| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Atatürk İlk. İnkılap Tarihi I | AİB1101 | Türkçe | Zorunlu | 1. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 2,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
| Dersin Verilişi | Uzaktan Eğitim |
| Dersin Koordinatörü | Doç. Dr. Fatih ÖZÇELİK |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Türk Gençliği´ni millî, insanî, manevî ve kültür değerlerinin bilincinde, Yüce Atatürk´ün kurduğu Türkiye Cumhuriyeti´nin birer ferdi olarak, devletine karşı görev ve sorumluluklarını bilen, Türk Devleti´nin ülkesi ve milleti ile bölünmez bir bütün olduğuna inanan ve bundan haklı bir gurur duyan, Atatürk İlkeleri´ni yürekten anlayarak, içtenlikle benimseyen, bu inançlardan aldığı güçle memleketine daha yararlı olmaya çalışan, demokratik düşünen ve davranan, bilimsel düşünceye sahip, insanı seven ve sayan, insan haklarına saygılı, sorgulayan ve eleştirel bir tutum sergileyen, yaşadığı çağın olaylarını kavrayabilen, tarihi olaylara karşı bilimsel bir bakış açısı geliştiren ve çağdaş medeniyetler seviyesine ulaşmayı hedef edinen gençleri topluma kazandırmaktır. |
| Dersin İçeriği | Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi okumanın amacı, inkılâp, ıslahat, Tanzimat, meşrutiyet gibi kavramların anlamları, söz konusu kavramaların birbirlerine olan benzerlikleri ve farklılıkları, bu kavramların tarihteki örnekleri ve kavramların içeriğine göre örneklerin analizi. Türk İnkılâbının tarihi temelleri anlamak bağlamında; Osmanlı Devleti’nin yaşadığı buhran, bu buhrana etki eden iç ve dış dinamikler, söz konusu dinamiklerin analizi ve Türk İnkılâbına etkileri. Osmanlı Devleti’nin varlığını korumaya yönelik olarak modernleşme çabaları, bu çabalar kapsamında Tanzimat, Islahat ve Meşrutiyet süreçleri, modernleşme sürecinin fikri alt yapısı ve bu bağlamdan olarak Osmanlıcılık, İslamcılık, Türkçülük ve Batıcılık fikir akımları, söz konusu fikir akımlarının Türk İnkılâbına ve günümüze etkileri. Osmanlı Devleti’nin çözülüş süreci, bu süreçte etkili olan siyasal, toplumsal, ekonomik ve kültürel dinamikler, çözülüş sürecinde Trablusgarp Savaşı, Balkan Savaşları, Birinci Dünya Savaşı ve Mondros Ateşkes Antlaşması. Cumhuriyete geçişte ve öncesi Osmanlı döneminde “Şark Meselesi”, bu meselenin ortaya çıkışı, bu mesele dahilindeki devletlerin politikaları, bu politikaların Osmanlı Devleti üzerindeki etkileri, Cumhuriyete geçiş aşamasında/ Cumhuriyet’in ilk yıllarında “Şark Meselesi”. Mondros Mütarekesi’nin imzalanmasından sonra ortaya çıkan gelişmeler; Anadolu işgalleri, işgallere verilen tepki ve Milli Mücadelede ilk teşkilatlanmalar, Redd-i İlhak ve bu kavram etrafında şekillenen milli duygular, bu işgallerin Milli Mücadelenin ortaya çıkışındaki etkileri ve Kuva-yı Millîye, Milli Mücadele ruhu, söz konusu süreçte Mustafa Kemal ve liderliği, İşgaller karşısında memleketin durumu ve Mustafa Kemal Paşa’nın tepkisi, Mustafa Kemal’in işgallere karşı siyasi çözüm arayışı ve İstanbul’daki politik/fikri faaliyetleri, Mustafa Kemal Paşa’nın Samsun’a çıkışı. Millî Mücadele için ilk adım, kongreler yoluyla teşkilatlanma: Amasya, Erzurum ve Sivas Kongreleri. Misak-ı Milli metninin ortaya çıkışı, bu metni oluşturan unsurlar, söz konusu metnin hukuki durumu. Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunda Misak-ı Milli metninin yeri ve bugün için Türkiye Cumhuriyeti iç ve dış politikasında ki yeri ve önemi. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 0 | • TBMM’nin açılışında karşı karşıya kalınan siyasal ve askeri engelleri kavrayabilme |
| 0 | • İstanbul hükümetleri ile işgal devletlerinin yakın işbirliğini örnekleyebilme |
| 0 | • İnsan kaynakları yönünden eksiklerin nasıl giderildiğini örnekleyebilme |
| 0 | • Para ve malzeme eksikliğinin nasıl giderildiğini örnekleyebilme |
| 0 | • Cephelerdeki askeri başarılar ve bunların etkenlerini örnekleyebilme |
| 0 | • Askeri başarıların siyasal zemine nasıl taşındığını sonuçları ile değerlendirebilme |
| 0 | • Mondros Mütarekesi ile Mudanya Mütarekesi’ni çok yönlü olarak karşılaştırabilme |
| 1 | Tarihi bilgiye nasıl ulaşabileceğini bilir. |
| 2 | Söz konusu bilim dalında ulaştığı bilgileri çeşitli bilimsel metotlar kullanarak değerlendirebilir. |
| 3 | Söz konusu bilim dalındaki değerlendirmelerini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilir. |
| 4 | Türk inkılâbının tarihî köklerine inerek, Atatürk inkılâplarına bilinçli bir şekilde sahip çıkar. |
| 5 | Türk tarihinden ve Türk millî mücadelesinden aldığı güçle devletine ve milletine sahip çıkar. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | TBMM’nin açılışına yönelik hazırlıklar | |
| 1. Hafta | Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Dersini Okumanın Gerekliliği, - İnkılâp, Islahat, Tanzimat, Meşrutiyet, Darbe ve Cumhuriyet Kavramları- İnkılâp, Islahat, Tanzimat, Meşrutiyet, Darbe ve Cumhuriyet Kavramların Birbirleri İle Olan Benzerlikleri ve Farklılıkları, Bu Kavramların Tarihteki Örnekleri ve Örneklerin Analizi. | Araştırma |
| 2. Hafta | Türk İnkılâbının Tarihi Temelleri- Avrupa Gelişmeleri (Sanayi Devrimi, Fransız İhtilali) ve Osmanlı’ya Etkileri | Araştırma |
| 2. Hafta | TBMM’nin açılışı, yapısı ve çalışmaları | |
| 3. Hafta | TBMM’ye karşı tepkiler | |
| 3. Hafta | Türk İnkılâbının Tarihi Temelleri- Osmanlıda Yenileşme Hareketleri | Araştırma |
| 4. Hafta | Türk İnkılâbının Tarihi Temelleri- Osmanlı’da Fikir Akımları | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 4. Hafta | Ulusal Ordu’nun kurulması, insan, para ve malzeme kaynakları | |
| 5. Hafta | Sevr Anlaşması ve hükümleri | |
| 5. Hafta | Türk İnkılâbının Tarihi Temelleri- Birinci Dünya Savaşı’na Giden Süreç (Trablusgarp savaşı, Balkan Savaşları, Şark Meselesi ve Modern Sömürgecilik) | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 6. Hafta | Türk İnkılâbının Tarihi Temelleri- Osmanlı Devleti’nin Birinci Dünya Savaşı’na Girişi ve Cepheler | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 6. Hafta | Doğu Cephesi, Gümrü Anlaşması | |
| 7. Hafta | Güney Cephesi, Batı Cephesi, I. İnönü Savaşı ve Londra Konferansı | |
| 7. Hafta | Türk İnkılâbının Tarihi Temelleri- Birinci Dünya Savaşında Osmanlı Devleti ve Dünya | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 8. Hafta | Vize | |
| 8. Hafta | ARA SINAV | |
| 9. Hafta | Moskova Anlaşması, TBMM’nin ilk anayasası | |
| 9. Hafta | Türk İnkılâbının Tarihi Temelleri- Dünya Savaşı Sonrası Yaşanan Gelişmeler, Mondros Mütarekesi ve Anadolu İşgalleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 10. Hafta | Türk İnkılâbının Tarihi Temelleri- Millî Mücadele Hazırlık Dönemi, Cemiyetler, Kuvayı Milliye, Mustafa Kemal’in İşgaller Karşısındaki Tutumu ve Lider Olarak Ortaya Çıkışı | Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 10. Hafta | II. İnönü Savaşı, Kütahya Eskişehir Muharebeleri | |
| 11. Hafta | Sakarya Savaşı ve sonuçları, Ankara Anlaşması | |
| 11. Hafta | Türk İnkılâbının Tarihi Temelleri- Kongreler, Son Osmanlı Meclis-i Mebusanı’nın açılması ve Misâk-ı Milli | Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 12. Hafta | Türk İnkılâbının Tarihi Temelleri- Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin Açılması, Meclis’in açılışına karşı çıkan isyanlar | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 12. Hafta | TBMM’ de düşünsel farklılaşmalar | |
| 13. Hafta | Büyük Taarruz | |
| 13. Hafta | Türk İnkılâbının Tarihi Temelleri- Milli Mücadelede Cepheler | Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 14. Hafta | Türk İnkılâbının Tarihi Temelleri- Mudanya Mütarekesi ve Lozan Barış Antlaşması | Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 14. Hafta | Mudanya Ateşkes Anlaşması | |
| 15. Hafta | Final |
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 | DK9 | DK10 | DK11 | DK12 |
|---|
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 2 | 28 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 7 | 3 | 21 |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 | |
| Toplam İş Yükü | 51 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 2,0 | ||