| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Çevre Eğitimi | FBÖ403 | Türkçe | Zorunlu | 7. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 3,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüzyüze |
| Dersin Koordinatörü | Doç. Dr. Harika Özge ARSLAN |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Harika Özge ARSLAN (Güz) |
| Dersin Amacı | Öğretmen adaylarının çevre eğitimi konuyla ilgili temel kavramları anlamalarını ve özellikle çevre problemlerini yorumlayabilme becerileri kazanmaları amaçlanmaktadır. Doğada enerji akışını anlayabilme. Ortak yaşam biçimlerini açıklayabilme. Nüfus artışı ve erozyonun sonuçlarını açıklayabilme. Çevre kirlenmesinin nedenleri ile korunma çabalarını açıklayabilme. Sürdürülebilir bir dünya için neler yapılması gerektiğini açıklayabilme. |
| Dersin İçeriği | Temel ekolojik kavram ve ilkeler, ekosistemler, besin zincirleri, besin ağı, habitat, rekabet; ortak yaşam ve karşılıklı yaşama, yaşamın devamı, toprak "biome"ları, enerji akışı, maddenin dolaşımı, nüfus artışı, ekolojik etki, erozyon, ormanların yok olması, kentsel çevreler, davranış kirliliği, çevre kirlenmesi, bataklıklar ve atık su, duyarlı insanların tepkisi, çevreyle ilgili karar verme, toprak ve su kaynakları ve bunların yönetimi, koruma, kültür ve ilkel yaşam, global bakış, ekolojik konu ve sorunlar, çevre duyarlılığı, dünyada çevre duyarlılığıyla ilgili yapılan çalışmalar, kurum ve kuruluşlar. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Temel ekolojik kavramları bilir |
| 2 | Küresel ve yerel çevre sorunlarını bilir. |
| 3 | Sürdürülebilir kalkınma ve ilgili kavramını bilir |
| 4 | Çevre eğitiminin doğasına uygun etkinlikler tasarlar |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Dersin tanıtımı ve Ekoloji biliminin tanımı ve konusu | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 2. Hafta | Çevre Biliminin Tarihsel Gelişimi ve Çevre eğitimi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık) |
| 3. Hafta | Çevre değişimlerine tepkiler, doğal seçilim, modifikasyon, adaptasyon. | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 4. Hafta | Ekosistem ve ekosistemin elemanları. Ekosistemlerde sıralı değişim ve insan etkisi Dünyadaki Büyük Ekosistemler ve Özellikleri | Diğer Faaliyetler, Araştırma |
| 5. Hafta | Ekolojik Faktörler: Abiyotik ve Biyotik faktörler; Canlılar Arasındaki İlişkiler: Canlıların Beslenme Şekilleri, Besin Zincirleri, Besin Piramidi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 6. Hafta | Madde Döngüleri (Azot, Karbon, vb.), Enerji akışı ve enerji transformasyonları. | Diğer Faaliyetler, Araştırma |
| 7. Hafta | Biyolojik Çeşitlilik ve Türkiye’deki Durum: Flora ve Faunaya Bakış, Türkiye’deki Endemik ve Tehlike Altındaki Bitki ve Hayvan Türleri | Diğer Faaliyetler, Araştırma |
| 8. Hafta | Hava Kirliliği ve Küresel Çevre Sorunları, Asit Yağmurları, Sera Etkisi, Küresel İklim Değişikliği | Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 9. Hafta | Ara sınav | Uygulama |
| 10. Hafta | Su Kirliliği, Toprak Kirliliği, Besin Kirliliği ve Dünyada yaşanmış Felaketler | Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 11. Hafta | Radyoaktif Kirlilik, Elektromanyetik Kirlilik, Gürültü Kirliliği, ve yaşanmış Felaketler | Görüşme, Diğer Faaliyetler |
| 12. Hafta | Atık ve Atıkların Geri Dönüşümü, Enerji Kaynakları | Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 13. Hafta | Erozyon, nedenleri, sonuçları, ve önlemler. Türkiye'de Erozyon | Görüşme, Diğer Faaliyetler |
| 14. Hafta | Sürdürülebilir Kalkınma, ekolojik ayak izi, karbon ayakizi, su ayak izi Sade yaşam/Permakültür/Gönüllü Sadeliğin tanıtılması | |
| 15. Hafta | Final | Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Temel doğa bilimleri (fizik, kimya, biyoloji, çevre, astronomi, yer bilimi) ile ilgili kavramları bilir, açıklar ve bunlar arasındaki ilişkileri yorumlayabilecek düzeyde bilim okuryazarıdır. | ✔ | |||||
| 2 | Fizik, kimya ve biyoloji konularında öğrencilere yönelik uygun laboratuvar deneyleri ve etkinlikleri geliştirebilecek ve uygulayabilecek bilimsel süreç becerilerine sahiptir. | ✔ | |||||
| 3 | Fizik, kimya, biyoloji, çevre, astronomi ve yer bilimi konularında öğrencilerde görülebilen kavram yanılgılarını ve bunları değiştirme stratejilerini bilir. | ✔ | |||||
| 4 | Fen ve fen eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. | ✔ | |||||
| 5 | Fen Bilgisi öğretmenliği ile ilgili öğretim programları, öğretim stratejileri, yöntem ve teknikleri ile ölçme değerlendirme bilgisine sahiptir. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 |
|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY2 | 3 | 3 | 3 | 5 |
| PY3 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY4 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 13 | 2 | 26 |
|
Ders Dışı |
Görüşme | 13 | 2 | 26 |
|
Sınavlar |
Ödev 1 | 1 | 9 | 9 |
| Final | 1 | 14 | 14 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 1 | 2 | 2 | |
| Toplam İş Yükü | 77 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 | ||