Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tarihöncesi Arkeolojisine Giriş ARK119 Türkçe Zorunlu 1. Yarıyıl 2 + 0 2,0 4,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Yasemin YILMAZ
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Yasemin YILMAZ (Güz)
Dersin Amacı Prehistorik arkeolojiye genel giriş niteliğindedir. Prehistoryanın bir bilim olarak ortaya çıkışı, araştırma yöntemleri, temel kavramları, terminolojik sistemi ve Prehistorik kronoloji ve buluntu topluluklarının genel aktarımının yapılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği Prehistorik arkeolojinin genel hatlarıyla öğrencilere tanıtılması dersin içeriğini oluşturmaktadır. Giriş niteliğinde olması nedeniyle üç yıl boyunca okutulan Prehistorya Anabilim Dalı derslerinin temel yapısı bu derste sunulmaktadır. Kültürel nesnelere ait ilk bulguların ortaya çıktığı, günümüzden yaklaşık 2,5 milyon yıl öncesinden başlayarak, M.Ö. 3. bine kadar olan süreç, jeolojik, biyolojik, kültürel değişim kalıntılar çerçevesinde sunulmaktadır.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Prehistoryanın tarihçesi, kuramsal çerçevesi ve terminolojisine vakıf olmak.
2 Prehistorik dönemlerin kronolojisi ve buluntu toplulukları hakkında bilgi sahibi olmak
3 Eski Dünyanın jeolojik değişimleri ve bu süreçlerin prehistorik kültürler üzerindeki etkileri hakkında bilgi edinmek
4 Prehistorik dönem toplumlarının oluşum ve gelişim süreçlerini kavramak
5 Prehistorik kültürlerin bölgesel ayrımlarının neden-sonuç ilişkisi çerçevesinde değerlendirebilecek düzeye gelmek.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Prehistoryanın tanımı, prehistorik arkeolojinin tarihçesi, temel kavramları, araştırma yöntemleri, disiplinlerarası çalışmalar.
2. Hafta Prehistorik kronoloji ve terminoloji
3. Hafta Jeolojik Dönemler
4. Hafta Jeolojik Dönemler
5. Hafta Jeolojik Dönemler
6. Hafta Biyokültürel süreçlerde sınıflama sistemi ve mantığı
7. Hafta Biyokültürel süreçler I
8. Hafta Biyokültürel süreçler II
9. Hafta Ara sınav
10. Hafta Arkeolojik Dönemler ve buluntu toplulukları: Paleolitik
11. Hafta Arkeolojik Dönemler ve buluntu toplulukları: Epipaleolitik
12. Hafta Arkeolojik Dönemler ve buluntu toplulukları: Neolitik
13. Hafta Arkeolojik Dönemler ve buluntu toplulukları: Kalkolitik
14. Hafta Arkeolojik Dönemler ve buluntu toplulukları:İlk Tunç Çağı
15. Hafta Genel Tekrar
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Arkeolojinin temel ve güncel düzeydeki bilgilerine bir arada sahip olma
2 Arkeolojinin kuramsal ve Uygulama becerilerini arazide uygulayabilme
3 Arkeolojik verileri ve materyalin dönem, stil ve kronolojik sorunlarını ayırt edebilme
4 Arkeolojik verileri görsel ve sözel olarak teknolojik altyapıyı da kullanarak kayıt altına alabilme
5 Arkeolojik sorunların çözümünde bireysel çalışma ve bağımsız karar verme yetkisine sahip olma
6 Students will be able to make independent decisions and studies during the analysis of the archaeological problems
7 Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri değerlendirip yorum getirebilme ve tarih, antropoloji, mimarlık vb farklı bilimsel disiplinlerin verilerini arkeolojik sorunları çözmede kullanabilme
8 Alanındaki güncel gelişmeleri izlemenin gerekli olduğunun bilincine sahip olarak Türkçe ve yabancı dildeki kaynakları tarayabilme, kullanabilme ve yaşam boyu öğrenme alışkanlığı
9 Temel düzeyde İngilizce bilgisi edinerek alanındaki bilimsel çalışmaları izleyebilme ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilme
10 Arkeolojik uygulamalar için gerekli çağdaş teknikleri ve araçları kullanabilme
11 Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği depo/laboratuar ortamında disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilme.
12 Arkeolojik materyalin korunmasını ve topluma tanıtımını turizm ve çevre ilişkisi içinde yapabilme.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5
PY1 4 4 4 4 4
PY2 5 5 5 5 5
PY3 4 4 4 4 4
PY4 4 4 4 4 4
PY5 3 3 3 3 3
PY6 5 5 5 5 5
PY7 5 5 5 5 5
PY8 3 3 3 3 3
PY9 3 3 3 3 3
PY10 3 3 3 3 3
PY11 4 4 4 4 4
PY12 5 5 5 5 5
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • 50 Soruda İnsanın Tarihöncesi Evrimi, Metin Özbek, Bilim ve Gelecek Kitaplığı, İstanbul, 2007.
  • Uzak Geçmişimize Dair Okumalar,Güven Arsebük, Ege Yayınları, İstanbul, 2012
  • Arkeoloji, Colin Renfrew ve Paul Bahn, Homer Kitabevi, 2017
  • Modern İnsanın Kökeni, R. Lewin, TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları, Ankara, 2000.
  • Introduction a la Prehistoire, Marc Goenen, Ellipses, 2009.
  • Arkeolojinin Temelleri, Clive Gamble, Aktüel Arkeoloji Yayınlar, 2014.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 2 2
Ödev 1 2 25 50
Final 1 2 2
Uygulama 1 3,5 3,5
Uygulama DS 14 3 42
Sınıf İçi Etkinlik 14 2 28
Toplam İş Yükü 127,5
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 4,0