| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Tarihöncesi Arkeolojisine Giriş | ARK119 | Türkçe | Zorunlu | 1. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 4,0 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Verilişi | Yüz yüze | 
| Dersin Koordinatörü | Doç. Dr. Yasemin YILMAZ | 
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Yasemin YILMAZ (Güz) | 
| Dersin Amacı | Prehistorik arkeolojiye genel giriş niteliğindedir. Prehistoryanın bir bilim olarak ortaya çıkışı, araştırma yöntemleri, temel kavramları, terminolojik sistemi ve Prehistorik kronoloji ve buluntu topluluklarının genel aktarımının yapılması amaçlanmaktadır. | 
| Dersin İçeriği | Prehistorik arkeolojinin genel hatlarıyla öğrencilere tanıtılması dersin içeriğini oluşturmaktadır. Giriş niteliğinde olması nedeniyle üç yıl boyunca okutulan Prehistorya Anabilim Dalı derslerinin temel yapısı bu derste sunulmaktadır. Kültürel nesnelere ait ilk bulguların ortaya çıktığı, günümüzden yaklaşık 2,5 milyon yıl öncesinden başlayarak, M.Ö. 3. bine kadar olan süreç, jeolojik, biyolojik, kültürel değişim kalıntılar çerçevesinde sunulmaktadır. | 
| # | Öğrenme Kazanımı | 
| 1 | Prehistoryanın tarihçesi, kuramsal çerçevesi ve terminolojisine vakıf olmak. | 
| 2 | Prehistorik dönemlerin kronolojisi ve buluntu toplulukları hakkında bilgi sahibi olmak | 
| 3 | Eski Dünyanın jeolojik değişimleri ve bu süreçlerin prehistorik kültürler üzerindeki etkileri hakkında bilgi edinmek | 
| 4 | Prehistorik dönem toplumlarının oluşum ve gelişim süreçlerini kavramak | 
| 5 | Prehistorik kültürlerin bölgesel ayrımlarının neden-sonuç ilişkisi çerçevesinde değerlendirebilecek düzeye gelmek. | 
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem | 
|---|---|---|
| 1. Hafta | Prehistoryanın tanımı, prehistorik arkeolojinin tarihçesi, temel kavramları, araştırma yöntemleri, disiplinlerarası çalışmalar. | |
| 2. Hafta | Prehistorik kronoloji ve terminoloji | |
| 3. Hafta | Jeolojik Dönemler | |
| 4. Hafta | Jeolojik Dönemler | |
| 5. Hafta | Jeolojik Dönemler | |
| 6. Hafta | Biyokültürel süreçlerde sınıflama sistemi ve mantığı | |
| 7. Hafta | Biyokültürel süreçler I | |
| 8. Hafta | Biyokültürel süreçler II | |
| 9. Hafta | Ara sınav | |
| 10. Hafta | Arkeolojik Dönemler ve buluntu toplulukları: Paleolitik | |
| 11. Hafta | Arkeolojik Dönemler ve buluntu toplulukları: Epipaleolitik | |
| 12. Hafta | Arkeolojik Dönemler ve buluntu toplulukları: Neolitik | |
| 13. Hafta | Arkeolojik Dönemler ve buluntu toplulukları: Kalkolitik | |
| 14. Hafta | Arkeolojik Dönemler ve buluntu toplulukları:İlk Tunç Çağı | |
| 15. Hafta | Genel Tekrar | 
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Arkeolojinin temel ve güncel düzeydeki bilgilerine bir arada sahip olma | ✔ | |||||
| 2 | Arkeolojinin kuramsal ve Uygulama becerilerini arazide uygulayabilme | ✔ | |||||
| 3 | Arkeolojik verileri ve materyalin dönem, stil ve kronolojik sorunlarını ayırt edebilme | ✔ | |||||
| 4 | Arkeolojik verileri görsel ve sözel olarak teknolojik altyapıyı da kullanarak kayıt altına alabilme | ✔ | |||||
| 5 | Arkeolojik sorunların çözümünde bireysel çalışma ve bağımsız karar verme yetkisine sahip olma | ✔ | |||||
| 6 | Students will be able to make independent decisions and studies during the analysis of the archaeological problems | ✔ | |||||
| 7 | Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri değerlendirip yorum getirebilme ve tarih, antropoloji, mimarlık vb farklı bilimsel disiplinlerin verilerini arkeolojik sorunları çözmede kullanabilme | ✔ | |||||
| 8 | Alanındaki güncel gelişmeleri izlemenin gerekli olduğunun bilincine sahip olarak Türkçe ve yabancı dildeki kaynakları tarayabilme, kullanabilme ve yaşam boyu öğrenme alışkanlığı | ✔ | |||||
| 9 | Temel düzeyde İngilizce bilgisi edinerek alanındaki bilimsel çalışmaları izleyebilme ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilme | ✔ | |||||
| 10 | Arkeolojik uygulamalar için gerekli çağdaş teknikleri ve araçları kullanabilme | ✔ | |||||
| 11 | Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği depo/laboratuar ortamında disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilme. | ✔ | |||||
| 12 | Arkeolojik materyalin korunmasını ve topluma tanıtımını turizm ve çevre ilişkisi içinde yapabilme. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | 
|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 
| PY2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 
| PY3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 
| PY4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 
| PY5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 
| PY6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 
| PY7 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 
| PY8 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 
| PY9 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 
| PY10 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 
| PY11 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 
| PY12 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. | 
|---|---|
| Diğer Kaynaklar | 
                                            
  | 
                                
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
| 
                                                    Sınavlar  | 
                                            Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 | 
| Ödev 1 | 2 | 25 | 50 | |
| Final | 1 | 2 | 2 | |
| Uygulama | 1 | 3,5 | 3,5 | |
| Uygulama DS | 14 | 3 | 42 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 14 | 2 | 28 | |
| Toplam İş Yükü | 127,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 4,0 | ||