| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Farmakoterapi | ECZ410 | Türkçe | Zorunlu | 7. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 2,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz Yüze Eğitim |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi CEREN GÜNEY, Dr. Öğr. Üyesi Elif KARABACAK |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Elif KARABACAK (Güz) |
| Dersin Amacı | Ders kapsamında farmakoterapi ve prensipleri, akılcı ilaç kullanımı, gastrointestinal ve respiratuar hastalıklar, beslenme bozuklukları, obezite, endokrinoloji ve metabolizma hastalıkları, jinekolojik-obstetrik rahatsızlıklar, ürolojik rahatsızlıklar, kardiyovasküler ve renal hastalıklar, duygu durum bozuklukları, nörolojik bozukluklar, oküler-dermatolojik hastalıklar, enfeksiyon hastalıkları, parenteral nütrisyon ve terapötik ilaç izleme hakkında bilgi vermek amaçlanmaktadır. |
| Dersin İçeriği | Farmakoterapi ve prensipleri, akılcı ilaç kullanımı, gastrointestinal hastalıklar (bulantı-kusma, kabızlık-diyare, GÖRH) ve tedavisi, respiratuar hastalıklar (astım-KOAH, öksürük, alerjik rinit) ve tedavisi, beslenme bozuklukları, obezite ve tedavisi, endokrinoloji ve metabolizma hastalıkları ve tedavisi, jinekolojik-obstetrik rahatsızlıklar (menopoz, PKOS, menstruel bozukluklar) ve ilaç tedavisi, oral kontraseptifler, ürolojik rahatsızlıklar (erektil disfonksiyon) ve tedavisi, kardiyovasküler hastalıklar ve tedavisi, renal hastalıklar ve tedavisi, duygu durum bozuklukları ve tedavisi, nörolojik bozukluklar ve tedavisi, oküler-dermatolojik hastalıklar ve ilaç tedavisi, enfeksiyon hastalıkları ve tedavisi, parenteral nütrisyon, terapötik ilaç izleme |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Farmakoterapinin prensipleri ve akılcı ilaç kullanım ilkeleri hakkında bilgi sahibi olma |
| 2 | Gastrointestinal hastalıklar ve tedavileri hakkında bilgi sahibi olma |
| 3 | Respiratuvar hastalıklar ve tedavileri hakkında bilgi sahibi olma |
| 4 | Beslenme bozuklukları, obezite ve tedavileri hakkında bilgi sahibi olma |
| 5 | Endokrinoloji ve metabolizma hastalıkları ve tedavileri hakkında bilgi sahibi olma |
| 6 | Jinekolojik-obstetrik rahatsızlıklar, tedavileri ve oral kontraseptifler hakkında bilgi sahibi olma |
| 7 | Ürolojik rahatsızlıklar ve tedavileri hakkında bilgi sahibi olma |
| 8 | Kardiyovasküler hastalıklar ve tedavileri hakkında bilgi sahibi olma |
| 9 | Renal hastalıklar ve tedavileri hakkında bilgi sahibi olma |
| 10 | Duygu durum bozuklukları ve tedavileri hakkında bilgi sahibi olma |
| 11 | Nörolojik bozukluklar ve tedavileri hakkında bilgi sahibi olma |
| 12 | Oküler-dermatolojik hastalıklar ve tedavileri hakkında bilgi sahibi olma |
| 13 | Enfeksiyon hastalıkları ve tedavileri hakkında bilgi sahibi olma |
| 14 | Terapötik ilaç izleme hakkında bilgi sahibi olma |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Farmakoterapi ve prensipleri, akılcı ilaç kullanımı | Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler |
| 2. Hafta | Gastrointestinal hastalıklar (bulantı-kusma, kabızlık-diyare, GÖRH) ve tedavisi | Araştırma, Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 3. Hafta | Respiratuvar hastalıklar (Astım-KOAH, öksürük, allerjik rinit) ve tedavisi | Sunum (Hazırlık), Görüşme, Araştırma |
| 4. Hafta | Beslenme bozuklukları, obezite ve tedavisi | Sunum (Hazırlık), Araştırma, Görüşme |
| 5. Hafta | Endokrinoloji ve metabolizma hastalıkları ve tedavisi | Sunum (Hazırlık), Görüşme, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 6. Hafta | Jinekolojik-obstetrik rahatsızlıklar (menopoz, PKOS, menstruel bozukluklar) ve ilaç tedavisi, oral kontraseptifler | Sunum (Hazırlık), Görüşme, Araştırma |
| 7. Hafta | Ürolojik rahatsızlıklar (erektil disfonksiyon) ve tedavisi | Görüşme, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 8. Hafta | Kardiyovasküler hastalıklar ve tedavisi | Araştırma, Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 9. Hafta | Renal hastalıklar ve tedavisi | Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme |
| 10. Hafta | Duygu durum bozuklukları ve tedavisi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 11. Hafta | Nörolojik bozukluklar ve tedavisi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 12. Hafta | Oküler-dermatolojik hastalıklar ve ilaç tedavisi | Görüşme, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 13. Hafta | Enfeksiyon hastalıkları ve tedavisi | Görüşme, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 14. Hafta | Parenteral nütrisyon, terapötik ilaç izleme | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık), Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Eczacılık lisans programını tamamlayarak elde ettiği bilgi ve becerileri; mevcut yasalar, yönetmelikler ve mevzuat doğrultusunda, etik ve deontolojik kurallar çerçevesinde gerektiğinde inisiyatif alarak mesleğin uygulama alanlarında kullanır. | ✔ | |||||
| 2 | İlaç etkin ve yardımcı maddelerinin, farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin fiziksel ve kimyasal yapısı, sentezi, mikrobiyolojik ve toksikolojik analizleri, etkileri, yapı-etki ilişkileri, tasarım ve geliştirilmeleri, terapötik doz tayini ile farmakokinetik ve farmakodinamik özellikleri konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerisine sahiptir. | ✔ | |||||
| 3 | Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek eczacılık meslek uygulamaları, bilim, teknoloji, çağdaş düşünce ve davranış boyutunda güncel bilgilere teknolojik araçlar, veri tabanları ve bilgi kaynaklarını kullanarak takip eder. Bu bilgileri geliştirir, derinleştirir, değerlendirir ve toplum yararına olacak şekilde kullanır | ✔ | |||||
| 4 | Doğal kaynaklı veya sentetik etken madde içeren farmasötik, radyofarmasötik, biyoteknolojik, nanoteknolojik ve kozmetik/ kozmesötik ürünlerin hazırlanması, üretimi, kalite güvencesi ile kontrolü, biyoyararlanım ve biyoeşdeğerlilikleri, ruhsatlandırma ve patent çalışmaları, tedarik zincirinin yönetimi ve topluma sunulması süreçlerinde aktif rol alır. | ✔ | |||||
| 5 | Farmakovijilans uygulamalarında aktif görev alır; advers etki raporlama sistemini kullanır; güvenli ilaç kullanımını sağlamak üzere risk yönetimine ve denetimine katkıda bulunur. | ✔ | |||||
| 6 | İlaç güvenliliği ile ilgili farkındalığı artırmak üzere hastayı, hasta yakını ve diğer sağlık profesyonellerini bilgilendirir. | ✔ | |||||
| 7 | Majistral ilaçların hazırlanması, orijinal veya jenerik tüm müstahzar ve tıbbi ürünlerin kullanımları ve mevzuatı ile ilgili yeterli bilgiye sahiptir. | ||||||
| 8 | Akılcı ilaç kullanımı çerçevesinde ilaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla hastaya reçetesindeki ilaçların endikasyonları, uygulama yolu ve geçimsizlikleri, klinik laboratuvar sonuçlarının değerlendirilmesi hakkında bilgiye sahiptir | ✔ | |||||
| 9 | Gıda takviyesi, nutrasötikler, kozmetik/kozmesötikler, OTC vb. ürünler hakkında topluma pratik ve faydalı bilgi verilmesi konusunda yeterlilik sahibidir. | ✔ | |||||
| 10 | Eczacılık meslek bilgilerini farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir. | ✔ | |||||
| 11 | Toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için ilgili yasal otoriteler, hekimler ve sağlık personeliyle, ilaç endüstrisi ve diğer paydaşlar ile etkin iletişim kurabilir, alanla ilgili sorunlara öneri ve çözüm getirebilir. | ✔ | |||||
| 12 | Kronik hastalıklar ve diğer amaçlarla kullanılan tıbbi cihazların özellikleri, kullanım alanları, üretimleri, kalite güvencesi, mevzuatı ve yasal düzenlemeleri hakkında bilgi sahibidir. | ✔ | |||||
| 13 | İlaç ve medikal ürünlerin tedariği ve sunumunda rol alır, akılcı ve güvenli kullanımı konusunda hastaya danışmanlık hizmeti verir. | ✔ | |||||
| 14 | En az bir yabancı dili kullanarak eczacılık uygulama alanlarındaki bilgi ve gelişmeleri izleyebilme, hastalar ve meslektaşları ile iletişim kurabilme, ulusal ve/veya uluslararası etkinliklere ve projelere katılarak sözlü ve yazılı olarak kendini ifade edebilme yeterliliğine sahiptir. | ✔ | |||||
| 15 | Eczacılık meslek uygulama alanlarının gerektirdiği çeşitli teknolojik araçlar, bilgi kaynakları, yazılımlar ve yapay zeka destekli teknolojiler konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahiptir. | ✔ | |||||
| 16 | Birinci basamak sağlık hizmeti sunan bir sağlık profesyoneli olarak, hasta kayıtlarını yöneterek sağlıklı yaşam danışmanlığı yapar; sağlıklı yaşamı teşvik eder ve halk sağlığını korumak için mesleki sorumluklarını yerine getirir. | ✔ | |||||
| 17 | Sorumluluğu altında çalışanların iş güvenliğine dikkat eder ve bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik mesleki eğitimlerini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | ||||||
| 18 | İlaç ve sağlık yönetimi ile ilgili eczacılık mesleği ve uygulama alanlarının geliştirilmesi süreçlerinde görev alır; araştırma ve geliştirme faaliyetlerini bilimsel ve etik ilkelere uygun biçimde yürütür; verileri analiz eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ✔ | |||||
| 19 | Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun olarak mesleki aktivite ve uygulamalarını etkin ve güvenli şekilde belgeleyerek kalite yönetimi süreçlerine katılır. | ✔ | |||||
| 20 | Tavır, tutum, davranışları ve profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | ✔ | |||||
| 21 | Biyolojik sistemlerin anatomisi, immunolojisi, fizyolojisi, fizyopatolojisi ve biyokimyası hakkında bilgi sahibidir. İnsan sağlığını etkileyen bilişsel durumlar ve davranışlar, mental ve fiziksel hastalıklar, semptom ve tedavileri hakkındaki temel kavramları bilir ve ilişkilendirir. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 | DK9 | DK10 | DK11 | DK12 | DK13 | DK14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY7 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY8 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY9 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY11 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY12 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY13 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY14 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY15 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY16 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY17 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY18 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY19 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY20 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY21 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 2 | 28 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 1 | 14 |
| Araştırma | 5 | 1 | 5 | |
| Diğer Faaliyetler | 2 | 1 | 2 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 | |
| Toplam İş Yükü | 51 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 2,0 | ||