Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yakındoğu ve Kafkaslar Tarihöncesi Arkeolojisi I ARK337 Türkçe Zorunlu 5. Yarıyıl 3 + 0 3,0 4,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Yasemin YILMAZ
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Yasemin YILMAZ (Güz)
Dersin Amacı Prehistorik Çağlar boyunca Anadolu'nun ilişkili olduğu coğrafyalarla kültürel etkileşiminin anlaşılması amaçlanmaktadır. Bu yolla Anadolu Prehistoryasının bütünsel olarak değerlendirme kabiliyetinin öğrencilere kazandırılması hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği Anadoluyu çevreleyen coğrafi bölgelerdeki Prehistorik Dönem kültürler kronolojik sırayla sunulmaktadır. Öncelikle bölgeler tanıtılmakta devamında Yakındoğu’daki arkeolojik bulgular çerçevesindeki kültürel gelişim Anadolu Prehistorik Dönemleriyle karşılaştırmalı olarak sunulmaktadır.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Anadolu’yu çevreleyen bölgelerin coğrafi özellikleri hakkında bilgi sahibi olmak
2 Coğrafyanın kültürlerin oluşum ve dolaşım sistemleri üzerindeki etkilerini değerlendirme kabiliyeti kazanmak.
3 Farklı bölgelere ait prehistorik dönem kronolojilerini karşılaştırmalı olarak yorumlayabilme özelliği edinmek.
4 Yakındoğu Prehistorik Dönem Kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak.
5 Yakındoğu Prehistorik Dönem Buluntu toplulukları hakkında bilgi sahibi olmak.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Anadolu’yu çevreleyen bölgelerin coğrafi özellikleri ve arkeolojik kronolojisi Sunum (Hazırlık), Görüşme
2. Hafta Yakındoğu'nun çevresel özellikleri Sunum (Hazırlık), Görüşme
3. Hafta Yakındoğu’da Paleolitik Dönem kültürleri ve buluntu toplulukları I Sunum (Hazırlık), Görüşme
4. Hafta Yakındoğu’da Paleolitik Dönem kültürleri ve buluntu toplulukları II Görüşme, Sunum (Hazırlık)
5. Hafta Yakındoğu’da Paleolitik Dönem kültürleri ve buluntu toplulukları III Sunum (Hazırlık), Görüşme
6. Hafta Yakındoğu’da Paleolitik Dönem kültürleri ve buluntu toplulukları IV Görüşme, Sunum (Hazırlık)
7. Hafta Yakındoğu’da Natufiyen Dönem yerleşimleri ve buluntu toplulukları I Görüşme, Sunum (Hazırlık)
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Yakındoğu’da Natufiyen Dönem yerleşimleri ve buluntu toplulukları II Sunum (Hazırlık), Görüşme
10. Hafta Yakındoğu’da Çanak Çömleksiz Neolitik Dönem I Görüşme, Sunum (Hazırlık)
11. Hafta Yakındoğu’da Çanak Çömleksiz Neolitik Dönem II Sunum (Hazırlık), Görüşme
12. Hafta Yakındoğu’da Çanak Çömleksiz Neolitik Dönem III Sunum (Hazırlık), Görüşme
13. Hafta Yakındoğu’da Çanak Çömleksiz Neolitik Dönem IV Sunum (Hazırlık), Görüşme
14. Hafta Yakındoğu’da Çanak Çömleksiz Neolitik Dönem V Görüşme, Sunum (Hazırlık)
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Arkeolojinin temel ve güncel düzeydeki bilgilerine bir arada sahip olma
2 Arkeolojinin kuramsal ve Uygulama becerilerini arazide uygulayabilme
3 Arkeolojik verileri ve materyalin dönem, stil ve kronolojik sorunlarını ayırt edebilme
4 Arkeolojik verileri görsel ve sözel olarak teknolojik altyapıyı da kullanarak kayıt altına alabilme
5 Arkeolojik sorunların çözümünde bireysel çalışma ve bağımsız karar verme yetkisine sahip olma
6 Students will be able to make independent decisions and studies during the analysis of the archaeological problems
7 Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri değerlendirip yorum getirebilme ve tarih, antropoloji, mimarlık vb farklı bilimsel disiplinlerin verilerini arkeolojik sorunları çözmede kullanabilme
8 Alanındaki güncel gelişmeleri izlemenin gerekli olduğunun bilincine sahip olarak Türkçe ve yabancı dildeki kaynakları tarayabilme, kullanabilme ve yaşam boyu öğrenme alışkanlığı
9 Temel düzeyde İngilizce bilgisi edinerek alanındaki bilimsel çalışmaları izleyebilme ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilme
10 Arkeolojik uygulamalar için gerekli çağdaş teknikleri ve araçları kullanabilme
11 Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği depo/laboratuar ortamında disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilme.
12 Arkeolojik materyalin korunmasını ve topluma tanıtımını turizm ve çevre ilişkisi içinde yapabilme.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5
PY1 4 4 4 4 0
PY2 5 5 5 5 0
PY3 5 5 5 5 0
PY4 5 5 5 5 0
PY5 4 4 4 4 0
PY6 4 4 4 4 0
PY7 4 4 4 4 0
PY8 4 4 4 4 0
PY9 4 4 4 4 0
PY10 4 4 4 4 0
PY11 4 4 4 4 0
PY12 5 5 5 5 0
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • La Naissance du Neolithique au Proche Orient, Aurenche, O.&S.K.Kozlowski, Errance, Paris, 1999.
  • Atlas Des Sites du Proche Orient (14 000-5700 BP), Hours, F.,Aurenche, O., Cauvin, J., Cauvin, M.C., Copeland, L., Sanla Ville, P., Maison de l’Orient Mediterraneen, Lyon, 1994.
  • Life in Neolithic Farming Communities: Social Organization, Identity, and Differentiation, KUIJT, I., Kluwer Academic/Plenum Publishers, 1999.
  • "The Regeneration of Life Neolithic Structures of Symbolic Remembering and Forgetting", KUIJT, I.: Current Anthropology, 49:2, 2008.
  • "Développements Récents dans l’Etude des Premières Populations Néolithiques du Proche-Orient ", Le Mort, F., Bulletin du Centre de recherche français de Jérusalem 18, pp. 20-35, 2007.
  • www.mom.fr
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 2 2
Ödev 1 2 14 28
Final 1 2 2
Uygulama 14 2 28
Uygulama DS 1 14 14
Sınıf İçi Etkinlik 14 2 28
Toplam İş Yükü 102
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 4,0