| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Modern Fiziğe Giriş | FEN206 | Türkçe | Zorunlu | 4. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 3,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Sedat KARAÇAM |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Modern fiziğin dünya ve evrendeki fiziksel olaylara ilişkin bakış açısını kavratmak. |
| Dersin İçeriği | Atomun Yapısı: Atom modelleri, enerji düzeyleri, atomik ve moleküler spektrumlar. Görelilik: Zamanda, boyutta ve kütlede görelilik.Işık Teorileri;Işığın tanecik ve dalga modeli,fotoelektrik ve Compton Olayı.Fotonlar: Kuant kavramı, siyah cisim ışıması.Kuantum Mekaniği: Dalga-parçacık ikilemi, De Broglie dalgaları, Belirsizlik ilkesi.Yarıiletkenler;Katılarda enerji bantları,yarıiletkenlerde elektron ve holler,p-n eklemi,tranzistörler.Atom çekirdeği;, ve ışınları,Radyoaktiflikte kullanılan birimler,Radyoaktif bozunma Kanunu, Radyasyonun insan sağlığına etkileri,fisyon,fizyon.Güneş enerjisi;Güneş Spektrumu,Güneş enerjisinin kullanılması.Lazerler ve uygulamaları ,X ışınları ve uygulamaları.Süperiletkenlik. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Öğrenciler klasik fizikteki determinist yaklaşımla modern fiziğin göreceli yaklaşımını karşılaştırır. |
| 2 | 20 yy’da fizik alanında çalışma yapmış bilim insanlarını tanır ve çalışmaları yorumlar. |
| 3 | Modern fiziğin kavramlarını kullanarak fotonların ve atom altı parçacıkların doğasını tasvir eder. |
| 4 | Işığın tanecikli yapısı ile dalga özelliğini karşılaştırır. |
| 5 | Özel görelilikle ilgili zaman genleşmesi, eşzamanlılık, ikizler paradoksu, uzunluk büzülmesi ve kütle-enerji dönüşümü hakkında tartışır. |
| 6 | Bilimsel bilginin kesin olmadığı, bilim tarihinde farklı paradigmaların yer aldığı ve bilimin devrimsel bir yapısının da olduğunun farkına varır. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | 19. yy’ın sonuna kadar klasik fiziği etkileyen determinist felsefenin ve “modern fizik nedir?, modern fizik alanında çalışmış bilim insanları kimlerdir?” tartışılması. Klasik fiziğin mekanik görüşü ile ve modern fiziğin göreceli bakışının karşılaştırılması. | |
| 2. Hafta | Işığın yapısının tartışılması. Işığın yapısını açıklayan iki teorinin (dalga teorisi ve tanecik teorisinin) karşılaştırılması. Foton kavramının öğrenilmesi. Elektromanyetik spektrumun incelenmesi. | |
| 3. Hafta | Siyah cisim ışıması | |
| 4. Hafta | Fotoelektrik olay | |
| 5. Hafta | Compton saçılması | |
| 6. Hafta | Işığın tanecik modeli ile açıklanan fotoelektrik olay ve compton olayı ile ilgili bağıntıların pekiştirilmesi, problem çözümü. | |
| 7. Hafta | Einstein’ın özel görelilik teorisi: zamanda görelilik | |
| 8. Hafta | Einstein’ın özel görelilik teorisi: boyutta ve kütlede görelilik | |
| 9. Hafta | Arasınav | |
| 10. Hafta | Atomun Yapısı: Atom modelleri, enerji düzeyleri | |
| 11. Hafta | Atomik ve moleküler spektrumlar | |
| 12. Hafta | De Broglie dalgaları, Belirsizlik ilkesi | |
| 13. Hafta | Schrödinger dalgası | |
| 14. Hafta | Problem çözümü |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Temel doğa bilimleri (fizik, kimya, biyoloji, çevre, astronomi, yer bilimi) ile ilgili kavramları bilir, açıklar ve bunlar arasındaki ilişkileri yorumlayabilecek düzeyde bilim okuryazarıdır. | ✔ | |||||
| 8 | Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 |
|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY8 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 20 | 20 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 14 | 3 | 42 | |
| Toplam İş Yükü | 82 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 | ||