Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çevre Eğitimi FBÖ403 Türkçe Zorunlu 7. Yarıyıl 2 + 0 2,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüzyüze
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Harika Özge ARSLAN
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Harika Özge ARSLAN (Güz)
Dersin Amacı Öğretmen adaylarının çevre eğitimi konuyla ilgili temel kavramları anlamalarını ve özellikle çevre problemlerini yorumlayabilme becerileri kazanmaları amaçlanmaktadır. Doğada enerji akışını anlayabilme. Ortak yaşam biçimlerini açıklayabilme. Nüfus artışı ve erozyonun sonuçlarını açıklayabilme. Çevre kirlenmesinin nedenleri ile korunma çabalarını açıklayabilme. Sürdürülebilir bir dünya için neler yapılması gerektiğini açıklayabilme.
Dersin İçeriği Temel ekolojik kavram ve ilkeler, ekosistemler, besin zincirleri, besin ağı, habitat, rekabet; ortak yaşam ve karşılıklı yaşama, yaşamın devamı, toprak "biome"ları, enerji akışı, maddenin dolaşımı, nüfus artışı, ekolojik etki, erozyon, ormanların yok olması, kentsel çevreler, davranış kirliliği, çevre kirlenmesi, bataklıklar ve atık su, duyarlı insanların tepkisi, çevreyle ilgili karar verme, toprak ve su kaynakları ve bunların yönetimi, koruma, kültür ve ilkel yaşam, global bakış, ekolojik konu ve sorunlar, çevre duyarlılığı, dünyada çevre duyarlılığıyla ilgili yapılan çalışmalar, kurum ve kuruluşlar.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Temel ekolojik kavramları bilir
2 Küresel ve yerel çevre sorunlarını bilir.
3 Sürdürülebilir kalkınma ve ilgili kavramını bilir
4 Çevre eğitiminin doğasına uygun etkinlikler tasarlar
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Dersin tanıtımı ve Ekoloji biliminin tanımı ve konusu Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
2. Hafta Çevre Biliminin Tarihsel Gelişimi ve Çevre eğitimi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık)
3. Hafta Çevre değişimlerine tepkiler, doğal seçilim, modifikasyon, adaptasyon. Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
4. Hafta Ekosistem ve ekosistemin elemanları. Ekosistemlerde sıralı değişim ve insan etkisi Dünyadaki Büyük Ekosistemler ve Özellikleri Diğer Faaliyetler, Araştırma
5. Hafta Ekolojik Faktörler: Abiyotik ve Biyotik faktörler; Canlılar Arasındaki İlişkiler: Canlıların Beslenme Şekilleri, Besin Zincirleri, Besin Piramidi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
6. Hafta Madde Döngüleri (Azot, Karbon, vb.), Enerji akışı ve enerji transformasyonları. Diğer Faaliyetler, Araştırma
7. Hafta Biyolojik Çeşitlilik ve Türkiye’deki Durum: Flora ve Faunaya Bakış, Türkiye’deki Endemik ve Tehlike Altındaki Bitki ve Hayvan Türleri Diğer Faaliyetler, Araştırma
8. Hafta Hava Kirliliği ve Küresel Çevre Sorunları, Asit Yağmurları, Sera Etkisi, Küresel İklim Değişikliği Araştırma, Diğer Faaliyetler
9. Hafta Ara sınav Uygulama
10. Hafta Su Kirliliği, Toprak Kirliliği, Besin Kirliliği ve Dünyada yaşanmış Felaketler Araştırma, Diğer Faaliyetler
11. Hafta Radyoaktif Kirlilik, Elektromanyetik Kirlilik, Gürültü Kirliliği, ve yaşanmış Felaketler Görüşme, Diğer Faaliyetler
12. Hafta Atık ve Atıkların Geri Dönüşümü, Enerji Kaynakları Diğer Faaliyetler, Görüşme
13. Hafta Erozyon, nedenleri, sonuçları, ve önlemler. Türkiye'de Erozyon Görüşme, Diğer Faaliyetler
14. Hafta Sürdürülebilir Kalkınma, ekolojik ayak izi, karbon ayakizi, su ayak izi Sade yaşam/Permakültür/Gönüllü Sadeliğin tanıtılması
15. Hafta Final Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel doğa bilimleri (fizik, kimya, biyoloji, çevre, astronomi, yer bilimi) ile ilgili kavramları bilir, açıklar ve bunlar arasındaki ilişkileri yorumlayabilecek düzeyde bilim okuryazarıdır.
2 Fizik, kimya ve biyoloji konularında öğrencilere yönelik uygun laboratuvar deneyleri ve etkinlikleri geliştirebilecek ve uygulayabilecek bilimsel süreç becerilerine sahiptir.
3 Fizik, kimya, biyoloji, çevre, astronomi ve yer bilimi konularında öğrencilerde görülebilen kavram yanılgılarını ve bunları değiştirme stratejilerini bilir.
4 Fen ve fen eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır.
5 Fen Bilgisi öğretmenliği ile ilgili öğretim programları, öğretim stratejileri, yöntem ve teknikleri ile ölçme değerlendirme bilgisine sahiptir.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4
PY1 5 5 5 5
PY2 3 3 3 5
PY3 5 5 5 5
PY4 5 5 5 5
PY5 5 5 5 5
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Bozkurt, O. (2017). Çevre eğitimi. Pegem Akademi: Ankara.
  • Kuvaç, M.,& Koçsarı, I. (2018). E-STEM: STEM öğretmenleri için çevre konularına yönelik ortaokul etkinlik kitabı.
  • Öznaçar, Güllaç, Gülay (2010). Güncel çevre sorunlarıyla ilgili eğitsel etkinlikler. Anı Yayıncılık: Ankara
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 13 2 26
Ders Dışı
Görüşme 13 2 26
Sınavlar
Ödev 1 1 9 9
Final 1 14 14
Sınıf İçi Etkinlik 1 2 2
Toplam İş Yükü 77
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 3,0