ve kültürel tedbirler |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Toprak ve suyun önemi, korunma gerekliliği, erozyon olayı ve çeşitleri | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 2. Hafta | Erozyona neden olan faktörlerin analizi | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 3. Hafta | Su ve rüzgar erozyonuna karşı alınabilecek koruyucu ve kültürel önlemler | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 4. Hafta | Toprak ve su korumasında mekanik önlemler, teraslar, hendekler | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 5. Hafta | Arazi sınıflamasının tanımı, esasları ve önemi | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 6. Hafta | Arazide (orman, mera, tarım) erozyona neden olan uygulamalar ve alınan önlemlerin incelenmesi | Uygulama, Saha/Arazi Çalışması, Görüşme |
| 7. Hafta | Rüzgar erozyonu ve kumul ıslah yöntemleri | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 8. Hafta | Arasınav | |
| 9. Hafta | Sel derelerinin tanımı, oluşumu. Sel ve taşkına neden olan iklim, arazi ve insan uygulamalarının analizi | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 10. Hafta | Regülatör, Baraj, köprülerde inceleme, kıyı ve köprü koruma önlemlerinin görülmesi ve incelenmesi | Saha/Arazi Çalışması, Görüşme |
| 11. Hafta | Heyelanlar ve diğer kütle hareketleri. Nedenleri ve alınması gerekli önlemler | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 12. Hafta | Dere Tabanlarının Stabilizasyonu, Dere Kıyılarının Oyulmaya Karşı Korunması | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 13. Hafta | Sel Havzalarında İyileştirme ve Kontrol Çalışmaları, Sel Kontrolünde Teknik ve Biyoteknik Yapılar | Saha/Arazi Çalışması, Uygulama, Görüşme |
| 14. Hafta | Çığ Kontrolü İle İlgili Genel Bilgiler, Çığların Sınıflandırılması ve Dinamik Etkisi, Çığlardan Aktif ve Pasif Korunma Yöntemleri | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sürdürülebilir kaynak kullanımı anlayışı | ✔ | |||||
| 2 | Ormancılıkla ilgili temel flora, fauna, ekosistem ve doğal kaynak bilgisi | ✔ | |||||
| 3 | Türkiye’deki orman kaynaklarını ilgilendiren idari ve hukuki yapı, politika belirleme ve planlama süreçleri, arz-talep ilişkileri, sosyo-ekonomik durum bilgisi | ✔ | |||||
| 4 | Ormancılıkla ilgili alanlarda problem tanımlama, modelleme ve çözme yetkinliği | ✔ | |||||
| 5 | Ormancılık uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve araçları kullanma becerisi | ✔ | |||||
| 6 | Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini ormancılık problemlerine uygulama becerisi | ✔ | |||||
| 7 | Deney tasarlama, yapma, verileri çözümleme ve sonuçları yorumlama becerisi | ✔ | |||||
| 8 | Ormancılık disiplini içinde ve diğer disiplinler ile takım çalışması yapma becerisi | ✔ | |||||
| 9 | Ormancılıkla ilgili durum ve gelişmeleri takip edebilecek yabancı dil bilgi ve becerisi | ✔ | |||||
| 10 | Etkili sözlü ve yazılı iletişim becerisi | ✔ | |||||
| 11 | İnisiyatif alma ve bağımsız davranma yetkinliği | ✔ | |||||
| 12 | Kalite bilgisi ve bilinci | ✔ | |||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenme bilinci | ✔ | |||||
| 14 | Meslek ahlakı ve toplumsal sorumluluk bilinci | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 3 | 2 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 |
| PY2 | 3 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 1 |
| PY3 | 3 | 2 | 3 | 1 | 1 | 2 | 2 |
| PY4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 2 | 4 | 5 |
| PY5 | 1 | 5 | 4 | 5 | 2 | 2 | 5 |
| PY6 | 1 | 2 | 3 | 1 | 1 | 1 | 3 |
| PY7 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY8 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 |
| PY9 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY10 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY11 | 1 | 4 | 3 | 4 | 1 | 1 | 4 |
| PY12 | 2 | 3 | 1 | 4 | 4 | 1 | 5 |
| PY13 | 4 | 4 | 5 | 5 | 3 | 2 | 4 |
| PY14 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 3 | 5 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 2 | 28 |
|
Ders Dışı |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ödev 1 | 2 | 2 | 4 | |
| Ödev 2 | 2 | 2 | 4 | |
| Final | 1 | 1,5 | 1,5 | |
| Uygulama | 14 | 2 | 28 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 11 | 3 | 33 | |
| Toplam İş Yükü | 127,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 5,0 | ||