| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Yer Bilimi | GKZ203 | Türkçe | Zorunlu | 3. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 4,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Doç. Dr. Erol SÖZEN |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Erol SÖZEN (Güz) |
| Dersin Amacı | Jeolojinin tanımı ve konusu. Yerküre ile ilgili genel bilgiler: Yer yuvarının şekli ve boyutları. Yer yuvarının hareketleri. Yerin geosferleri. Yeriçi ısısı. Yerçekimi ve izostazi. Yer kabuğunu oluşturan maddeler: Mineraller, tanım ve özellikleri. Kayaç yapan önemli mineraller: Kayaçlar, tanımı ve genel bilgiler. Magmatik kayaçlar. Metamorfizma ve metamorfik kayaçlar. Tortul kayaçlar. Çözülme ve toprak: Çözülme türleri, toprak oluşum koşulları ve çeşitleri. Tektonik hareketler: Orojenik hareketler, epirojenik hareketler, faylar, volkanizma, depremler. Stratigrafi: Genel prensipler. Yer yuvarının yaşı ve jeolojik zamanlar. |
| Dersin İçeriği | Jeolojinin tanımı ve konusu. Yerküre ile ilgili genel bilgiler: Yer yuvarının şekli ve boyutları. Yer yuvarının hareketleri. Yerin geosferleri. Yeriçi ısısı. Yerçekimi ve izostazi. Yer kabuğunu oluşturan maddeler: Mineraller, tanım ve özellikleri. Kayaç yapan önemli mineraller: Kayaçlar, tanımı ve genel bilgiler. Magmatik kayaçlar. Metamorfizma ve metamorfik kayaçlar. Tortul kayaçlar. Çözülme ve toprak: Çözülme türleri, toprak oluşum koşulları ve çeşitleri. Tektonik hareketler: Orojenik hareketler, epirojenik hareketler, faylar, volkanizma, depremler. Stratigrafi: Genel prensipler. Yer yuvarının yaşı ve jeolojik zamanlar. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Jeoloji ile ilgili temel kavramları tanımlar. |
| 2 | Yeryuvarlağının şeklini ve boyutlarını açıklar. |
| 3 | Mineral ve kayaç kavramlarını açıklar. |
| 4 | Yerkürenin katmanlarının genel özelliklerini açıklar. |
| 5 | Toprak kavramını, toprak oluşum mekanizmasını ve yeryüzündeki başlıca toprak çeşitlerini açıklar. |
| 6 | Yeryüzünde faylanma ve deprem arasındaki bağlantıları değerlendirir. |
| 7 | Yerküre tarihinin ve jeolojik zamanların genel özelliklerini açıklar. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Yer bilimleri alanına genel giriş | Görüşme, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 2. Hafta | Dünyanın şekli ve bunun sonuçları konularının fen bilimlerinde öğretimi | Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme |
| 3. Hafta | Koordinatlar (paralel, enlem, meridyen, boylam,) fen bilimlerinde öğretimi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme |
| 4. Hafta | Dünyanın hareketleri (günlük hareket) ve bunun sonuçları, fen bilimlerinde öğretimi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Araştırma |
| 5. Hafta | Dünyanın hareketleri (yıllık hareket) ve bunun sonuçları, fen bilimlerinde öğretimi | Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 6. Hafta | Eksen eğikliği, yıllık hareket ve mevsimlerin oluşumu, fen bilimlerinde öğretimi, | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme |
| 7. Hafta | Jeolojik devirler | Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 8. Hafta | Ara sınav | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 9. Hafta | Yer kabuğunun yapısı, Dünyanın katmanları, fen bilimlerinde öğretimi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme |
| 10. Hafta | Yer kabuğunun malzemesi: Mineraller, taşlar, fen bilimlerinde öğretimi | Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık), Araştırma |
| 11. Hafta | Yer şekillerinin oluşumu; iç kuvvetler, fen bilimlerinde öğretimi | Görüşme, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 12. Hafta | Yer şekillerinin oluşumu; dış kuvvetler, fen bilimlerinde öğretimi | Araştırma, Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 13. Hafta | İklim ve bitki örtüsü, toprak çeşitleri, fen bilimlerinde öğretimi | Görüşme, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 14. Hafta | İklim ve bitki örtüsü, toprak çeşitleri, fen bilimlerinde öğretimi | Araştırma, Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Temel doğa bilimleri (fizik, kimya, biyoloji, çevre, astronomi, yer bilimi) ile ilgili kavramları bilir, açıklar ve bunlar arasındaki ilişkileri yorumlayabilecek düzeyde bilim okuryazarıdır. | ✔ | |||||
| 8 | Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY8 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 3 | 42 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 1 | 14 |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
| Final | 1 | 2 | 2 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 14 | 3 | 42 | |
| Toplam İş Yükü | 102 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 4,0 | ||