| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Arkeolojide Bilimsel Araştırma Teknikleri | ARK 108 | Türkçe | Zorunlu | 2. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 4,0 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Verilişi | Yüz yüze | 
| Dersin Koordinatörü | Doç. Dr. Yasemin YILMAZ | 
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Arkeolojik bilgi üretiminin temelini oluşturan kalıntılar üzerine yapılan çalışmaların sistematik olarak öğrencilere sunulması amaçlanmaktadır. Yüzey araştırması, kazı, koruma, belgeleme, sınıflandırma, karşılaştırma, değerlendirme, yorumlama aşamalarının ilkelerinin öğrencilere kazandırılması hedeflenmektedir. | 
| Dersin İçeriği | Arkeolojik çalışma yönteminin temelini oluşturan; yüzey araştırması, kazı, belgeleme, buluntu topluluklarının niteliklerine göre analiz sistemleri dersin içeriğinin önemi bir kısmını oluşturmaktadır. Ayrıca; arkeolojik metodolojinin kapsamı, arkeolojideki uzmanlık alanları ve disiplinler arası çalışmalar, müzeler ve müzecilik üzerine bilgiler dersin içeriğini oluşturmaktadır. | 
| # | Öğrenme Kazanımı | 
| 1 | Arkeolojik araştırma yöntemlerini öğrenmek. | 
| 2 | Arkeolojik kalıntıların bulunması, açığa çıkarılması, belgelenmesi, buluntu topluluklarının analiz sistematiği, analojisi ve değerlendirilmesi hakkında bilgi sahibi olmak. | 
| 3 | Arkeolojideki uzmanlık alanlarının çalışma prensiplerine vakıf olmak. | 
| 4 | Arkeolojide tarihleme yöntemleri hakkında bilgi sahibi olmak. | 
| 5 | Arkeolojide disiplinler arası çalışmaların önemini kavramak. | 
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem | 
|---|---|---|
| 1. Hafta | Arkeolojinin gelişim süreci, sınıflama sistemleri ve adlandırmalar. Arkeolojide araştırma yöntemlerinin genel çerçevesi. | Sunum (Hazırlık), Görüşme | 
| 2. Hafta | Yüzey araştırmasının amacı, süreci ve yöntemleri I | Görüşme, Sunum (Hazırlık) | 
| 3. Hafta | Yüzey araştırmasının amacı, süreci ve yöntemleri II | Görüşme, Sunum (Hazırlık) | 
| 4. Hafta | Kazı sistemleri I | Görüşme, Sunum (Hazırlık) | 
| 5. Hafta | Kazı sistemleri II | Görüşme, Saha/Arazi Çalışması, Sunum (Hazırlık) | 
| 6. Hafta | Kazı alanında belgeleme: günlük defter, günlük plan, buluntu fişi, çizim, fotoğraf, üç boyutlu tarama sistemleri. | Sunum (Hazırlık), Görüşme | 
| 7. Hafta | Kazı alanlarında analiz: eş zamanlı kalıntılarda bağlamsal değerlendirme, stratigrafi, Harris matrix. Kısa sınav. | Görüşme, Sunum (Hazırlık) | 
| 8. Hafta | Ara Sınav | |
| 9. Hafta | Malzemenin niteliğine göre buluntu topluluklarının tasnif ilkeleri | Sunum (Hazırlık), Görüşme | 
| 10. Hafta | Buluntu topluluklarının tasnifi: ön ayrım ( etüt ve envanter için bilgi fişi düzenleme) | Görüşme, Sunum (Hazırlık) | 
| 11. Hafta | Buluntu topluluklarının tasnifi: veri tabanı oluşturma ve istatistik. | Sunum (Hazırlık), Görüşme | 
| 12. Hafta | Arkeometri, Arkeobotanik, Arkeozooloji. | Sunum (Hazırlık), Görüşme | 
| 13. Hafta | Çevresel arkeoloji, Yerleşim arkeolojisi, Endüstriyel arkeoloji. Kısa sınav. | Sunum (Hazırlık), Görüşme | 
| 14. Hafta | Etnoarkeoloji, deneysel arkeoloji, kuramsal arkeoloji | Görüşme, Sunum (Hazırlık) | 
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Arkeolojinin temel ve güncel düzeydeki bilgilerine bir arada sahip olma | ✔ | |||||
| 2 | Arkeolojinin kuramsal ve Uygulama becerilerini arazide uygulayabilme | ✔ | |||||
| 3 | Arkeolojik verileri ve materyalin dönem, stil ve kronolojik sorunlarını ayırt edebilme | ✔ | |||||
| 4 | Arkeolojik verileri görsel ve sözel olarak teknolojik altyapıyı da kullanarak kayıt altına alabilme | ✔ | |||||
| 5 | Arkeolojik sorunların çözümünde bireysel çalışma ve bağımsız karar verme yetkisine sahip olma | ✔ | |||||
| 6 | Students will be able to make independent decisions and studies during the analysis of the archaeological problems | ✔ | |||||
| 7 | Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri değerlendirip yorum getirebilme ve tarih, antropoloji, mimarlık vb farklı bilimsel disiplinlerin verilerini arkeolojik sorunları çözmede kullanabilme | ✔ | |||||
| 8 | Alanındaki güncel gelişmeleri izlemenin gerekli olduğunun bilincine sahip olarak Türkçe ve yabancı dildeki kaynakları tarayabilme, kullanabilme ve yaşam boyu öğrenme alışkanlığı | ✔ | |||||
| 9 | Temel düzeyde İngilizce bilgisi edinerek alanındaki bilimsel çalışmaları izleyebilme ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilme | ✔ | |||||
| 10 | Arkeolojik uygulamalar için gerekli çağdaş teknikleri ve araçları kullanabilme | ✔ | |||||
| 11 | Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği depo/laboratuar ortamında disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilme. | ✔ | |||||
| 12 | Arkeolojik materyalin korunmasını ve topluma tanıtımını turizm ve çevre ilişkisi içinde yapabilme. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | 
|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 
| PY2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 
| PY3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 
| PY4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 
| PY5 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 
| PY6 | 4 | 4 | 5 | 5 | 2 | 
| PY7 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 
| PY8 | 4 | 4 | 5 | 5 | 2 | 
| PY9 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 
| PY10 | 3 | 3 | 5 | 5 | 4 | 
| PY11 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 
| PY12 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. | 
|---|---|
| Diğer Kaynaklar | 
                                            
  | 
                                
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
| 
                                                    Sınavlar  | 
                                            Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 | 
| Ödev 1 | 2 | 25 | 50 | |
| Final | 1 | 2 | 2 | |
| Uygulama DS | 1 | 20 | 20 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 14 | 2 | 28 | |
| Toplam İş Yükü | 102 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 4,0 | ||