Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilgisayar Programlama II EEM265 Türkçe Zorunlu 3. Yarıyıl 3 + 1 4,0 4,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze eğitim ve , bilgisayar uygulaması
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. Ali ÖZTÜRK, Dr. Öğr. Üyesi Enes KAYMAZ
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Mustafa DURSUN (Güz), Dr. Öğr. Üyesi Enes KAYMAZ (Güz), Prof. Dr. Uğur GÜVENÇ (Güz)
Dersin Amacı Dersin amacı program analiz ve çözümleme, program yazabilme ve bir sonuca farklı yollardan erişebilme, verimli program yazma, yazılan programın dökümantasyonu, anlaşılır ve düzgün kurallara uygun program yazabilme yeteneğinin kazanılması ayrıca program yazıldıktan sonra programın taranıp hata ayıklanabilmesinin yapılması, mümkün olduğunca modüler bir yazılım oluşturma yeteneğinin kazandırılması amaçlanmakta ve bununla ilgili MATLAB programında örnekler verilmektedir. Bu dersin amacı, öğrencilere MATLAB’da programlama mantığını oluşturmak ve nasıl program yazılabileceğini öğretmektir.
Dersin İçeriği MATLAB programının genel özellikleri, MATLAB editörünün görsel arayüzü, kullanımı, menüler, kısayollar, dosya oluşturma, MATLAB programının yapısı, operatörler ve temel matematiksel fonksiyonlar,vektörler ve matrisler, matris tanımlama, oluşturma ve matrislerde matematiksel ve aritmetik işlemler, iki boyutlu ve üç boyutlu grafiksel işlemler, grafiksel işlemlerde kullanılan komutlar, MATLAB ile programlama, fonksiyonlar, karşılaştırma ve döngü deyimleri (if-else, switch-case,while, for, while-break), Matlab tabanlı Simulink arayüzü ve kütüphanesi hakkında genel bilgiler, Simulink Uygulamaları.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta MATLAB programramının genel özellikleri, MATLAB editörünün görsel arayüzü, kullanımı, menüler, kısayollar, dosya oluşturma, MATLAB programının yapısı.
2. Hafta İşlem operatörleri ve temel matematiksel fonksiyonlar.
3. Hafta Vektörler ve matrisler; matris tanımlama, oluşturma,matrisin üssünü, transpozesini ve tersini alma , rank determinant hesaplamaları.
4. Hafta Matrislerde matematiksel ve aritmetik işlemler, lineer denklem sistemlerinin çözümü.
5. Hafta Fonksiyon dosyası oluşturma.
6. Hafta MATLAB ile grafiksel işlemler.
7. Hafta İki boyutlu ve üç boyutlu grafikler
8. Hafta MATLAB ile Programlama.
9. Hafta MATLAB ile Programlama.
10. Hafta Karşılaştırma İfadeleri (if-else, switch-case).
11. Hafta Döngü Deyimleri (while, for, while-break).
12. Hafta MATLAB ile programlama, karşılaştırma ifadeleri ve döngüler ile ilgili örnekler.
13. Hafta Simulink arayüzü ve kütüphanesi hakkında genel bilgiler.
14. Hafta Simulink Uygulamaları.
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Matematik ve fen bilimleri hakkında genel kavrama yeteneği edinmek ve analitik düşünme alışkanlığı kazandırmak.
2 Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi ile bu amaca uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama yeteneği kazandırmak.
3 Güncel yazılım ve donanımları etkin bir biçimde kullanmak
4 MATLAB Programının genel özelliklerini ve kullanımını öğrenmek.
5 MATLAB aracılığıyla matematiksel işlemler gerçekleştirebilme yeteneği kazanmak.
6 MATLAB aracılığıyla genel programlama yeteneklerini geliştirmek.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2 Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7 Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik Katkı Düzeyi DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 Ölçme Yöntemi
PY1 4 5 5 5 5 0 0 -
PY2 5 0 0 0 0 0 0 40,60
PY3 5 0 0 0 0 0 0 40,60
PY4 5 0 0 0 0 0 0 40,60
PY5 5 0 0 0 0 0 0 40,60
PY6 4 0 0 0 0 0 0 40,60
PY7 4 0 0 0 0 0 0 40,60
PY8 5 0 0 0 0 0 0 40,60
PY9 5 0 0 0 0 0 0 40,60
PY10 3 0 0 0 0 0 0 40,60
PY11 5 0 0 0 0 0 0 40,60
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • İlyas ÇANKAYA, Devrim AKGÜN, Sezgin KAÇAR, “Mühendislik Uygulamaları için MATLAB, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2015.
  • Ahmet ALTINTAŞ, “Matlab ve Genel Uygulamaları”, Değişim Yayınları, İstanbul, 2006.
  • Uğur ARİFOĞLU, “MATLAB 7.04, Simulink ve Mühendislik Uygulamaları”, Alfa Basım Yayım Dağıtım Ltd. Şti., İstanbul, 2005.
AKTS / İş Yükü Tablosu
Değerlendirme Yöntemi Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Etkinlik Ders Saati 14 3 42
Etkinlik Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 6 1 6
Etkinlik Uygulama 14 1 14
Sınavlar Ara Sınav 1 1 2 2
Sınavlar Ödev 1 6 1 6
Sınavlar Ödev 2 6 1 6
Sınavlar Final 1 2 2
Sınavlar Uygulama 10 1 10
Sınavlar Uygulama DS 7 1 7
Sınavlar Sınıf İçi Etkinlik 7 1 7
Toplam İş Yükü 102
*AKTS = (Toplam İş Yükü)/25,5 Dersin AKTS Kredisi 4,0