Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Dili II | TDB122 | 2. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 2,0 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Ders |
Dersin Verilişi | Uzaktan Eğitim |
Dersin Koordinatörü |
Öğr. Gör. Hilal ZENGİN |
Dersi Veren(ler) | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Türkçe yazım kurallarını öğretmek, Türkçe metinlerde noktalama işaretlerinin yerinde kullanımını öğretmek, Türkçenin yapı ve işleyiş özelliklerini kavratmak, yazılı ve sözlü anlatım türlerini öğretmek, Türkçe sözlü ve yazılı iletişim becerisini geliştirmek, Türkçenin anlam çeşitliliğini ve zenginliğini kavratmak |
Dersin İçeriği | Yazım kuralları, noktalama işaretleri, anlam bilgisi, cümle bilgisi, yapı bilgisi, sözlü ve yazılı anlatım türleri (dilekçe yazımı, kaynakça yazımı, cv hazırlama, rapor vb.) |
Ders Öğrenme Kazanımları |
- Türkçe yazım kurallarını bilir. - 1) Türkçenin sekil yapısını bilir, imlâ-noktalama isaretlerini yerinde kullanır. - 2) Türkçeyi doğru, güzel ve basarılı bir üslupla konusur, kendini ifade edebilme yeteneğini gelistirir. - Türkçe metinlerde noktalama işaretlerini doğru kullanır. - Sözlü ve yazılı anlatım türlerini bilir. - 3) Topluluk önünde sunum yapabilme becerisine sahip olur, bilgi ve düsüncelerini baskalarının anlayabileceği düzeyde ifade edebilir, etkili iletisimi kullanır. - 4) Sözlük ve yazım kılavuzu kullanma alıskanlığına sahip olur. - Türkçe yazma ve anlatma becerisi gelişir. - Türkçe sözvarlığı gelişir. - 5) Yazacağı akademik tezlerde (lisans, yüksek lisans ve doktora) Türk dilini tez yazım kuralları çerçevesinde kullanır. - 6) Edebî ve bilimsel metinleri inceleyip not çıkarma becerisi kazanır. - Bilimsel çalışmalarda kullanılan kaynakça ve atıf yazım kurallarını bilir. - Kurumsal/resmî yazışma kurallarını öğrenir ve resmî/kurum yazıları (dilekçe, öz geçmiş, rapor vb.) yazar. - 7) Deyim ve atasözlerini tanır ve bu kalıp ifadeleri sözlü-yazılı anlatımda kullanır. - Türkçeyi bilinçli, doğru ve özenli kullanır. - Türkçe sözcük ve metinlerdeki çok boyutlu anlam katmanlarını pekiştirir. - Öğretici ve edebî metinleri yapı ve içerik bakımından değerlendirir. |
Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
---|---|---|
1. Hafta | Düzeltme isareti, uzun ünlü, “de-ki-ile”nin yazımı, ek fiilin yazımı, mastarlara gelen eklerin yazılısı, fiil çekimi ile ilgili yazılıslar, soru ekinin yazılısı, ünsüzlerin nitelikleri, ünlü daralması, ünlü düsmesi, ünsüz uyumu, ünsüz türemesi, sayıların yazılısı, kısaltmaların yazılısı, büyük harflerin kullanıldığı yerler. | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
1. Hafta | Yazım Kuralları-I | |
2. Hafta | Yazım Kuralları II | |
2. Hafta | Nokta, virgül, noktalı virgül, iki nokta, üç nokta, soru isareti, ünlem isareti, kısa çizgi Uzun çizgi, eğik çizgi, ters eğik çizgi, tırnak isareti, tek tırnak isareti, denden isareti, yay ayraç, köseli ayraç, kesme isareti ve uygulamalar | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
3. Hafta | Sözlü anlatımın temel ilkeleri, sözlü anlatım türleri (konferans, açık oturum, sempozyum, seminer vb.) Metin nedir? Edebî metnin özellikleri ve türleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati |
3. Hafta | Noktalama İşaretleri I | |
4. Hafta | Noktalama İşaretleri II | |
4. Hafta | Dilekçe yazarken uyulacak kurallar, kaynakça yazımı (metin içi-dipnotlu sistem) Öğretici metinlerin özellikleri, kisisel hayatı konu alan öğretici metinler, gazete çevresinde gelisen öğretici metinler | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
5. Hafta | Gerçek anlam, yan anlam, mecaz anlam, terim anlam, es-yakın anlam, zıt anlamlı sözcükler, es sesli sözcükler, genel ve özel anlamlı sözcükler, somut ve soyut anlamlı sözcükler, nitel ve nicel anlamlı sözcükler, argo sözcükler, yansıma sözcükler, ikilemeler, deyimler, atasözleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati |
5. Hafta | Sözlü Anlatım | |
6. Hafta | Yazılı Anlatım I (Edebî Metinler) | |
6. Hafta | Olumlu-olumsuz cümle, soru cümlesi, emir cümlesi, ünlem cümlesi, diğer yargıları içeren cümleler, sart cümlesi, amaç cümlesi, neden-sonuç cümlesi, üslup cümlesi, içerik cümlesi, öznel anlatım, nesnel anlatım, düz anlatım, dolaylı anlatım; paragrafın yapısı ve içeriği | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati |
7. Hafta | İsim, Fiil, Zarf, Sıfat, Zamir, Edat Cümlenin ögeleri ve cümle çesitleri | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
7. Hafta | Yazılı Anlatım II (Öğretici Metinler) | |
8. Hafta | Dilekçe ve Kaynakça Yazımı | |
8. Hafta | Anlamla ilgili anlatım bozuklukları, dil bilgisiyle ilgili anlatım bozuklukları, ses ve ahenk kusurları | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati |
9. Hafta | Gerçek anlam, yan anlam, mecaz anlam, terim anlam, es-yakın anlam, zıt anlamlı sözcükler, es sesli sözcükler, genel ve özel anlamlı sözcükler, somut ve soyut anlamlı sözcükler, nitel ve nicel anlamlı sözcükler, argo sözcükler, yansıma sözcükler, ikilemeler, deyimler, atasözleri | |
9. Hafta | Ara sınav | |
10. Hafta | Sözcükte Anlam | |
10. Hafta | Gerçek anlam, yan anlam, mecaz anlam, terim anlam, es-yakın anlam, zıt anlamlı sözcükler, es sesli sözcükler, genel ve özel anlamlı sözcükler, somut ve soyut anlamlı sözcükler, nitel ve nicel anlamlı sözcükler, argo sözcükler, yansıma sözcükler, ikilemeler, deyimler, atasözleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati |
11. Hafta | Olumlu-olumsuz cümle, soru cümlesi, emir cümlesi, ünlem cümlesi, diğer yargıları içeren cümleler, sart cümlesi, amaç cümlesi, neden-sonuç cümlesi, üslup cümlesi, içerik cümlesi, öznel anlatım, nesnel anlatım, düz anlatım, dolaylı anlatım; paragrafın yapısı ve içeriği | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
11. Hafta | Cümlede ve Paragrafta Anlam | |
12. Hafta | Sözcük Türleri | |
12. Hafta | Đsim, Fiil, Zarf, Sıfat, Zamir, Edat | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati |
13. Hafta | Cümlenin ögeleri ve cümle çesitleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati |
13. Hafta | Cümle Bilgisi | |
14. Hafta | Anlatım Bozuklukları | |
14. Hafta | Anlamla ilgili anlatım bozuklukları, dil bilgisiyle ilgili anlatım bozuklukları, ses ve ahenk kusurları | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
[1] YAZIM KILAVUZU; TDK Yayınları, Ankara, 2006. |
[2] TÜRKÇE SÖZLÜK; TDK Yayınları, Ankara, 2005. |
[3] AĞCA, Hüseyin: Türk Dili, Ankara, 2001, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, 270. |
[4] KORKMAZ, Zeynep, GÜLENSOY, Tuncer, ERCĐLASUN, Ahmet B.; TÜRK DĐLĐ VE KOMPOZĐSYON BĐLGĐLERĐ, Yargı Yay., Ankara, 2001. |
[5] ERGĐN, Muharrem: TÜRK DĐL BĐLGĐSĐ, Bayrak Yay., Đstanbul, 1999. |
[6] GÜLENSOY, Tuncer: TÜRKÇE EL KĐTABI, Akçağ Yayınları, Ankara, 2005. |
[7] ÖZKAN, Mustafa: YÜKSEK ÖĞRETĐMDE TÜRK DĐLĐ YAZILI VE SÖZLÜ ANLATIM, Filiz Kitabevi, Đstanbul, 2001. |
[8] YAVUZ, Kemal; YETĐS, Kâzım; BĐRĐNCĐ, Nejat: ÜNĐVERSĐTE TÜRK DĐLĐ VE KOMPOZĐSYON DERSLERĐ, Bayrak Yayınları, Đstanbul, 2001. |
[9] ERDOĞAN, Ergün: TÜRK DĐLĐ VE KOMPOZĐSYON BĐLGĐLERĐ, Trabzon, 2004, Dilara Yayınevi, 238. |
[10] UÇAR, Đlhan: ĐLETĐSĐM BEDEN DĐLĐ VE SUNUM TEKNĐKLERĐ, Cantekin Matbaacılık, Ankara, 2007.) |
[11] DOĞAN, Đsmail: TÜRK DĐLĐ, Rize, Akademi Yayınevi, 233. |
[12] ĐNCE, Yılmaz vd.: TÜRK DĐLĐ VE KOMPOZĐSYON BĐLGĐLERĐ, Trabzon, 2003, Dilara Yayınevi ve Matbaacılık, 288. |
[13] SARICA, Salih; GÜNDÜZ, Mustafa: GÜZEL KONUSMA YAZMA, Đstanbul, 1997, Fil Yayınevi, 443. |
[14] ÖZKAN, Fahri: TÜRK DĐLĐ VE KOMPOZĐSYON BĐLGĐLERĐ, Murathan Yayıncılık, Trabzon, 2009. |
[15] SAĞOL, Gülden [ed.] vd.:TÜRK DĐLĐ KĐTABI, Đstanbul 2006, 317 s., Duyap. |
[16] KAVCAR, Cahit vd.:Yazılı ve Sözlü Anlatım: Ankara 2003, 344 s., Anı Yay. |
[17] VURAL, Birol: Toplum Önünde Etkili ve Basarılı Konusma -Prezentasyon, Sunum: Đstanbul 2003, 391 s., Hayat Yay. |
[18] AKTAS, Serif: Siir Tahlili -Teori ve Uygulama- : Ankara 2009, 144 s., Akçağ Yay. |
[19] OZDEN, Halil Đbrahim.:“Türkiye Türkçesinde Es Anlamlılık ve Örtmece (Tabu) Kelimelerin Es Anlamlılık Đçindeki Yeri”, KMU Sosyal ve Ekonomik Arastırmalar Dergı̇si :Karaman 2014, 16. S. (Özel Sayı:1), 160-165. |
[20] PALA, Đskender: Đki Dirhem Bir Çekirdek: Đstanbul 2005, 17. bsk., 212 s., Kapı Yay. |
[21] PALMER, Frank Robert: Semantis-A New Outline: [Çev.: Ramazan Erturk]: Semantik Yeni Bir Anlambilim Projesi: Ankara 2001, 196 s., Kitabiyat Yayınları. |
[22] DELĐCE, Halil Đbrahim.:“Cümle Nasıl Tanımlanmalıdır?”, Turkish Studies- International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish orTurkic: Turkey 2012, Winter 7/1 Vol., 37-40 p. |
[23]ÖZKAN, Mustafa: “Anlamlarına Göre Cümleler”, Türkçe Cümle Bilgisi: 2010 Eskisehir, 276-289. s., Anadolu Unv. Yayını No: 2173, AOF Yayını No: 1200. |
[24] DEMĐR, Murat, YILMAZ, Emine: Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım: Ankara 2009, 309 s., Nobel Yayın Dağıtım. |
[25] Bu ve benzeri Türk dili kaynaklarının yardımıyla DÜ Türk Dili Okutmanlarınca hazırlanan TÜRK DĐLĐ II ders notu. |
Ercilasun, Ahmet B., Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Akçağ, Ankara 2004 |
Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Afyon Eğitim Sağlık ve Bilim Araştırma Vakfı Yayını, Afyon 2004 |
PALA, İskender: İki Dirhem Bir Çekirdek: İstanbul 2005, 17. bsk., 212 s., Kapı Yay. |
SAĞOL, Gülden [ed.] vd.:TÜRK DİLİ KİTABI, İstanbul 2006, 317 s., Duyap. |
Anadolu Üniversitesi, Türk Dili I (https://ets.anadolu.edu.tr/storage/nfs/TUR201U/ebook/TUR201U-15V1S1-8-0-1-SV1-ebook.pdf) |
VURAL, Birol: Toplum Önünde Etkili ve Başarılı Konuşma -Prezentasyon, Sunum: İstanbul 2003, 391 s., Hayat Yay. |
Atatürk Üniversitesi, Türk Dili-I ( https://icerik.ataaof.edu.tr/?d=turkdilii ) |
PALMER, Frank Robert: Semantis-A New Outline: [Çev.: Ramazan Erturk]: Semantik Yeni Bir Anlambilim Projesi: Ankara 2001, 196 s., Kitabiyat Yayınları. |
İstanbul Üniversitesi, Türk Dili-I ( http://auzefkitap.istanbul.edu.tr/kitap/kok/turkdili1.pdf ) |
DELİCE, Halil İbrahim.:“Cümle Nasıl Tanımlanmalıdır?”, Turkish Studies- International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish orTurkic: Turkey 2012, Winter 7/1 Vol., 37-40 p. |
Türk Dil Kurumu, Sözlükler, ( https://tdk.gov.tr/ , https://sozluk.gov.tr/ ) |
AKTAŞ, Şerif: Şiir Tahlili -Teori ve Uygulama- : Ankara 2009, 144 s., Akçağ Yay |
KORKMAZ, Zeynep, GÜLENSOY, Tuncer, ERCİLASUN, Ahmet B.; TÜRK DİLİ VE KOMPOZİSYON BİLGİLERİ, Yargı Yay., Ankara, 2001. |
ERGİN, Muharrem: TÜRK DİL BİLGİSİ, Bayrak Yay., İstanbul, 1999. |
GÜLENSOY, Tuncer: TÜRKÇE EL KİTABI, Akçağ Yayınları, Ankara, 2005. |
OZDEN, Halil İbrahim.:“Türkiye Türkçesinde Es Anlamlılık ve Örtmece (Tabu) Kelimelerin Es Anlamlılık İçindeki Yeri”, KMU Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergı̇si :Karaman 2014, 16. S. (Özel Sayı:1), 160-165. |
YAVUZ, Kemal; YETİŞ, Kâzım; BİRİNCİ, Nejat: ÜNİVERSİTE TÜRK DİLİ VE KOMPOZİSYON DERSLERİ, Bayrak Yayınları, İstanbul, 2001. |
SERTKAYA, Osman Fikri: “Atatürk ve Türk Dili”, TÜRK DİLİ: Ankara 2001, II. C., 599. S., 549-563 s. |
KORKMAZ, Zeynep: “Yazılı Devirlerdeki Gelişmelere Göre Eski Türkçenin Yaşı”, TDAY-Belleten 1989: Ankara 1994, 353-370. s., TDK Yay.: 553. |
ÖZKAN, Mustafa: “Anlamlarına Göre Cümleler”, Türkçe Cümle Bilgisi: 2010 Eskişehir, 276-289. s., Anadolu Unv. Yayını No: 2173, AOF Yayını No: 1200. |
ÖZKAN, Mustafa: YÜKSEK ÖĞRETİMDE TÜRK DİLİ YAZILI VE SÖZLÜ ANLATIM, Filiz Kitabevi, İstanbul, 2001. |
Düzce Üniversitesi Türk Dili Bölümü Ders Notları. |
Metin | Yazım Kuralları I |
Metin | Yazım Kuralları II |
Metin | Noktalama İşaretleri I |
Metin | Noktalama İşaretleri II |
Metin | Sözlü Anlatım ve Türleri |
Metin | Yazılı Anlatım I (Edebî Metinler) |
Metin | Yazılı Anlatım II (Öğretici Metinler) |
Metin | Dilekçe ve Kaynakça Yazımı |
Metin | Sözcükte Anlam |
Metin | Cümlede ve Paragrafta Anlam |
Metin | Anlam Bilgisi-Uygulamalar |
Metin | Sözcük Türleri |
Metin | Cümle Bilgisi |
Metin | Anlatım Bozuklukları |
Program Yeterlilik | Katkı Düzeyi | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 | DK9 | DK10 | DK11 | DK12 | DK13 | DK14 | DK15 | DK16 | DK17 | Ölçme Yöntemi |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PY1 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY5 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY6 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY7 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY8 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ders Katkı Düzeyi | Yok | Çok Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | Çok Yüksek |
Ölçme Yöntemi | Yazılı sınav | Sözlü sınav | Ödev/Proje | Laboratuvar Çalışması | Sunum /Seminer |
Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Diğer Faaliyetler | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 46 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2,0 |