| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Lojik Tasarım | ABL2008 | Türkçe | Zorunlu | 2. Yarıyıl | 3 + 1 | 4,0 | 5,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
| Dersin Verilişi | Anlatım, Problem Çözme, Bilgisayar Destekli Öğretim |
| Dersin Koordinatörü | Öğr. Gör. Emrah MERCAN |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Bu ders; sayı sistemlerini ve kod çeşitlerini, boolean cebri ve karnough haritaları kullanılarak aritmetik ve mantık devrelerinin çözümlenmesini ve tasarımını, flip-flop devrelerinin çalışması ve tasarımını ve hafıza devrelerini açıklar. |
| Dersin İçeriği | Analog Sayısal Kavramları, Sayı sistemleri ve kodlar, Lojik Kapılar, Boolean matematiği ve Sadeleştirme yöntemleri, Karnough haritaları, Kodalayıcılar ve Kod çeviriciler, Aritmetik Devreler, Flip-Floplar,Kaydediciler ve Bellekler |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Sayı sistemlerinin ve kod çeşitlerinin dönüşümlerini yapabilmek. |
| 2 | Lojik kapılar, doğruluk tabloları ve kapı dönüşümleri hakkında bilgi sahibi olmak. |
| 3 | Boolean matematiği ve Karnough haritaları kullanılarak tasarım ve sadeleştirme yapabilme. |
| 4 | Bileşimsel devreler hakkında bilgi sahibi olmak |
| 5 | Aritmetik devrelerin tasarımını yapabilmek. |
| 6 | Flip-Floplar kullanılarak sayıcı ve kaydedici tasarımı yapabilmek. |
| 7 | ALU, ADC ve PLA kavramları hakkında bilgi sahibi olmak. |
| 8 | Bellek ve Bellek Çeşitleri hakkında bilgi sahibi olmak. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Analog ve Dijital Kavramları, Sayı Sistemleri | |
| 2. Hafta | Sayı sistemlerinin birbirine çevrilmesi ve aritmetik işlemler. | |
| 3. Hafta | BCD, Excess-3, Parity, Gray, ASCII kodları | |
| 4. Hafta | Mantık Önermeleri, Lojik Kapılar ve Doğruluk Tabloları, Lojik Entegreler,Pozitif ve Negatif Mantık, TTL ve CMOS Lojik. | Uygulama |
| 5. Hafta | Lojik ifadeden lojik devre (diyagram) tasarımı, Lojik devreden lojik ifadenin bulunması. Lojik kapı girişlerinin arttırılması azaltılması, Nand kapısından diğer kapıların elde edilmesi. | Uygulama |
| 6. Hafta | Boolean Matematiği , Doğruluk tablosundan çıkış ifadesinin bulunması. Boolean Matematiği ile sadeleştirme işlemleri. | Uygulama |
| 7. Hafta | Karnough haritası ile sadeleştirme yöntemleri | Uygulama |
| 8. Hafta | Ara Sınav | Uygulama |
| 9. Hafta | Problemlere yönelik lojik tasarımlar. | Uygulama |
| 10. Hafta | Bileşimsel Devreler; Kod çeviriciler, Kodlayıcılar, Kod Çözücüler, Multiplexer, Demultiplexer, | Uygulama |
| 11. Hafta | Aritmetik Devreler; Yarım-Tam- Paralel Toplayıcı, Yarım-Tam- Paralel Çıkarıcı, Yarım-Tam- Paralel Karşılaştırıcı. ALU. | Uygulama |
| 12. Hafta | Flip-Floplar; RS-JK-D-T tipi flip floplar, doğruluk ve geçiş tabloları. | Uygulama |
| 13. Hafta | Asenkron ve Senkron sayıcılar. | Uygulama |
| 14. Hafta | Kaydediciler, PLA, ADC ve Bellekler | Uygulama |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Orta öğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan ve daha ileri düzeydeki ders-uygulama araç ve gereçleri ile desteklenen alanlardaki bilgi ve becerilere sahip olur ve o alandaki temel kavramları kavradığını gösterir. | ✔ | |||||
| 2 | Temel bilgisayar kullanımı bilgisi ile birlikte, mesleğinin gerektirdiği yazılım ve donanımları kullanabilir. | ✔ | |||||
| 3 | Bilgisayar Programcılığı alanında tanımı iyi yapılmış problemlerin çözümü için gerekli olan verileri tanımlama, toplama ve kullanmayı etkin bir biçimde yapabilir; pratik uygulamalarda gereken teorik bilgileri, el ve/veya düşünsel becerileri kullanabildiğini gösterir. | ✔ | |||||
| 6 | Bilgisayar Programcılığı alanında bağımsız olarak öğrenebildiğini ve öğrendiklerini uygulayabildiğini gösterir. | ✔ | |||||
| 7 | Bilgisayar Programcılığı alanıyla ilgili çalışmalarda öngörülmeyen durumlarla ilgili sorunları belirleme ve çözüm arama yeteneğini kazandığını gösterir. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 2 | 2 | 5 |
| PY3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 4 | 4 | 2 | 5 |
| PY6 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | 2 |
| PY7 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 4 | 56 |
|
Ders Dışı |
Araştırma | 5 | 2 | 10 |
| Uygulama | 10 | 3 | 30 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
| Final | 1 | 2 | 2 | |
| Uygulama | 5 | 5 | 25 | |
| Toplam İş Yükü | 125 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 5,0 | ||