Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Dili II TDB122 2. Yarıyıl 2 + 0 2,0 2,0
Ön Koşul Dersleri Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Ders
Dersin Verilişi Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü Öğr. Gör. Hilal ZENGİN
Dersi Veren(ler)
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Türkçe yazım kurallarını öğretmek, Türkçe metinlerde noktalama işaretlerinin yerinde kullanımını öğretmek, Türkçenin yapı ve işleyiş özelliklerini kavratmak, yazılı ve sözlü anlatım türlerini öğretmek, Türkçe sözlü ve yazılı iletişim becerisini geliştirmek, Türkçenin anlam çeşitliliğini ve zenginliğini kavratmak
Dersin İçeriği Yazım kuralları, noktalama işaretleri, anlam bilgisi, cümle bilgisi, yapı bilgisi, sözlü ve yazılı anlatım türleri (dilekçe yazımı, kaynakça yazımı, cv hazırlama, rapor vb.)
Ders Öğrenme Kazanımları - Türkçe yazım kurallarını bilir.
- 1) Türkçenin sekil yapısını bilir, imlâ-noktalama isaretlerini yerinde kullanır.
- 2) Türkçeyi doğru, güzel ve basarılı bir üslupla konusur, kendini ifade edebilme yeteneğini gelistirir.
- Türkçe metinlerde noktalama işaretlerini doğru kullanır.
- Sözlü ve yazılı anlatım türlerini bilir.
- 3) Topluluk önünde sunum yapabilme becerisine sahip olur, bilgi ve düsüncelerini baskalarının anlayabileceği düzeyde ifade edebilir, etkili iletisimi kullanır.
- 4) Sözlük ve yazım kılavuzu kullanma alıskanlığına sahip olur.
- Türkçe yazma ve anlatma becerisi gelişir.
- Türkçe sözvarlığı gelişir.
- 5) Yazacağı akademik tezlerde (lisans, yüksek lisans ve doktora) Türk dilini tez yazım kuralları çerçevesinde kullanır.
- 6) Edebî ve bilimsel metinleri inceleyip not çıkarma becerisi kazanır.
- Bilimsel çalışmalarda kullanılan kaynakça ve atıf yazım kurallarını bilir.
- Kurumsal/resmî yazışma kurallarını öğrenir ve resmî/kurum yazıları (dilekçe, öz geçmiş, rapor vb.) yazar.
- 7) Deyim ve atasözlerini tanır ve bu kalıp ifadeleri sözlü-yazılı anlatımda kullanır.
- Türkçeyi bilinçli, doğru ve özenli kullanır.
- Türkçe sözcük ve metinlerdeki çok boyutlu anlam katmanlarını pekiştirir.
- Öğretici ve edebî metinleri yapı ve içerik bakımından değerlendirir.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Düzeltme isareti, uzun ünlü, “de-ki-ile”nin yazımı, ek fiilin yazımı, mastarlara gelen eklerin yazılısı, fiil çekimi ile ilgili yazılıslar, soru ekinin yazılısı, ünsüzlerin nitelikleri, ünlü daralması, ünlü düsmesi, ünsüz uyumu, ünsüz türemesi, sayıların yazılısı, kısaltmaların yazılısı, büyük harflerin kullanıldığı yerler. Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
1. Hafta Yazım Kuralları-I
2. Hafta Yazım Kuralları II
2. Hafta Nokta, virgül, noktalı virgül, iki nokta, üç nokta, soru isareti, ünlem isareti, kısa çizgi Uzun çizgi, eğik çizgi, ters eğik çizgi, tırnak isareti, tek tırnak isareti, denden isareti, yay ayraç, köseli ayraç, kesme isareti ve uygulamalar Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
3. Hafta Sözlü anlatımın temel ilkeleri, sözlü anlatım türleri (konferans, açık oturum, sempozyum, seminer vb.) Metin nedir? Edebî metnin özellikleri ve türleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati
3. Hafta Noktalama İşaretleri I
4. Hafta Noktalama İşaretleri II
4. Hafta Dilekçe yazarken uyulacak kurallar, kaynakça yazımı (metin içi-dipnotlu sistem) Öğretici metinlerin özellikleri, kisisel hayatı konu alan öğretici metinler, gazete çevresinde gelisen öğretici metinler Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
5. Hafta Gerçek anlam, yan anlam, mecaz anlam, terim anlam, es-yakın anlam, zıt anlamlı sözcükler, es sesli sözcükler, genel ve özel anlamlı sözcükler, somut ve soyut anlamlı sözcükler, nitel ve nicel anlamlı sözcükler, argo sözcükler, yansıma sözcükler, ikilemeler, deyimler, atasözleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati
5. Hafta Sözlü Anlatım
6. Hafta Yazılı Anlatım I (Edebî Metinler)
6. Hafta Olumlu-olumsuz cümle, soru cümlesi, emir cümlesi, ünlem cümlesi, diğer yargıları içeren cümleler, sart cümlesi, amaç cümlesi, neden-sonuç cümlesi, üslup cümlesi, içerik cümlesi, öznel anlatım, nesnel anlatım, düz anlatım, dolaylı anlatım; paragrafın yapısı ve içeriği Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati
7. Hafta İsim, Fiil, Zarf, Sıfat, Zamir, Edat Cümlenin ögeleri ve cümle çesitleri Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
7. Hafta Yazılı Anlatım II (Öğretici Metinler)
8. Hafta Dilekçe ve Kaynakça Yazımı
8. Hafta Anlamla ilgili anlatım bozuklukları, dil bilgisiyle ilgili anlatım bozuklukları, ses ve ahenk kusurları Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati
9. Hafta Gerçek anlam, yan anlam, mecaz anlam, terim anlam, es-yakın anlam, zıt anlamlı sözcükler, es sesli sözcükler, genel ve özel anlamlı sözcükler, somut ve soyut anlamlı sözcükler, nitel ve nicel anlamlı sözcükler, argo sözcükler, yansıma sözcükler, ikilemeler, deyimler, atasözleri
9. Hafta Ara sınav
10. Hafta Sözcükte Anlam
10. Hafta Gerçek anlam, yan anlam, mecaz anlam, terim anlam, es-yakın anlam, zıt anlamlı sözcükler, es sesli sözcükler, genel ve özel anlamlı sözcükler, somut ve soyut anlamlı sözcükler, nitel ve nicel anlamlı sözcükler, argo sözcükler, yansıma sözcükler, ikilemeler, deyimler, atasözleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati
11. Hafta Olumlu-olumsuz cümle, soru cümlesi, emir cümlesi, ünlem cümlesi, diğer yargıları içeren cümleler, sart cümlesi, amaç cümlesi, neden-sonuç cümlesi, üslup cümlesi, içerik cümlesi, öznel anlatım, nesnel anlatım, düz anlatım, dolaylı anlatım; paragrafın yapısı ve içeriği Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
11. Hafta Cümlede ve Paragrafta Anlam
12. Hafta Sözcük Türleri
12. Hafta Đsim, Fiil, Zarf, Sıfat, Zamir, Edat Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati
13. Hafta Cümlenin ögeleri ve cümle çesitleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati
13. Hafta Cümle Bilgisi
14. Hafta Anlatım Bozuklukları
14. Hafta Anlamla ilgili anlatım bozuklukları, dil bilgisiyle ilgili anlatım bozuklukları, ses ve ahenk kusurları Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
Kaynaklar
[1] YAZIM KILAVUZU; TDK Yayınları, Ankara, 2006.
[2] TÜRKÇE SÖZLÜK; TDK Yayınları, Ankara, 2005.
[3] AĞCA, Hüseyin: Türk Dili, Ankara, 2001, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, 270.
[4] KORKMAZ, Zeynep, GÜLENSOY, Tuncer, ERCĐLASUN, Ahmet B.; TÜRK DĐLĐ VE KOMPOZĐSYON BĐLGĐLERĐ, Yargı Yay., Ankara, 2001.
[5] ERGĐN, Muharrem: TÜRK DĐL BĐLGĐSĐ, Bayrak Yay., Đstanbul, 1999.
[6] GÜLENSOY, Tuncer: TÜRKÇE EL KĐTABI, Akçağ Yayınları, Ankara, 2005.
[7] ÖZKAN, Mustafa: YÜKSEK ÖĞRETĐMDE TÜRK DĐLĐ YAZILI VE SÖZLÜ ANLATIM, Filiz Kitabevi, Đstanbul, 2001.
[8] YAVUZ, Kemal; YETĐS, Kâzım; BĐRĐNCĐ, Nejat: ÜNĐVERSĐTE TÜRK DĐLĐ VE KOMPOZĐSYON DERSLERĐ, Bayrak Yayınları, Đstanbul, 2001.
[9] ERDOĞAN, Ergün: TÜRK DĐLĐ VE KOMPOZĐSYON BĐLGĐLERĐ, Trabzon, 2004, Dilara Yayınevi, 238.
[10] UÇAR, Đlhan: ĐLETĐSĐM BEDEN DĐLĐ VE SUNUM TEKNĐKLERĐ, Cantekin Matbaacılık, Ankara, 2007.)
[11] DOĞAN, Đsmail: TÜRK DĐLĐ, Rize, Akademi Yayınevi, 233.
[12] ĐNCE, Yılmaz vd.: TÜRK DĐLĐ VE KOMPOZĐSYON BĐLGĐLERĐ, Trabzon, 2003, Dilara Yayınevi ve Matbaacılık, 288.
[13] SARICA, Salih; GÜNDÜZ, Mustafa: GÜZEL KONUSMA YAZMA, Đstanbul, 1997, Fil Yayınevi, 443.
[14] ÖZKAN, Fahri: TÜRK DĐLĐ VE KOMPOZĐSYON BĐLGĐLERĐ, Murathan Yayıncılık, Trabzon, 2009.
[15] SAĞOL, Gülden [ed.] vd.:TÜRK DĐLĐ KĐTABI, Đstanbul 2006, 317 s., Duyap.
[16] KAVCAR, Cahit vd.:Yazılı ve Sözlü Anlatım: Ankara 2003, 344 s., Anı Yay.
[17] VURAL, Birol: Toplum Önünde Etkili ve Basarılı Konusma -Prezentasyon, Sunum: Đstanbul 2003, 391 s., Hayat Yay.
[18] AKTAS, Serif: Siir Tahlili -Teori ve Uygulama- : Ankara 2009, 144 s., Akçağ Yay.
[19] OZDEN, Halil Đbrahim.:“Türkiye Türkçesinde Es Anlamlılık ve Örtmece (Tabu) Kelimelerin Es Anlamlılık Đçindeki Yeri”, KMU Sosyal ve Ekonomik Arastırmalar Dergı̇si :Karaman 2014, 16. S. (Özel Sayı:1), 160-165.
[20] PALA, Đskender: Đki Dirhem Bir Çekirdek: Đstanbul 2005, 17. bsk., 212 s., Kapı Yay.
[21] PALMER, Frank Robert: Semantis-A New Outline: [Çev.: Ramazan Erturk]: Semantik Yeni Bir Anlambilim Projesi: Ankara 2001, 196 s., Kitabiyat Yayınları.
[22] DELĐCE, Halil Đbrahim.:“Cümle Nasıl Tanımlanmalıdır?”, Turkish Studies- International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish orTurkic: Turkey 2012, Winter 7/1 Vol., 37-40 p.
[23]ÖZKAN, Mustafa: “Anlamlarına Göre Cümleler”, Türkçe Cümle Bilgisi: 2010 Eskisehir, 276-289. s., Anadolu Unv. Yayını No: 2173, AOF Yayını No: 1200.
[24] DEMĐR, Murat, YILMAZ, Emine: Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım: Ankara 2009, 309 s., Nobel Yayın Dağıtım.
[25] Bu ve benzeri Türk dili kaynaklarının yardımıyla DÜ Türk Dili Okutmanlarınca hazırlanan TÜRK DĐLĐ II ders notu.
Ercilasun, Ahmet B., Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Akçağ, Ankara 2004
Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Afyon Eğitim Sağlık ve Bilim Araştırma Vakfı Yayını, Afyon 2004
PALA, İskender: İki Dirhem Bir Çekirdek: İstanbul 2005, 17. bsk., 212 s., Kapı Yay.
SAĞOL, Gülden [ed.] vd.:TÜRK DİLİ KİTABI, İstanbul 2006, 317 s., Duyap.
Anadolu Üniversitesi, Türk Dili I (https://ets.anadolu.edu.tr/storage/nfs/TUR201U/ebook/TUR201U-15V1S1-8-0-1-SV1-ebook.pdf)
VURAL, Birol: Toplum Önünde Etkili ve Başarılı Konuşma -Prezentasyon, Sunum: İstanbul 2003, 391 s., Hayat Yay.
Atatürk Üniversitesi, Türk Dili-I ( https://icerik.ataaof.edu.tr/?d=turkdilii )
PALMER, Frank Robert: Semantis-A New Outline: [Çev.: Ramazan Erturk]: Semantik Yeni Bir Anlambilim Projesi: Ankara 2001, 196 s., Kitabiyat Yayınları.
İstanbul Üniversitesi, Türk Dili-I ( http://auzefkitap.istanbul.edu.tr/kitap/kok/turkdili1.pdf )
DELİCE, Halil İbrahim.:“Cümle Nasıl Tanımlanmalıdır?”, Turkish Studies- International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish orTurkic: Turkey 2012, Winter 7/1 Vol., 37-40 p.
Türk Dil Kurumu, Sözlükler, ( https://tdk.gov.tr/ , https://sozluk.gov.tr/ )
AKTAŞ, Şerif: Şiir Tahlili -Teori ve Uygulama- : Ankara 2009, 144 s., Akçağ Yay
KORKMAZ, Zeynep, GÜLENSOY, Tuncer, ERCİLASUN, Ahmet B.; TÜRK DİLİ VE KOMPOZİSYON BİLGİLERİ, Yargı Yay., Ankara, 2001.
ERGİN, Muharrem: TÜRK DİL BİLGİSİ, Bayrak Yay., İstanbul, 1999.
GÜLENSOY, Tuncer: TÜRKÇE EL KİTABI, Akçağ Yayınları, Ankara, 2005.
OZDEN, Halil İbrahim.:“Türkiye Türkçesinde Es Anlamlılık ve Örtmece (Tabu) Kelimelerin Es Anlamlılık İçindeki Yeri”, KMU Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergı̇si :Karaman 2014, 16. S. (Özel Sayı:1), 160-165.
YAVUZ, Kemal; YETİŞ, Kâzım; BİRİNCİ, Nejat: ÜNİVERSİTE TÜRK DİLİ VE KOMPOZİSYON DERSLERİ, Bayrak Yayınları, İstanbul, 2001.
SERTKAYA, Osman Fikri: “Atatürk ve Türk Dili”, TÜRK DİLİ: Ankara 2001, II. C., 599. S., 549-563 s.
KORKMAZ, Zeynep: “Yazılı Devirlerdeki Gelişmelere Göre Eski Türkçenin Yaşı”, TDAY-Belleten 1989: Ankara 1994, 353-370. s., TDK Yay.: 553.
ÖZKAN, Mustafa: “Anlamlarına Göre Cümleler”, Türkçe Cümle Bilgisi: 2010 Eskişehir, 276-289. s., Anadolu Unv. Yayını No: 2173, AOF Yayını No: 1200.
ÖZKAN, Mustafa: YÜKSEK ÖĞRETİMDE TÜRK DİLİ YAZILI VE SÖZLÜ ANLATIM, Filiz Kitabevi, İstanbul, 2001.
Düzce Üniversitesi Türk Dili Bölümü Ders Notları.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik Katkı Düzeyi DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 DK8 DK9 DK10 DK11 DK12 DK13 DK14 DK15 DK16 DK17 Ölçme Yöntemi
PY1 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 -
PY5 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 -
PY6 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 -
PY7 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 -
PY8 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 -
*DK = Ders Kazanımı.
0 1 2 3 4 5
Ders Katkı Düzeyi Yok Çok Düşük Düşük Orta Yüksek Çok Yüksek
Ölçme Yöntemi Yazılı sınav Sözlü sınav Ödev/Proje Laboratuvar Çalışması Sunum /Seminer
AKTS / İş Yükü Tablosu
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati 14 2 28
Diğer Faaliyetler 14 1 14
Ara Sınav 1 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 46
Dersin AKTS Kredisi 2,0