Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Elektromanyetik Dalga Teorisi | EEM361 | Türkçe | Zorunlu | 5. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 3,0 |
Ön Koşul Dersleri | |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Verilişi | Anlatım, ödev |
Dersin Koordinatörü | Doç. Dr. Musa ÇADIRCI |
Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Musa ÇADIRCI (Güz) |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, elektromanyetik teorinin temel prensiplerini kavratarak, elektrik ve manyetik alanların zamanla değişen durumlarda nasıl davrandığını ve bu alanların iletim hatlarında, dalga kılavuzlarında ve serbest uzayda nasıl yayıldığını öğretmektir. Öğrencilere elektromanyetik dalgaların teorik temellerini, sınır şartlarını, enerji taşıma mekanizmalarını ve pratik uygulamalarını analitik olarak çözümleyebilme becerisi kazandırmak hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği | Faraday Elektromanyetik İndüklenme Kanunu Maxwell- Denklemeleri, Elektromanyetik Sınır Sartları Zamanda Harmonik Alanlar, Elektromanyetik Spektrum Düzlemsel Elektromanyetik Dalgalar, Elektromanyetik güç akışı ve poynting vektörü, genel iletim hattı denklemleri ve parametreleri Sonlu ve Sonsuz iletim hatlarında dalga özellikleri, Dalga Klavuzları ve TEM, TM, TE dalga çeşitlerinin klavuz boyunca davranışları |
Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
---|---|---|
1. Hafta | Faraday Elektromanyetik İndüklenme Kanunu | |
2. Hafta | Maxwell- Denklemeleri ve potansiyel fonksiyonları, Elektromanyetik Sınır Sartları | |
3. Hafta | Zamanda Harmonik Alanlar, Fazör Gösterimleri, Elektromanyetik Spektrum | |
4. Hafta | Düzlemsel Elektromanyetik Dalgalar, TEM dalgaları ve polarizasyon | |
5. Hafta | Az ve çok kayıplı ortamlarda TEM dalgaları, Grup Hızı | |
6. Hafta | Elektromanyetik güç akışı ve poynting vektörü, Düzlem Dalgaların Ortam Değişikliği | |
7. Hafta | Düzlem Dalgaların Ortam Değişikliği | |
8. Hafta | Düzlem dalgaların sınırlara eğik gelişi, tam yansıma, dik ve paralel kutuplanma, Brewster açısı | |
9. Hafta | Enine Elektromanyetik dalgaların dalga kılavuzunda ilerlemeleri ve genel iletim hattı denklemleri ve parametreleri | |
10. Hafta | Sonlu ve Sonsuz iletim hatlarında dalga özellikleri, Öz empedans, Duran dalga oranı | |
11. Hafta | Smith Grafiği, iletim hatlarında empedans uyumlama | |
12. Hafta | Dalga Klavuzları ve TEM, TM, TE dalga çeşitlerinin klavuz boyunca davranışları | |
13. Hafta | Dalga kılavuzları ve çeşitleri | |
14. Hafta | boşluk rezanatörleri |
# | Öğrenme Kazanımı |
1 | Maxwell denklemleri ve Faraday yasasını kullanarak zamanla değişen elektromanyetik alanları analiz eder. |
2 | Düzlemsel elektromanyetik dalgaların yayılımı, polarizasyonu ve sınır şartları altında davranışlarını açıklar. |
3 | Poynting vektörü ile elektromanyetik dalgaların güç taşıma mekanizmasını hesaplar. |
4 | İletim hatları ve dalga kılavuzlarında elektromanyetik dalgaların iletimini ve karakteristik parametrelerini değerlendirir. |
5 | Empedans uyumlama, Smith grafiği ve rezonatörler gibi uygulamaları kullanarak yüksek frekans devre analizleri yapar. |
No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ✔ | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ✔ | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ✔ | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ✔ | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ✔ | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ✔ | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ✔ | |||||
7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ✔ | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ✔ |
Program Yeterlilik | Katkı Düzeyi | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | Ölçme Yöntemi |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PY1 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60 |
PY2 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60 |
PY3 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60 |
PY4 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60 |
PY5 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60 |
PY6 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60,40,60 |
PY7 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60 |
PY10 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60 |
Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
---|---|
Diğer Kaynaklar |
|
Değerlendirme Yöntemi | Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|---|
Etkinlik | Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Etkinlik | Araştırma | 1 | 12 | 12 |
Etkinlik | Diğer Faaliyetler | 1 | 14 | 14 |
Sınavlar | Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
Sınavlar | Ödev 1 | 1 | 5 | 5 |
Sınavlar | Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 77 | |||
*AKTS = (Toplam İş Yükü)/25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 |