| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Sosyoloji | SBKY105 | Türkçe | Zorunlu | 1. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 6,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Arş. Gör. Esra GÜLEÇ |
| Dersi Veren(ler) | Arş. Gör. Esra GÜLEÇ (Güz) |
| Dersin Amacı | Toplumları içinde bulunulan zaman ve kültüre göre anlamak, toplumsal olay ve olguları açıklamak, toplumlar arasındaki benzerlik ve farklılıkları saptamak, toplumların tarihsel gelişim süreci içinde geçirdikleri değişim ve dönüşümleri açıklamak, mevcut toplumsal yapılarda ortaya çıkacak değişmeler ile ilgili öngörülerde bulunmak temel amaçtır. |
| Dersin İçeriği | Bu ders dahilinde sosyolojinin konusu, metodu, tarihçesi ve temel kavramları ve sosyolojinin diğer sosyal bilimlerle ilişkisi incelenmektedir. Modern sosyolojinin kurucuları ve temel sosyolojik yaklaşımlar anlatılmaktadır. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Sosyolojinin konusu, tarihçesi, amacı, yöntem ilkeleri ve bölümlerini teorik olarak ifade eder |
| 2 | Toplumsal yapının oluşumuna ve işleyişine ilişkin temel sosyolojik perspektifleri bilebilmek |
| 3 | Toplumsal cinsiyet, sınıf, etnik köken gibi toplumsal kategorileri analiz edebilme becerisi kazanmak |
| 4 | Kurumların ve toplumsal işleyişin sosyolojik yorumunu yapabilmek |
| 5 | Toplumsal değişim süreçlerini bilimsel yöntemlerle inceleyebilme becerisi edinmek |
| 6 | Farklı sosyolojik düşünür ve teoriler hakkında bilgi sahibi olabilmek |
| 7 | Sosyolojik verileri toplayıp yorumlama yeteneği kazanmak |
| 8 | Toplumsal olgular arasındaki ilişkileri sorgulayabilme ve eleştirel düşünme becerisi geliştirmek |
| 9 | Sosyolojik bakış açısını farklı alanlara uygulayabilme becerisi kazanmak |
| 10 | Türk toplumundaki sosyal konular üzerine farkındalık sahibi olmak, bu konulara eleştirel yaklaşabilmek ve Türk sosyologlarının çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmak ve bu bilgileri aktarabilmek |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 0. Hafta | Sosyal ve Kültürel Değişme | |
| 1. Hafta | Bilgi Türleri, Bilginin Kaynakları, Kriterleri Bireysel ve Toplumsal Amaçları ve Sonuçları Nelerdir, Bilimsel Bilgi, Bilimsel Yöntem, Bilimsel Bilginin Önemi, Amacı ve Yöntemi | |
| 2. Hafta | Sosyolojinin Konusu, Amacı, bölümleri ve Yöntem İlkeleri. Sosyolojinin Ortaya Çıkışı, Tarihçesi, Önemi. Sosyolojide Temel Yaklaşımlar, Sosyoloji ve Diğer Sosyal Bilimler, Sosyolojinin Alt Dalları | |
| 3. Hafta | Toplum ve Kültür: Kültür İle İlgili Kavram, Konu ve Süreçler, Sosyo Kültürel Yapı ve Unsurları | |
| 4. Hafta | Kültürel Yapı ve Unsurları: Sembolik Sistem: Değerler, Dil ve Semboller, Normatif Sistem: Toplumsal Normlar. | |
| 5. Hafta | Sosyal Yapı ve Unsurları:Nüfus, Aile Kurumu, Din Kurumu | |
| 6. Hafta | Eğitim Kurumu, Ekonomi Kurumu, Siyaset Kurumu | |
| 7. Hafta | Sosyalleşme, Toplumsal Rol, Toplumsal Statü | |
| 8. Hafta | Sosyalleşme, Toplumsal Rol, Toplumsal Statü | |
| 9. Hafta | Toplumsal Tabakalaşma, Toplumsal İlişki ve Toplumsal Etkileşim | |
| 10. Hafta | Gruplar Sosyolojisi; Gruplar, Yığınlar, Kategoriler, Kalıp Yargılar, Kategoriler, Topluluk ve Toplum | |
| 11. Hafta | Sosyal ve Kültürel Bütünleşme, Sosyal ve Kültürel Kontrol | |
| 12. Hafta | Sosyal Hareketler, Sosyal ve Kültürel Hareketlilik | |
| 13. Hafta | Sosyal ve Kültürel Değişme | |
| 14. Hafta | Sosyal ve Kültürel Gelişme |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında temel kavramlar ile teorik bilgileri anlayabilme ve bunların detaylarına hakim olabilme | ✔ | |||||
| 2 | Kamu ve özel kesimin ihtiyaç duyduğu nitelikli elemanlarda aranan siyaset bilimi, siyaset teorisi, kamu yönetimi, uluslararası ilişkiler, siyasi tarih, hukuk, iktisat, işletme, muhasebe bilgisine sahip olma ve bunları kullanabilme | ✔ | |||||
| 3 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında kuramsal bilgileri analiz etme, değerlendirebilme ve çözüm önerileri üretebilme | ✔ | |||||
| 5 | Öğrenim sürecinde elde edilen bilgileri neden-sonuç ilişkileri ile değerlendirebilme; hangi bilgiye nerede, ne zaman ve niçin ihtiyaç duyulacağını öngörebilme | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 | DK9 | DK10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| Güz Dönemi | |||
| Sorumlu Personel | Grup | Değerlendirme Yöntemi | Yüzde |
|---|---|---|---|
| Arş. Gör. Esra GÜLEÇ | Quiz | 15,00 | |
| Arş. Gör. Esra GÜLEÇ | Devam | 10,00 | |
| Arş. Gör. Esra GÜLEÇ | Vize | 35,00 | |
| Arş. Gör. Esra GÜLEÇ | Final | 40,00 | |
| Toplam | 100,00 | ||
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 3 | 42 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 2 | 28 |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 20 | 20 |
| Ödev 1 | 1 | 13 | 13 | |
| Ödev 2 | 1 | 10 | 10 | |
| Final | 1 | 40 | 40 | |
| Toplam İş Yükü | 153 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 6,0 | ||