| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olasılık ve İstatistik | EEM267 | Türkçe | Zorunlu | 3. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 5,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze ve çevrimiçi |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Selman KULAÇ, Dr. Öğr. Üyesi OSMAN DİKMEN, Arş. Gör. Elif Eda TAKGİL |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi OSMAN DİKMEN (Güz) |
| Dersin Amacı | Öğrencilerin başta haberleşme sistemleri olmak üzere elektrik-elektronik sistem analiz ve tasarımlarında kullanabilecekleri olasılıksal ve istatistiksel kavramları öğrenmelerini sağlamaktır. Bunun yanında, ilgili güncel konuların araştırılması ve sınıf ortamında sunulması gerçekleştirilir. |
| Dersin İçeriği | 1. Olasılığa giriş 2. Ayrık ve sürekli rastlantı değişkenleri 3. Ayrık ve sürekli dağılımlar 4. İstatistiksel tahmin 5. İstatistiksel hipotez testi 6. Regresyon ve Varyans analizi |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Temel olasılık kavramlarını öğrenmek |
| 2 | Raslantı değişkenleri ve olasılık fonksiyonları hakkında bilgi sahibi olmak |
| 3 | Ayrık ve sürekli dağılımlar hakkında bilgi sahibi olmak |
| 4 | Temel istatistik kavramlarını öğrenmek |
| 5 | İstatistiksel analiz yöntemleri hakkında bilgi sahibi olmak |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Olasılığa giriş, örnek uzay ve olay, bileşik olay, olasılık aksiyomları | |
| 2. Hafta | Koşullu olasılık, ağaç diyagramları, toplam olasılık formülü, Bayes teoremi, bağımsızlık | |
| 3. Hafta | Sürekli ve ayrık rastlantı değişkenlerinin dağılım ve yoğunluk fonksiyonları, ortalama ve standart sapma değerleri | |
| 4. Hafta | Moment kavramı, momentler arasındaki ilişki, Chebyshev eşitsizliği | |
| 5. Hafta | İki değişkenli (birleşik) ayrık ve sürekli rastlantı değişkenleri | |
| 6. Hafta | Koşullu olasılık dağılımları, örnek problemler | |
| 7. Hafta | Kovaryans , korelasyon ve korelasyon katsayısı kavramları | |
| 8. Hafta | Soru çözme | |
| 9. Hafta | Ayrık dağılımlar: bernoulli, binom, negatif binom, geometrik, poisson ve hipergeometrik | |
| 10. Hafta | Sürekli dağılımlar: düzgün, üstel, normal dağılımlar | |
| 11. Hafta | Örnekleme, istatistiksel tahmin, tahminin güven aralığı | |
| 12. Hafta | Hipotez testleri, testin gücü, bağımszılık testi | |
| 13. Hafta | Regresyon analizi: doğrusal regresyon, en küçük kareler yöntemi, çoklu regresyon | |
| 14. Hafta | Varyans analizi |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ✔ | |||||
| 2 | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ✔ | |||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ✔ | |||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ✔ | |||||
| 5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ✔ | |||||
| 6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ✔ | |||||
| 7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ✔ | |||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ✔ | |||||
| 9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 |
|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY6 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY7 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY8 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY11 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 25 | 25 |
| Ödev 1 | 1 | 15 | 15 | |
| Final | 1 | 25 | 25 | |
| Uygulama | 1 | 10 | 10 | |
| Uygulama DS | 1 | 10,5 | 10,5 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 14 | 3 | 42 | |
| Toplam İş Yükü | 127,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 5,0 | ||