Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Geriatrik Psikiyatri YB3112 Türkçe Zorunlu 3. Yarıyıl 3 + 0 3,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Ön Lisans
Dersin Verilişi Yüz-yüze
Dersin Koordinatörü
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Serap BAYRAM (Güz)
Dersin Amacı Bu ders, insan davranışlarını ve davranış bozukluluklarını, ruh sağlığı ve yaşlılıkta sık görülen ve diğer ruhsal bozuklukları ele alır. Yaşlı bireylerin ruh sağlığının korunması, geliştirilmesi, iyileştirilmesine yönelik kavramsal bilgileri ve ruh sağlığını etkileyen değişkenleri dikkate alarak fiziksel, sosyal ve ruhsal sorunları önleyici, iyileştirici, rehabilite edici yaklaşımları uygulama becerisi kazanmayı ve bireyin baş etme güçlerini geliştirmeyi öğretir.
Dersin İçeriği Dersin Sunumu, Ruh Sağlığı, Ruhsal Bozukluk, Biyopsikososyal Boyutlarıyla Insan ve Insan davranışlarının Psikodinamik Temelleri (Hatırlatma) Benliğin Savunma Düzenekleri, Ruhsal Gelişim Dönemleri, Olgunlaşma Dönemi ve Yaşlılık Sürecindeki Psikolojik Değişiklikler, Yardım Edici İletişim I, Kişilik Bozuklukları ve Yaklaşım, Yardım Edici İletişim II, Kültür ve Psikiyatri, Yardım Edici İletişim-III, Ruhsal, Hastalıklarda Görülen Genel Belirtiler, Yardım Edici İletişim – Uygulama, Şizofreni ve Diğer Psikotik Bozukluklar ve Yaklaşım, Yardım Edici İlişki-Uygulama, Duygulanım Bozukluğu Olan Bireyler ve Yaklaşım, Yaşlılık Depresyonu, Bipolar Bozukluk, Nevrotik Stresle İlgili Somatoform Bozukluklar I – II, Yaşlı Bireyde Uyku Bozuklukları ve Yaklaşım, Madde Bağımlılığı ve Kötüye Kullanım, Kronik Alkolizm ve Yaklaşım, Ruhsal Hastalıklarda Uygulanan Tedavi Yöntemleri, Bilişsel Davranışçı Terapiler, Psikoanaliz, Birincil, İkincil, Üçüncül Koruma Kavramı, Yaşlı Bireylerin Ruh Sağlığının Geliştirilmesi, Sosyal Psikiyatri, Psikiyatride Etik ve Yasal Sorunlar
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Ruhsal bozukluğu olan yaşlı bireyleri gruplandırabilme.
2 Yaşlılık dönemi sorunlarına ve ruh sağlığı bozuk yaşlıların gereksinimlerine yönelik yardım etme becerilerini kullanabilme
3 Ruhsal hastalıklarda uygulanan temel tedavi yaklaşımları hakkında bilgi sahibi olma ve tedavi sürecinde yardım etme
4 Toplumda yaşayan bireylerin ruh sağlığını koruma, iyileştirme ve rehabilite etme yönünden ailenin önemini kavrama ve bireyleri ailesiyle birlikte değerlendirerek müdahale edebilme.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Dersin Sunumu, Geriatrik Psikiyatriye Giriş Sunum (Hazırlık), Görüşme
2. Hafta Demans Sunum (Hazırlık), Görüşme
3. Hafta Yaşlılarda Depresyon
4. Hafta Yaşlılarda Kişilik Bozuklukları Görüşme, Sunum (Hazırlık)
5. Hafta Yaşlılarda Psikotik Bozukluklar Görüşme, Sunum (Hazırlık)
6. Hafta Yaşlılarda Psikotik Bozukluklar Sunum (Hazırlık), Görüşme
7. Hafta Yaşlılarda Anksiyete Bozuklukları Sunum (Hazırlık), Görüşme
8. Hafta Yaşlılarda Somatoform Bozukluklar Görüşme, Sunum (Hazırlık)
9. Hafta Yaşlılarda Cinsel Bozukluklar Görüşme, Sunum (Hazırlık)
10. Hafta Yaşlılarda Alkol ve Madde Kullanımı Bozuklukları Görüşme, Sunum (Hazırlık)
11. Hafta Yaşlılarda Uyku Bozuklukları Görüşme, Sunum (Hazırlık)
12. Hafta Yaşlılarda Yasla İlişkili Durumlar Sunum (Hazırlık), Görüşme
13. Hafta Yaşlılarda İntihar Görüşme, Sunum (Hazırlık)
14. Hafta Yaşlılarda Karşılaşılan Adli Psikiyatrik Sorunlar Görüşme, Sunum (Hazırlık)
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
5 Yaşlının sağlığının geliştirilmesi, korunması, sürdürülmesi, tedavi ve rehabilite edilmesi uygulamalarını yapar
6 Hümanistik ve bütüncü bakım yaklaşımı sergiler.
7 Etkili ve başarılı kişilerarası iletişim kurar.
8 Eleştirel düşünme ve problem çözme yaklaşımını kullanır.
9 Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olur.
12 Kuramsal ve uygulamalı bilgi ve becerilerini bakım, eğitim ve yönetim rollerini gerçekleştirirken kullanır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4
PY5 4 4 4 4
PY6 5 5 5 5
PY7 4 4 4 4
PY8 3 3 3 3
PY9 3 4 3 4
PY12 4 4 4 4
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Öztürk MO. Ruh Sağlığı ve Bozuklukları. 10.Baskı, Ankara: Nobel Tıp Kitapevleri Ltd. Şti, 2004.
  • Sayıl I. Ruh Sağlığı ve Hastalıkları. Antıp A.Ş. Yayınları, 2000.
  • Yüksel N. Ruhsal Hastalıklar. 3. Baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, 2006.
  • Yıldız MK. Geriatrik Psikiyatri. 1. Baskı, Nobel Yayıncılık, 2022.
  • Eren İ. Geraitrik Psikiyatri. Akademisyen Kitabevi, 2020.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 3 42
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 14 14
Ödev 1 1 6 6
Final 1 14 14
Toplam İş Yükü 76
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 3,0