Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Disiplinlerarası Fen Öğretimi FBÖ401 Türkçe Zorunlu 7. Yarıyıl 2 + 0 2,0 4,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Öğrenciler her hafta ders sorumlusu tarafından verilen okuma metinlerini önemli yerlerin altını çizip okuyarak derse katılmalıdır
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Harika Özge ARSLAN
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Harika Özge ARSLAN (Güz)
Dersin Amacı Disiplinler arası öğrenme, farklı bilim alanlarındaki bilgileri ve kullanılan becerileri algılama, disiplinlerarası bilginin doğasını anlama, değer verme ve disiplinler arası bakış açısı geliştirme, disiplinler arası bilginin fen öğretiminde kullanılması ve fen, teknoloji, toplum ve çevre ve arasındaki etkileşimi üzerine farkındalık geliştirilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği Öğrencilerin mühendislik ve tasarım süreçleri içerisinde süreci ve sistemi tasarlama, projenin yanı sıra ürün ve model geliştirme, buluş yapma konularını kavramaları ayrıca disiplinler arası beceriler (karar verme, eleştirel düşünme, üst düzey düşünme, bilişim-iletişim ve iş birliği, yenilikçi düşünme, girişimcilik vb.) ile ilgili bilgi edinmeleri hedeflenmektedir. Öğrencilerin günümüzde disiplinler arası özellikleri ile fen eğitiminde ön plana çıkan sosyobilimsel konular, sistemsel düşünme ve STEM eğitimi yaklaşımlarını kavramaları ve bu yaklaşımlara yönelik yöntem ve stratejileri uygulayabilmeleri amaçlanmaktadır.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Fen eğitiminde disiplinler arası yaklaşımın önemini kavrar.
2 Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik uygulamalarının her bir disiplinin diğer disiplinlerle ilişkisini kavrar.
3 Disiplinler arası becerileri kavrar ve bu becerilerin geliştirilmesine yönelik sınıf içi etkinlikler tasarlar.
4 Disiplinler arası fen öğretimine uygun olarak geliştirilmiş model örneklerini kavrar ve bu modellere uygun ders planlayabilir.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Ders içeriğinin tanıtılması ve Dsisiplinlerarasılık kavramına giriş Görüşme
2. Hafta Disiplinler arası fen öğretimi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık), Görüşme
3. Hafta Disiplinler arası beceriler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık), Görüşme
4. Hafta Sürdürülebilir Kalkınma Eğitimi (SKE) Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
5. Hafta Sosyobilimsel Konular (SBK) Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
6. Hafta Sosyobilimsel Konular yaklaşımı uygulama Sunum (Hazırlık), Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
7. Hafta Sistem düşüncesi ve uygulamaları (SD) Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
8. Hafta STEM eğitimi yaklaşımı Görüşme, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
9. Hafta Ara sınav
10. Hafta Medya Okuryazarlığı (MO) Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık)
11. Hafta Mühendislik Tasarım ve MTS Becerileri Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık)
12. Hafta Fen öğretimde robotik kodlama (RK) Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
13. Hafta Ders planlarının anlatılması Görüşme, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
14. Hafta Ders planlarının anlatılması, Dönem sonu değerlendirmesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
15. Hafta Final
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel doğa bilimleri (fizik, kimya, biyoloji, çevre, astronomi, yer bilimi) ile ilgili kavramları bilir, açıklar ve bunlar arasındaki ilişkileri yorumlayabilecek düzeyde bilim okuryazarıdır.
5 Fen Bilgisi öğretmenliği ile ilgili öğretim programları, öğretim stratejileri, yöntem ve teknikleri ile ölçme değerlendirme bilgisine sahiptir.
8 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
10 Öğretmenlik mesleği alanındaki yenilik, gelişme ve 21. yy becerilerini takip eder ve bu gelişme ve becerileri bilimsellik ilkelerine dayanarak araştırma ve uygulamalarına yansıtır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4
PY1 5 5 5 5
PY5 5 5 5 5
PY8 4 4 5 5
PY10 5 5 5 5
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Genç, M. & Arslan, H. Ö. (2022). Fen eğitiminde disiplinlerarası yaklaşımlar ve uygulamaları. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kuramdan Uygulamaya Stem Eğitimi Editör: Salih Çepni, Pegem Akademi Yayıncılık
  • Kuramdan Uygulamaya Sosyobilimsel Konular Editör: Murat Genç, Pegem Akademi Yayıncılık
  • Örnek ve uygulama destekli fen öğretiminde disiplinlerarası beceri etkileşimi. Editör: Ersin Karademir, Pegem Akademi Yayıncılık