Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Fizik I | FIZ111 | Türkçe | Zorunlu | 1. Yarıyıl | 3 + 2 | 4,0 | 6,0 |
Ön Koşul Dersleri | |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Verilişi | Türkçe |
Dersin Koordinatörü | Doç. Dr. Erdem ELİBOL, Doç. Dr. KADİR SAYGIN, Prof. Dr. İsmail ERCAN |
Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Erdem ELİBOL (Güz), Doç. Dr. KADİR SAYGIN (Güz), Prof. Dr. İsmail ERCAN (Güz) |
Dersin Amacı | Bu dersin başlıca amacı, matematiğe dayalı mekanğin temel ilkeleri ışığında, matematik, fizik ve mühendislik bilimleri arasındaki ilişkiyi ortaya koymak ve fiziğin temel ilkelerini mühendislik alanlarına uygulamaktır. |
Dersin İçeriği | Ölçme ve birim sistemleri. Vektörler. Bir boyutta hareket. İki ve üç boyutta hareket. Newton yasaları ve uygulamaları. İş ve kinetik enerji. Potansiyel enerji ve enerjinin korunumu. Kütle merkezi ve çizgisel momentum. Çarpışma ve çizgisel momentumun korunumu. Dönme hareketi. Yuvarlanma, tork ve açısal momentum. Salınımlar |
Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
---|---|---|
1. Hafta | Birim sistemleri | |
2. Hafta | Vektörler | |
3. Hafta | Bir Boyutta Hareket | |
4. Hafta | İki Boyutta Hareket | |
5. Hafta | Newton’un Hareket Yasaları | |
6. Hafta | Newton’un Hareket Yasalarının Uygulamaları | |
7. Hafta | Newton’un Evrensel Kütle Çekim Yasası | |
8. Hafta | İş ve Enerji | |
9. Hafta | İş ve enerji | |
10. Hafta | Enerjinin Korunumu | |
11. Hafta | Momentum ve Sistemlerin Hareketi | |
12. Hafta | Katı Cisimlerin Statik Dengesi | |
13. Hafta | Açısal Momentum ve Dönme | |
14. Hafta | Açısal Momentum ve Tork |
# | Öğrenme Kazanımı |
1 | Ölçme ve temel birim sistemlerini açıklar. |
2 | Statik, kinematik ve dinamik süreçlerini analizini yapar. |
3 | Mühendislik Anabilim Dalları’na öğrenilenleri tatbik eder. |
4 | Statik, kinematik ve dinamik süreçlerle ilgili yapılara ve problemlere çözüm üretir. |
5 | Statik, kinematik ve dinamik süreçleri modeller ve bu modelleri çözümler. |
6 | Fiziğin temel kanunlarını mekanik sistemlere uygular. |
No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ✔ | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ✔ | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ✔ | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ✔ | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ✔ | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ✔ | |||||
7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ✔ | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ✔ | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ✔ | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ✔ | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ✔ |
Program Yeterlilik | Katkı Düzeyi | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | Ölçme Yöntemi |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PY1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | - |
PY2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | - |
PY3 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | - |
PY5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | - |
PY6 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | - |
PY7 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | - |
PY8 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | - |
PY9 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 5 | - |
PY10 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | - |
PY11 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | - |
Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
---|---|
Diğer Kaynaklar |
|
Değerlendirme Yöntemi | Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|---|
Sınavlar | Ara Sınav 1 | 1 | 15 | 15 |
Sınavlar | Ödev 1 | 1 | 20 | 20 |
Sınavlar | Ödev 2 | 1 | 20 | 20 |
Sınavlar | Final | 1 | 20 | 20 |
Sınavlar | Sınıf İçi Etkinlik | 14 | 3 | 42 |
Toplam İş Yükü | 117 | |||
*AKTS = (Toplam İş Yükü)/25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 6,0 |