Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Uzmanlık Alan Dersi (YL) LEE 500 Türkçe Zorunlu 4 + 0 0,0 10,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisansüstü
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. Sedat KARAÇAM, Prof. Dr. Murat GENÇ, Doç. Dr. Harika Özge ARSLAN, Dr. Öğr. Üyesi Senem ÇOLAK YAZICI, Dr. Öğr. Üyesi Ömer Seyfettin SEVİNÇ, Dr. Öğr. Üyesi Azize DİGİLLİ BARAN
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Harika Özge ARSLAN (Güz), Dr. Öğr. Üyesi Azize DİGİLLİ BARAN (Güz), Dr. Öğr. Üyesi Ömer Seyfettin SEVİNÇ (Güz), Dr. Öğr. Üyesi Senem ÇOLAK YAZICI (Güz), Prof. Dr. Murat GENÇ (Güz), Prof. Dr. Sedat KARAÇAM (Güz)
Dersin Amacı Uzmanlık alan dersinin başlıca amaçları; danışmanlığını yaptığı lisansüstü öğrencisine/öğrencilerine öncelikle akademik çalışma disiplini kazandırmak, bilgi ve deneyimlerini paylaşmak/aktarmak, öğrencinin çalıştığı konu alanı ile ilgili güncel alan yazını tanıması ve üzerinde araştırma yapabilme yeteneğini kazandırmak, bilimsel etik kuralları çerçevesinde bilgi üretebilme, ölçme, analiz-sentez ve değerlendirme yapabilme gibi bilimsel süreç becerileriyle karmaşık sorunları çözebilmeye ilişkin temel becerileri kazandırmak, sonuçta öğrencisinin mesleki alanda uzmanlaşmasını sağlamak şeklinde ifade edilebilir.
Dersin İçeriği Üzerinde çalışılan konu alanı ile ilgili olarak; güncel yaklaşım ve yöntemlerin belirlenmesi, değerlendirilmesi, yorumlanması, teorik arka plan bağlamında alan yazın incelemelerinin yapılması ve temel referans kaynakların belirlenmesi, benzer çalışmaların değerlendirilmesi, araştırmanın probleminin, teorik çerçevesinin belirlenmesi, gerekli planlamaların yapılması, kullanılacak yöntem ve veri toplama tekniklerine karar verilmesi, yorum, değerlendirme ve analizler kapsamında süreçte gelişen düzeltmelerin yapılması, ortaya çıkan sorunların çözümü vb. hususlar ifade edilebilir.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Bilimsel araştırmaya ilişkin etik kuralların önemini ve gerekliliğini kavrama ve açıklayabilme
2 Araştırma konusu ile ilgili ulusal, uluslararası temel referans kaynaklara erişme, inceleme ve değerlendirme
3 Çalışma konusu ile ilgili güncel yaklaşım ve yöntemleri belirleyebilme ve değerlendirebilme
4 Araştırmanın yöntemini belirleyebilme, aşamalarını planlayabilme
5 Araştırma ve yazım aşamasında ortaya çıkabilecek sorunları çözebilme ve süreci sağlıklı bir şekilde yönetebilme
6 Yapılan benzer çalışmaları eleştirel ve karşılaştırmalı bir bakış açısıyla değerlendirebilme
7 Araştırmanın ilgili bilim alanındaki ve hedef kitle üzerindeki sonuçlarını değerlendirebilme
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Araştırma konusu ile ilgili ulusal, uluslararası temel referans kaynaklar
2. Hafta Bilimsel araştırma veri tabanları
3. Hafta Bilimsel araştırma konusu ile ilgili benzer çalışmalar (inceleme & karşılaştırma & değerlendirme)
4. Hafta Bilimsel araştırmalarda güncel yaklaşım ve yöntemler
5. Hafta Bilimsel araştırmaya ilişkin etik kuralların önemi ve gerekliliği
6. Hafta Tez çalışmalarında olası sorunlar ve süreç yönetimi
7. Hafta Bilimsel araştırmalarda yöntem belirleme, planlama, süreç yönetimi
8. Hafta Tez projesi ile ilgili öğrencinin bilgi, beceri ve tutum kazanmasını sağlamaya yönelik rehberlik
9. Hafta Tez çalışması (Tez konusu ile ilgili çalışmaların yürütülmesine rehberlik)
10. Hafta Tez çalışması (Tez konusu ile ilgili çalışmaların yürütülmesine rehberlik)
11. Hafta Tez çalışması (Tez konusu ile ilgili çalışmaların yürütülmesine rehberlik)
12. Hafta Tez çalışması (Tez konusu ile ilgili çalışmaların yürütülmesine rehberlik)
13. Hafta Tez çalışması (Tez konusu ile ilgili çalışmaların yürütülmesine rehberlik)
14. Hafta Tez çalışması (Tez konusu ile ilgili çalışmaların yürütülmesine rehberlik)
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel olarak eğitim, özel olarak konu alanı eğitiminde kuram ve uygulamaya yönelik kapsamlı ve güncel bilgiye ve bu bilgiye katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavram ve kuramların bilgisine sahip olmak
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7
PY1 5 5 5 5 5 5 5
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Balcı, A. (2021). Sosyal bilimlerde araştırma, yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem Akademi
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2020). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Ekiz, D. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı yayıncılık.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Karasar, N. (2022). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, F. G. (2019). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded source book. (2nd ed.). Thousand Oaks, Ca: Sage Publications
  • Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. USA: SAGE Publications
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. California: John Wiley and Sons, Inc.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 4 56
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 12 10 120
Araştırma 2 40 80
Toplam İş Yükü 256
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 10,0