Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Ön Asya'da Seramik Sanatı ARK 114 Türkçe Zorunlu 2. Yarıyıl 3 + 0 3,0 5,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Nurperi AYENGİN
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Anadolu seramik sanatını başlangıcından Demir Çağı sonuna kadar malzeme, teknik, bezeme ve form açısından incelemektir.
Dersin İçeriği Önasya’nın seramik geleneğinini özelliklerini belirterek yerleşimlerden ele geçen seramik örneklerinin tipolojik ve teknolojik açıdan değerlendirilmesi gerçekleştirilecek.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Seramik ile ilgili kavramları tanır.
2 Önasya yerleşimlerinden ele geçen seramik örneklerini öğrenir.
3 Seramiklerin tipolojik özelliklerini ve hamur özelliklerini öğrenir.
4 .Seramiği tanıyarak yerleşimin seramik geleneğini anlar.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Seramik tanımı, malzeme, yapım evreleri
2. Hafta Tipoloji (Kap şekilleri, gövde biçimleri)
3. Hafta Neolitik Dönem Seramiği -1
4. Hafta Neolitik Dönem Seramiği - 2
5. Hafta Kalkolitik Dönem Seramiği
6. Hafta Erken Tunç Çağı Seramiği
7. Hafta Orta Tunç Çağı Seramiği
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Başlangıcından M.Ö. III. Bin sonuna kadar Önasya seramiklerinden örnekler
10. Hafta M.Ö. II. Bin’de Mezopotamya, Suriye, Filistin ve İran seramiklerinden örnekler
11. Hafta M.Ö. II. Bin’de Kıbrıs, Girit ve Miken seramiklerinden örnekler.
12. Hafta Demir Devri Seramiği
13. Hafta M.Ö. I.Bin Mezopotamya Kültürlerinde seramik sanatının gelişimi.
14. Hafta Başlangıcından M.Ö. III. Bin sonuna kadar Kıbrıs, Girit, Kiklad ve Kıta Yunanistan Seramiği
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Arkeolojinin temel ve güncel düzeydeki bilgilerine bir arada sahip olma
1 Arkeolojinin temel ve güncel düzeydeki bilgilerine bir arada sahip olma
2 Arkeolojinin kuramsal ve Uygulama becerilerini arazide uygulayabilme
3 Arkeolojik verileri ve materyalin dönem, stil ve kronolojik sorunlarını ayırt edebilme
3 Arkeolojik verileri ve materyalin dönem, stil ve kronolojik sorunlarını ayırt edebilme
4 Arkeolojik verileri görsel ve sözel olarak teknolojik altyapıyı da kullanarak kayıt altına alabilme
5 Arkeolojik sorunların çözümünde bireysel çalışma ve bağımsız karar verme yetkisine sahip olma
6 Students will be able to make independent decisions and studies during the analysis of the archaeological problems
7 Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri değerlendirip yorum getirebilme ve tarih, antropoloji, mimarlık vb farklı bilimsel disiplinlerin verilerini arkeolojik sorunları çözmede kullanabilme
8 Alanındaki güncel gelişmeleri izlemenin gerekli olduğunun bilincine sahip olarak Türkçe ve yabancı dildeki kaynakları tarayabilme, kullanabilme ve yaşam boyu öğrenme alışkanlığı
9 Temel düzeyde İngilizce bilgisi edinerek alanındaki bilimsel çalışmaları izleyebilme ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilme
10 Arkeolojik uygulamalar için gerekli çağdaş teknikleri ve araçları kullanabilme
11 Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği depo/laboratuar ortamında disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilme.
12 Arkeolojik materyalin korunmasını ve topluma tanıtımını turizm ve çevre ilişkisi içinde yapabilme.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4
PY1 4 4 4 4
PY2 4 4 4 4
PY3 5 5 5 5
PY4 4 4 4 4
PY5 4 4 4 4
PY6 4 4 4 4
PY7 4 4 4 4
PY8 4 4 4 4
PY9 5 5 5 5
PY10 5 5 5 5
PY11 5 5 5 5
PY12 4 4 4 4
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • A. Shepard, Ceramics for the Archaeologist, Washington, 1956.
  • A.T. Ökse, Önasya Arkeolojisi Seramik Terimleri, İstanbul, 1993.
  • A.T. Ökse, Önasya Arkeolojisinde Çanak Çömlek, İstanbul, 2012.
  • L. M. Senior, Time and Technological Change: Ceramic Production, Labor and Economic Transformation in a Third Millennium Complex Society (Tell Leilan, Syria), Michigan, 1998.
  • Orton, C. /Tyers P. / Vince A. ; Pottery in Archaeology, Cambridge 1993 F.R.Matson, “ Potters and pottery in the Ancient Near East”, Civilizations of the Ancient Near East. Ed. By J.M. Sasson, New York 1995, p.1553-1565.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 2 2
Ödev 1 2 21 42
Final 1 2 2
Uygulama DS 1 39,5 39,5
Sınıf İçi Etkinlik 14 3 42
Toplam İş Yükü 127,5
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 5,0