Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olasılık ve İstatistik | EEM267 | Türkçe | Zorunlu | 3. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 5,0 |
Ön Koşul Dersleri | |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Verilişi | Yüz yüze ve çevrimiçi |
Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Selman KULAÇ, Dr. Öğr. Üyesi OSMAN DİKMEN, Arş. Gör. Elif Eda TAKGİL |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi OSMAN DİKMEN (Güz) |
Dersin Amacı | Öğrencilerin başta haberleşme sistemleri olmak üzere elektrik-elektronik sistem analiz ve tasarımlarında kullanabilecekleri olasılıksal ve istatistiksel kavramları öğrenmelerini sağlamaktır. Bunun yanında, ilgili güncel konuların araştırılması ve sınıf ortamında sunulması gerçekleştirilir. |
Dersin İçeriği | 1. Olasılığa giriş 2. Ayrık ve sürekli rastlantı değişkenleri 3. Ayrık ve sürekli dağılımlar 4. İstatistiksel tahmin 5. İstatistiksel hipotez testi 6. Regresyon ve Varyans analizi |
Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
---|---|---|
1. Hafta | Olasılığa giriş, örnek uzay ve olay, bileşik olay, olasılık aksiyomları | |
2. Hafta | Koşullu olasılık, ağaç diyagramları, toplam olasılık formülü, Bayes teoremi, bağımsızlık | |
3. Hafta | Sürekli ve ayrık rastlantı değişkenlerinin dağılım ve yoğunluk fonksiyonları, ortalama ve standart sapma değerleri | |
4. Hafta | Moment kavramı, momentler arasındaki ilişki, Chebyshev eşitsizliği | |
5. Hafta | İki değişkenli (birleşik) ayrık ve sürekli rastlantı değişkenleri | |
6. Hafta | Koşullu olasılık dağılımları, örnek problemler | |
7. Hafta | Kovaryans , korelasyon ve korelasyon katsayısı kavramları | |
8. Hafta | Soru çözme | |
9. Hafta | Ayrık dağılımlar: bernoulli, binom, negatif binom, geometrik, poisson ve hipergeometrik | |
10. Hafta | Sürekli dağılımlar: düzgün, üstel, normal dağılımlar | |
11. Hafta | Örnekleme, istatistiksel tahmin, tahminin güven aralığı | |
12. Hafta | Hipotez testleri, testin gücü, bağımszılık testi | |
13. Hafta | Regresyon analizi: doğrusal regresyon, en küçük kareler yöntemi, çoklu regresyon | |
14. Hafta | Varyans analizi |
# | Öğrenme Kazanımı |
1 | Temel olasılık kavramlarını öğrenmek |
2 | Raslantı değişkenleri ve olasılık fonksiyonları hakkında bilgi sahibi olmak |
3 | Ayrık ve sürekli dağılımlar hakkında bilgi sahibi olmak |
4 | Temel istatistik kavramlarını öğrenmek |
5 | İstatistiksel analiz yöntemleri hakkında bilgi sahibi olmak |
No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ✔ | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ✔ | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ✔ | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ✔ | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ✔ | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ✔ | |||||
7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ✔ | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ✔ | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ✔ | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ✔ | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ✔ |
Program Yeterlilik | Katkı Düzeyi | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | Ölçme Yöntemi |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PY1 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 40,60 |
PY2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 40,60 |
PY3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 40,60 |
PY4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 40,60 |
PY5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 40,60 |
PY6 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 40,60 |
PY7 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 40,60 |
PY8 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 40,60 |
PY9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60 |
PY10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60 |
PY11 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60 |
Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
---|---|
Diğer Kaynaklar |
|
Değerlendirme Yöntemi | Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|---|
Sınavlar | Ara Sınav 1 | 1 | 25 | 25 |
Sınavlar | Ödev 1 | 1 | 15 | 15 |
Sınavlar | Final | 1 | 25 | 25 |
Sınavlar | Uygulama | 1 | 10 | 10 |
Sınavlar | Uygulama DS | 1 | 10,5 | 10,5 |
Sınavlar | Sınıf İçi Etkinlik | 14 | 3 | 42 |
Toplam İş Yükü | 127,5 | |||
*AKTS = (Toplam İş Yükü)/25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 5,0 |