Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eğitim Felsefesi MBZ105 Türkçe Zorunlu 1. Yarıyıl 2 + 0 2,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz Yüze
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Beyhan BAYRAK
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Beyhan BAYRAK (Güz)
Dersin Amacı Bu dersin amacı, eğitim felsefesiyle ilgili kavramları tanımlamak, Felsefe ve Eğitim arasındaki ilişkiyi açıklamak, Felsefi akımların gerektirdiği eğitim sistemlerini kuramsal olarak tasarlayabilmek, Felsefe ve eğitim arasındaki ilişkinin öneminin farkında olmak.
Dersin İçeriği Bu dersin içeriğini, temel felsefi kavramlar, Temel Felsefi Ekoller, Felsefenin uğraş alanları (Ontoloji, Epistemoloji, Aksiyoloji), Eğitim ve Felsefe ilişkisi, İdealizm ve eğitim, Realizm ve eğitim, Pragmatizm ve eğitim, Varoluşçuluk ve eğitim, Eğitim Akımları (Esasicilik, Daimicilik, İlerlemecilik, Yeniden kurmacılık) oluşturmaktadır.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Öğrenci felsefi kavramları açıklar
1 Felsefi sorgulama etkinliğini öğrenmek
2 Eğitim felsefesinin temel sorunlarını tartışır
2 Eleştirel düşünce ve tutarlı düşünce yöntemlerini öğrenmek
3 Eğitim felsefesinin bilimsel yaklaşımını eğitim konularına uygular
3 Felsefe disiplininin temel kavramlarını öğrenmek
4 Analitik ve kavramsal düşünceyi açıklar
4 Felsefe disiplininin temel problemlerini ele almak
5 Ülke ve dünya sorunlarını yorumlar
5 Filozofların temel problemlere dair ürettiği teorilerin analiz edilmesi
6 Eğitimin geleneksel ve güncel sorunlarına eleştirel düşünme yaklaşımları önerir
6 Filozofların ve temel teorilerin karşılaştırılması
7 Felsefi sorgulama etkinliğinin gündelik yaşama katkısını öğrenmek
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Tanışma, dersin haftalık planı ve işlenişi hakkında bilgi Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Araştırma, Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
2. Hafta Felsefenin tanımı ve alanları (Ontoloji, Epistemoloji, Aksiyoloji, Mantık) Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
3. Hafta Felsefe ve eğitim ilişkisi, eğitim felsefesi ( Eğitimin hedefi, ders programı, yöntembilim, öğretmen ve öğrenciler, felsefenin eğitime katkıları) Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Diğer Faaliyetler, Araştırma
4. Hafta Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları (İdealizm) Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
5. Hafta Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları (Realizm) Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Uygulama, Araştırma
6. Hafta Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları (Naturalizm) Sunum (Hazırlık), Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Uygulama
7. Hafta Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları ( Pragmatizm) Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık), Uygulama, Araştırma, Görüşme
8. Hafta Ara Sınav Görüşme, Diğer Faaliyetler
9. Hafta Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları (Varoluşçuluk, Liberalizm, Materyalizm, Pozitivizm, Postmodernizm Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Araştırma, Uygulama, Diğer Faaliyetler
10. Hafta Eğitim Felsefesi Akımları (İlerlemecilik) Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Uygulama, Sunum (Hazırlık), Araştırma
11. Hafta Eğitim Felsefesi Akımları (Daimicilik-Esasicilik) Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
12. Hafta Eğitim Felsefesi Akımları (Yeniden Kurmacılık, Politeknik) Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
13. Hafta Türk Eğitim Sisteminin Dayandığı Felsefeler Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Uygulama, Diğer Faaliyetler
14. Hafta Değerlendirme Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık)
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
6 Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır.
8 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 DK8 DK9 DK10 DK11 DK12 DK13
PY6 0 5 0 5 0 5 0 5 0 5 0 5 5
PY8 4 5 5 5 4 4 5 3 4 5 5 5 4
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Yazıcı, Sedat. (2014), Felsefeye Giriş, Yeni İnsan Yayınevi, İstanbul.
  • Warburton, Nigel. (2016), Felsefeye Giriş, (çev. M. A. Arslan & K. Cankoçak), Alfa, İstanbul.
  • Hospers, John. (2017), Analitik Felsefeye Giriş, (çev. Şahin Filiz), Adres Yayınları, İstanbul.
  • Gutek, G.L. (2001). Eğitime Felsefi ve İdeolojik Yaklaşımlar (Çev.:Nesrin kale), (Kitabın orijinal Adı: Philosophical and Ideological Perspectives on education), Ankara: Ütopya Necmettin Tozlu, Eğitim Felsefesi, Milli EğitimBakanlığı Yayınları. Ahmet Cevizci, Eğitim Felsefesi, Say Yayınları, İstanbul, 2011. Ahmet Cevizci, Eğitim Felsefesi, Say Yayınları, İstanbul, 2011. John Locke, Eğitim Üzerine Düşünceler, Morpa Yayınları, İstanbul, 2004. Jean-Jack Rousseau, Emile, İşbankası Yayınları. Immanuel Kant, Eğitim Üzerine, Say Yayınları, İstanbul. Sönmez, V. Eğitim Felsefesi, Ankara: Anı yayıncılık Gülnihal Küken, Ortaçağ’da Eğitim Felsefesi, Alfa Yayınları. Sabri Büyük Düvenci, Eğitim Felsefesine Giriş, Üniversite Kitabevi. John Dewey,Demokrasi ve Eğitim, Başarı Yayımcılık. Sabri Büyükdüvenci, Felsefece Eğitişim, A yayınları Taşdelen, V., Yayla, A., Karaca, A., Felsefeden Eğitime (Necmettin Tozlu Armağanı, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Yayınları. Büyükdüvenci, S., Taşdelen, V., Felsefe, Eğitim, Sanat, Hece Yayınları, Ankara.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 13 3 39
Ders Dışı
Araştırma 5 5 25
Sunum (Hazırlık) 1 1,5 1,5
Uygulama 3 3 9
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 76,5
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 3,0