| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Arkeo-Antropoloji I | ARK235 | Türkçe | Zorunlu | 3. Yarıyıl | 2 + 1 | 3,0 | 3,0 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Verilişi | Yüz yüze | 
| Dersin Koordinatörü | Doç. Dr. Yasemin YILMAZ | 
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Yasemin YILMAZ (Güz) | 
| Dersin Amacı | Arkeolojik alanlarda açığa çıkarılan insan kemiklerini inceleyerek, geçmişte yaşamış bireylerin demografik dağılımlarını, beslenme sistemlerini ve kemikler üzerinde iz bırakan hastalıkları analiz ederek, eski toplumların kurucu öznelerini biyoloji, çevre ve kültür bağlamında değerlendirmeyi hedeflemektedir | 
| Dersin İçeriği | Arkeoloji ve Biyolojik antropolojinin sentezi olan arkeo-antropolojik analiz sistemi dersin temelini oluşturmaktadır. Bu analiz yönteminin uygulanabilmesi için öncelikle insan iskelet sistemini oluşturan erişkinlere ait kemiklerin özellikleri, biçimleri ve terminolojik yapısı dersin içeriğini oluşturmaktadır. | 
| # | Öğrenme Kazanımı | 
| 1 | Arkeoloji ve Biyolojik Antropoloji ilişkisinin kavranması | 
| 2 | İnsan iskelet sistemini oluşturan kemiklerin niteliğini ve uluslararası terminolojiyi bilmek. | 
| 3 | İnsan iskelet sistemini öğrenmek ve çalışma sistematiği hakkında bilgi sahibi olmak | 
| 4 | İnsan osteolojisine vakıf olmak. | 
| 5 | Arkeolojik kazılarda çıkan insan ve hayvan kemiklerini ayırt edip, insan kemiklerini analiz etme becerisi edinmek | 
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem | 
|---|---|---|
| 1. Hafta | Arkeoloji ve biyolojik antropoloji ilişkisi, tarihçesi | Görüşme, Sunum (Hazırlık) | 
| 2. Hafta | Arkeolojik ortamlarda insan kalıntılarının/iskeletlerinin analizlerine farklı yaklaşımlar. | Görüşme, Sunum (Hazırlık) | 
| 3. Hafta | İnsan Osteolojisi: Terminoloji | Sunum (Hazırlık), Görüşme, Uygulama | 
| 4. Hafta | İnsan Osteolojisine giriş: İskelet sistemini oluşturan kemiklerin özellikleri. | Görüşme, Sunum (Hazırlık), Uygulama | 
| 5. Hafta | İnsan Osteolojisi: Kafatası I | Sunum (Hazırlık), Uygulama, Görüşme | 
| 6. Hafta | İnsan Osteolojisi: Kafatası II | Saha/Arazi Çalışması, Sunum (Hazırlık), Uygulama | 
| 7. Hafta | İnsan Osteolojisi: Yüz kemikleri. Kısa sınav I | Uygulama, Görüşme, Sunum (Hazırlık) | 
| 8. Hafta | Ara Sınav | |
| 9. Hafta | İnsan Osteolojisi: Gövde | Sunum (Hazırlık), Görüşme, Uygulama | 
| 10. Hafta | İnsan Osteolojisi: Üst uzuv Kemikleri II | Sunum (Hazırlık), Görüşme, Uygulama | 
| 11. Hafta | İnsan Osteolojisi: Üst uzuv Kemikleri II | Sunum (Hazırlık), Uygulama, Görüşme | 
| 12. Hafta | İnsan Osteolojisi: Alt Uzuv Kemikleri I | Uygulama, Görüşme, Sunum (Hazırlık) | 
| 13. Hafta | İnsan Osteolojisi: Alt uzuv Kemikleri II. Kısa sınav II | Uygulama, Sunum (Hazırlık), Görüşme | 
| 14. Hafta | Genel Tekrar ve Uygulama Sınavı | Görüşme, Uygulama, Sunum (Hazırlık) | 
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Arkeolojinin temel ve güncel düzeydeki bilgilerine bir arada sahip olma | ✔ | |||||
| 2 | Arkeolojinin kuramsal ve Uygulama becerilerini arazide uygulayabilme | ✔ | |||||
| 3 | Arkeolojik verileri ve materyalin dönem, stil ve kronolojik sorunlarını ayırt edebilme | ✔ | |||||
| 4 | Arkeolojik verileri görsel ve sözel olarak teknolojik altyapıyı da kullanarak kayıt altına alabilme | ✔ | |||||
| 5 | Arkeolojik sorunların çözümünde bireysel çalışma ve bağımsız karar verme yetkisine sahip olma | ✔ | |||||
| 6 | Students will be able to make independent decisions and studies during the analysis of the archaeological problems | ✔ | |||||
| 7 | Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri değerlendirip yorum getirebilme ve tarih, antropoloji, mimarlık vb farklı bilimsel disiplinlerin verilerini arkeolojik sorunları çözmede kullanabilme | ✔ | |||||
| 8 | Alanındaki güncel gelişmeleri izlemenin gerekli olduğunun bilincine sahip olarak Türkçe ve yabancı dildeki kaynakları tarayabilme, kullanabilme ve yaşam boyu öğrenme alışkanlığı | ✔ | |||||
| 9 | Temel düzeyde İngilizce bilgisi edinerek alanındaki bilimsel çalışmaları izleyebilme ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilme | ✔ | |||||
| 10 | Arkeolojik uygulamalar için gerekli çağdaş teknikleri ve araçları kullanabilme | ✔ | |||||
| 11 | Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği depo/laboratuar ortamında disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilme. | ✔ | |||||
| 12 | Arkeolojik materyalin korunmasını ve topluma tanıtımını turizm ve çevre ilişkisi içinde yapabilme. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | 
|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 
| PY2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 
| PY3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 
| PY4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 
| PY5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 
| PY6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 
| PY7 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 
| PY8 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 
| PY9 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 
| PY10 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 
| PY11 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 
| PY12 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. | 
|---|---|
| Diğer Kaynaklar | 
                                            
  | 
                                
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
| 
                                                    Sınavlar  | 
                                            Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 | 
| Ödev 1 | 3 | 13 | 39 | |
| Kısa Sınav 1 | 1 | 2 | 2 | |
| Kısa Sınav 2 | 1 | 1 | 1 | |
| Final | 1 | 2 | 2 | |
| Uygulama | 14 | 1 | 14 | |
| Uygulama DS | 1 | 14 | 14 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 14 | 2 | 28 | |
| Toplam İş Yükü | 102 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 | ||