| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilim Etiği ve Araştırma Yöntemleri | ORM500 | Türkçe | Zorunlu | 3 + 0 | 3,0 | 6,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisansüstü |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Doç. Dr. Yaşar Selman GÜLTEKİN |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Ali Kemal ÖZBAYRAM (Güz) |
| Dersin Amacı | Orman mühendisliği biliminde kullanılan temel bilimsel araştırma yöntemleri hakkında bilgi vermek, yapılan bir bilimsel araştırma ile ilgili nitelikli yayın hazırlamak ve sunabilmek için gereken bilgi ve becerileri kazandırmak, bir araştırmanın hazırlanırken uyulması gereken bilimsel etik kuralları ve akademik yazım kurallarını kavratmak ve bir araştırmanın yayınlanma süreci hakkında bilgi sahibi yapmaktır. |
| Dersin İçeriği | 1 Ders içeriğinin tanıtılması 2 Ormancılık bilimlerinde bilimsel çalışmaya ilişkin temel kavramlar 3 Bilgi kaynakları, veri tabanları ve ulaşma yolları 4 Bilim Etiği: Araştırma ve yayınlama ile ilgili etik kurallar ve Araştırma sorusunun özellikleri Ödev 1: Makale bulunması 5 Bilimsel araştırma yöntemleri, Nicel araştırma yöntemleri Ödev 2: Araştırma sorusu yazılması 6 Ormancılıkta bilimsel araştırmalarda örneklem Ödev 3: Araştırma sorusunun düzenlenmesi Ödev 4: Nicel araştırma yöntemi örnek araştırmaların bulunması ve sunulması 7 Veri toplama araçları 8 Nitel araştırma yöntemleri ve ilgili desenler Ara sınav (Araştırma önerisi giriş bölümü) 9 Karma Yöntem 10 Geçerlilik, Güvenilirlik Ödev 5: Araştırma sorusuna uygun veri toplama aracı bulunması 11 Raporlama ve Atıf teknikleri Yayımlama süreci: dergi seçimi, yazışmalar ve basım süreci 12 Veri analiz ve değerlendirme basamakları Ödev 6: Metin içi ve kaynakçada atıf yapmak 13 Araştırma önerilerinin sunumu 14 Araştırma önerilerinin sunumu |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Ormancılıkta bir bilimsel araştırmanın planlanma aşamalarını bilir ve uygulayabilir. |
| 2 | Makale, bildiri, kitap gibi farklı türdeki bilimsel yayınların hazırlanma amacı, kapsamı ve içerik özelliklerini bilir. |
| 3 | Bilim etiğine ilişkin kavramları bilir ve uygun davranışlar sergileyebilir. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Ders içeriğinin tanıtılması, Giriş | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 2. Hafta | Ormancılık bilimlerinde bilimsel çalışmaya ilişkin temel kavramlar | |
| 3. Hafta | Bilgi kaynakları, veri tabanları ve ulaşma yolları | |
| 4. Hafta | Bilim Etiği: Araştırma ve yayınlama ile ilgili etik kurallar ve Araştırma sorusunun özellikleri Ödev 1: Makale bulunması | |
| 5. Hafta | Bilimsel araştırma yöntemleri, Nicel araştırma yöntemleri Ödev 2: Araştırma sorusu yazılması | |
| 6. Hafta | Ormancılıkta bilimsel araştırmalarda örneklem Ödev 3: Araştırma sorusunun düzenlenmesi Ödev 4: Nicel araştırma yöntemi örnek araştırmaların bulunması ve sunulması | |
| 7. Hafta | Veri toplama araçları | |
| 8. Hafta | Nitel araştırma yöntemleri ve ilgili desenler Ara sınav (Araştırma önerisi giriş bölümü) | |
| 9. Hafta | Karma Yöntem | |
| 10. Hafta | Geçerlilik, Güvenilirlik Ödev 5: Araştırma sorusuna uygun veri toplama aracı bulunması | |
| 11. Hafta | Raporlama ve Atıf teknikleri Yayımlama süreci: dergi seçimi, yazışmalar ve basım süreci | |
| 12. Hafta | Veri analiz ve değerlendirme basamakları Ödev 6: Metin içi ve kaynakçada atıf yapmak | |
| 13. Hafta | Araştırma önerilerinin sunumu | |
| 14. Hafta | Araştırma önerilerinin sunumu |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Lisans düzeyindeki yeterliliklerine de bağlı olarak, ormancılıkta uzmanlık seviyesine ulaşma | ✔ | |||||
| 2 | Kuramsal ve uygulamalı bilgilerini ve uzmanlığını ormancılıkta kullanabilme, bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak farklı çalışma alanlarındaki bilgileri harmanlayarak yeni bilgiler üretip önemli sorunları çözebilme | ✔ | |||||
| 3 | Liderlik sorumluluğu alarak karmaşık sorunların çözümüne yeni yaklaşımlar getirebilecek bağımsız araştırmalar yapabilme, bulgularını yayınlayabilme | ✔ | |||||
| 4 | Eleştirel ve analitik düşünme yetkinliği | ✔ | |||||
| 5 | Bilgi ve iletişim teknolojisini kullanarak ormancılık çalışmalarıyla ilgili bilgi ve görüşleri farklı ilgi gruplarına yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilme | ✔ | |||||
| 6 | Uluslararası düzeyde yazılı ve sözlü sunumlarla etkin bir şekilde iletişim kurabilmek | ✔ | |||||
| 7 | Verilerin toplanması, değerlendirilmesi ve yorumlanması sırasındaki tüm aşamalarda bilimsel, kültürel ve ahlaki değerlere önem verme tutumunu kazanma | ✔ | |||||
| 8 | Ormancılıkla ilgili strateji, politika ve uygulama planları yapabilme, ilgili çalışmaları ve sonuçları toplam kalite yönetimi süreçleri çerçevesinde harmanlayıp yorumlayabilme | ✔ | |||||
| 9 | Edinmiş olduğu bilgi ve becerileri disiplinler arası çalışmalar gerektiren sorunların çözümünde kullanabilme | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 |
|---|---|---|---|
| PY1 | 4 | 4 | 5 |
| PY2 | 4 | 0 | 5 |
| PY3 | 4 | 4 | 5 |
| PY4 | 4 | 4 | 5 |
| PY5 | 4 | 4 | 5 |
| PY6 | 3 | 3 | 4 |
| PY7 | 4 | 4 | 5 |
| PY8 | 3 | 3 | 3 |
| PY9 | 4 | 4 | 5 |
| Ders Kitabı veya Notu |
|
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 2 | 28 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 2 | 28 |
| Araştırma | 14 | 2 | 28 | |
| Uygulama | 1 | 1 | 1 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 4 | 4 |
| Ödev 1 | 4 | 4 | 16 | |
| Ödev 2 | 2 | 16 | 32 | |
| Final | 1 | 4 | 4 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 4 | 3 | 12 | |
| Toplam İş Yükü | 153 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 6,0 | ||