Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Öğretim Teknolojileri MBZ307 Türkçe Zorunlu 5. Yarıyıl 2 + 0 2,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi İbrahim DUMAN (Güz)
Dersin Amacı Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramlara ve sınıflar için ölçme araçlarının geliştirilmesinde yeterliklere ilişkin temel bilgi ve anlayışa sahip olmak.
Dersin İçeriği Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin yeri ve önemi; ölçme ve değerlendirmeyle ilgili temel kavramlar; ölçme araçlarının psikometrik (geçerlik, güvenirlik, kullanışlılık) özellikleri; başarı testleri geliştirme ve uygulama; test sonuçlarının yorumlanması ve geri bildirim verme; test ve madde puanlarının analizi; değerlendirme ve not verme.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Eğitimde ve psikolojide ölçme ve değerlendirme uygulamalarının amacını ve önemini açıklar.
2 Değerlendirme kavramını ve türlerini açıklar ve örnek verir.
3 Eğitimde ve psikolojide kullanılan farklı ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarını tanımlar.
4 Ölçmede hata türlerini yorumlar.
5 Güvenilir, alana özgü ölçüm araçları geliştirme sürecini keşfedin.
6 Ölçmede geçerlik ve güvenirlik arsındaki ilişkiyi açıklar.
7 Ölçme araçlarından elde edilen puanları kullanarak test ve madde istatistiklerini hesaplar.
8 Test planını hazırlar.
9 Ölçme araçlarından elde edilen sonuçları uygun değerlendirme yöntemleri ile değerlendirir.
10 Merkezi yığılma ölçülerinin(mod, medyan, aritmetik ortalama) ve merkezi dağılım ölçülerinin (ranj, standart sapma, çeyrek sapma, normal dağılım hesaplamalarını yapar.
11 Test geliştirme tekniklerini kullanır
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Tanımlar, uygulamalar ve problemler Diğer Faaliyetler, Araştırma
2. Hafta Doğrudan ölçme, dolaylı ölçme, ölçek, ölçüt, bağıl ve mutlak ölçüt, ölçmede hata türleri ve ölçek çeşitleri (Sınıflama, sıralama, eşit aralıklı ve oranlı ölçekler) Mutlak ve bağıl değerlendirme Araştırma, Diğer Faaliyetler
3. Hafta Ölçme aracında bulunması gereken özellikler: geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık Diğer Faaliyetler, Araştırma
4. Hafta Geçerlik ile güvenirlik arasındaki ilişki, ölçmede güvenirlik nasıl hesaplanır? Araştırma, Diğer Faaliyetler
5. Hafta Test analizleri: Güçlük indeksi ve ayırt ediciliğin hesaplanması Diğer Faaliyetler
6. Hafta Sözlü sınavlar, kısa cevap testleri, doğru yanlış testleri , eşleştirmeli testler ve çoktan seçmeli testler Araştırma, Diğer Faaliyetler
7. Hafta Merkezi yığılma ölçüleri (mod, medyan, aritmetik ortalama) Diğer Faaliyetler
8. Hafta ARA SINAV
9. Hafta Merkezi dağılım ölçüleri (ranj, standart kayma, çeyrek kayma, normal dağılım) Araştırma
10. Hafta Test puanları üzerinde bazı istatistiksel işlemler: Z ve T puanının hesaplanması Diğer Faaliyetler
11. Hafta Duyuşsal Alan davranışlarının ölçülmesi: İlgi, tutum ve eğilim testleri Diğer Faaliyetler, Araştırma
12. Hafta Psiko motor alan davranışlarının ölçülmesi: Performans testleri ve portfolyo değerelndirme Diğer Faaliyetler
13. Hafta Test geliştirme ve soru hazırlama teknikleri Araştırma, Diğer Faaliyetler
14. Hafta FİNAL Araştırma, Diğer Faaliyetler
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel doğa bilimleri (fizik, kimya, biyoloji, çevre, astronomi, yer bilimi) ile ilgili kavramları bilir, açıklar ve bunlar arasındaki ilişkileri yorumlayabilecek düzeyde bilim okuryazarıdır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 DK8 DK9 DK10 DK11
PY1 5 4 2 4 5 5 4 4 5 3 5
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Güler, N.(2016). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Pegem Akademi (9. Baskı), Ankara.TEKİN H. (2003) EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME. ANKARA: YARGI MATBAACILIK
  • Turgut M. F. (1984) Eğitimde Ölçme Ve Değerlendirme Saydam Matbaacılık 3. Baskı Ankara
  • ATILGAN, H.; KAN, A. & DOĞAN, N. (2009).EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME. ANKARA: ANI YAYINCILIK
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 1 2,5 2,5
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 10 3 30
Araştırma 3 2,5 7,5
Diğer Faaliyetler 1 3 3
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 10,5 10,5
Ödev 1 1 3 3
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 76,5
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 3,0