| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Eğitim Felsefesi | MBZ105 | Türkçe | Zorunlu | 1. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 3,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Beyhan BAYRAK |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Beyhan BAYRAK (Güz) |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, eğitim felsefesiyle ilgili kavramları tanımlamak, Felsefe ve Eğitim arasındaki ilişkiyi açıklamak, Felsefi akımların gerektirdiği eğitim sistemlerini kuramsal olarak tasarlayabilmek, Felsefe ve eğitim arasındaki ilişkinin öneminin farkında olmak. |
| Dersin İçeriği | Bu dersin içeriğini, temel felsefi kavramlar, Temel Felsefi Ekoller, Felsefenin uğraş alanları (Ontoloji, Epistemoloji, Aksiyoloji), Eğitim ve Felsefe ilişkisi, İdealizm ve eğitim, Realizm ve eğitim, Pragmatizm ve eğitim, Varoluşçuluk ve eğitim, Eğitim Akımları (Esasicilik, Daimicilik, İlerlemecilik, Yeniden kurmacılık) oluşturmaktadır. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Öğrenci felsefi kavramları açıklar |
| 1 | Felsefi sorgulama etkinliğini öğrenmek |
| 2 | Eğitim felsefesinin temel sorunlarını tartışır |
| 2 | Eleştirel düşünce ve tutarlı düşünce yöntemlerini öğrenmek |
| 3 | Eğitim felsefesinin bilimsel yaklaşımını eğitim konularına uygular |
| 3 | Felsefe disiplininin temel kavramlarını öğrenmek |
| 4 | Analitik ve kavramsal düşünceyi açıklar |
| 4 | Felsefe disiplininin temel problemlerini ele almak |
| 5 | Ülke ve dünya sorunlarını yorumlar |
| 5 | Filozofların temel problemlere dair ürettiği teorilerin analiz edilmesi |
| 6 | Eğitimin geleneksel ve güncel sorunlarına eleştirel düşünme yaklaşımları önerir |
| 6 | Filozofların ve temel teorilerin karşılaştırılması |
| 7 | Felsefi sorgulama etkinliğinin gündelik yaşama katkısını öğrenmek |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Tanışma, dersin haftalık planı ve işlenişi hakkında bilgi | Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Araştırma, Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 2. Hafta | Felsefenin tanımı ve alanları (Ontoloji, Epistemoloji, Aksiyoloji, Mantık) | Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 3. Hafta | Felsefe ve eğitim ilişkisi, eğitim felsefesi ( Eğitimin hedefi, ders programı, yöntembilim, öğretmen ve öğrenciler, felsefenin eğitime katkıları) | Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Diğer Faaliyetler, Araştırma |
| 4. Hafta | Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları (İdealizm) | Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 5. Hafta | Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları (Realizm) | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Uygulama, Araştırma |
| 6. Hafta | Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları (Naturalizm) | Sunum (Hazırlık), Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Uygulama |
| 7. Hafta | Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları ( Pragmatizm) | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık), Uygulama, Araştırma, Görüşme |
| 8. Hafta | Ara Sınav | Görüşme, Diğer Faaliyetler |
| 9. Hafta | Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları (Varoluşçuluk, Liberalizm, Materyalizm, Pozitivizm, Postmodernizm | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Araştırma, Uygulama, Diğer Faaliyetler |
| 10. Hafta | Eğitim Felsefesi Akımları (İlerlemecilik) | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Uygulama, Sunum (Hazırlık), Araştırma |
| 11. Hafta | Eğitim Felsefesi Akımları (Daimicilik-Esasicilik) | Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 12. Hafta | Eğitim Felsefesi Akımları (Yeniden Kurmacılık, Politeknik) | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 13. Hafta | Türk Eğitim Sisteminin Dayandığı Felsefeler | Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Uygulama, Diğer Faaliyetler |
| 14. Hafta | Değerlendirme | Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık) |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 6 | Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır. | ✔ | |||||
| 8 | Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 | DK9 | DK10 | DK11 | DK12 | DK13 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY6 | 0 | 5 | 0 | 5 | 0 | 5 | 0 | 5 | 0 | 5 | 0 | 5 | 5 |
| PY8 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 13 | 3 | 39 |
|
Ders Dışı |
Araştırma | 5 | 5 | 25 |
| Sunum (Hazırlık) | 1 | 1,5 | 1,5 | |
| Uygulama | 3 | 3 | 9 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 | |
| Toplam İş Yükü | 76,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 | ||