| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Hemşirelik ve Fizyopatoloji | CRH503 | Türkçe | Zorunlu | 2 + 0 | 2,0 | 4,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisansüstü |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Meral YILDIRIM ÇETİNKAYA, Dr. Öğr. Üyesi Atiye ERBAŞ |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Atiye ERBAŞ (Güz) |
| Dersin Amacı | Bu ders, güncel ve bilimsel bilgiyi kullanarak, hastalık durumunda ortaya çıkan belirti ve bulguları hücre düzeyinde değerlendirip, hemşirelik bakımında temel olan kavramları ve ilkeleri hakkında bilgiyi; bir cerrahi hastasının perioperatif bakımını kapsamlı olarak planlayıp uygulayabilme, uyguladığı bakımın etkisini değerlendirebilme ve kayıt edebilme; sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlayabilme, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapabilme; bilimsel bir araştırma planlayabilme, uygulayabilme ve elde ettiği verileri analiz ederek rapor edebilme; yaşam boyu öğrenme ilkelerini uygulayabilme becerilerini ve yetkinliklerini kazandırır. |
| Dersin İçeriği | Hücre,Hücre membranından transport, kapiller dinamik, kan ve interstisyel sıvı değişimi, lenfatik sistem ve ödem Membran potansiyeli, aksiyon potansiyel – eksitasyon ve ritmisite ,Protein sentezinin, hücre fonksiyonunun ve çoğalmasının genetik kontrolü, Karbonhidrat metabolizması, Yağ metabolizması, Protein metabolizması, Sıvı – elektrolit denge ve dengesizlikleri Hidrojen iyonu denge ve dengesizlikleri, Stres ve Şok Fizyolojisi, Doku zedelenmesi ve onarımı,Sindirim sistemi fizyolojisi ,Kalp ve Solunum Sistemi Fizyolojisi , Sinir Sistemi Fizyolojisi , Boşaltım Sistemi Fizyolojisi |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Güncel ve bilimsel bilgiyi kullanarak, hastalık durumunda ortaya çıkan belirti ve bulguları hücre düzeyinde değerlendirip, hemşirelik bakımında temel olan kavramları ve ilkeleri açıklar. |
| 2 | Bir cerrahi hastasının cerrahi hastalıkları hemşireliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal, kanıta dayalı ve uygulamalı bilgileri kullanarak, bütüncül bir anlayışla ve sistematik bir yaklaşımla perioperatif bakımını kapsamlı olarak planlayıp uygular, uyguladığı bakımın etkisini değerlendirir ve kaydeder. |
| 3 | Cerrahi hastalıkları hemşireliği alanında bilimsel bir araştırma planlar, uygular ve elde ettiği verileri analiz ederek rapor eder. |
| 4 | Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar |
| 5 | Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği alanı ile ilgili mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini uygular. |
| 6 | Fizyopatolojiye ilişkin kavram ve teorileri kullanarak kanıta dayalı araştırma ve ileri hemşirelik uygulamalarını gerçekleştirir. |
| 7 | Fizyopatoloji alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Hücre | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 2. Hafta | Hücre membranından transport, kapiller dinamik, kan ve interstisyel sıvı değişimi, lenfatik sistem ve ödem | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 3. Hafta | Membran potansiyeli, aksiyon potansiyel – eksitasyon ve ritmisite | Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme |
| 4. Hafta | Protein sentezinin, hücre fonksiyonunun ve çoğalmasının genetik kontrolü | |
| 5. Hafta | Karbonhidrat metabolizması | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 6. Hafta | Yağ metabolizması | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 7. Hafta | Protein metabolizması | Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme |
| 8. Hafta | ARA SINAV | Diğer Faaliyetler |
| 9. Hafta | Sıvı – elektrolit denge ve dengesizlikleri Hidrojen iyonu denge ve dengesizlikleri | Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme |
| 10. Hafta | Stres ve Şok Fizyolojisi, Doku zedelenmesi ve onarımı | Görüşme, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 11. Hafta | Sindirim sistemi fizyolojisi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 12. Hafta | Kalp ve Solunum Sistemi Fizyolojisi | Sunum (Hazırlık), Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 13. Hafta | Sinir Sistemi Fizyolojisi | Sunum (Hazırlık), Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak cerrahi hastalıkları hemşireliği alanında uzmanlık düzeyinde geniş ve güncel bilgiye sahiptir. | ✔ | |||||
| 2 | Bedenin normal fizyolojik süreçlerinin; hastalık durumunda ortaya çıkan belirti ve bulguları hücre düzeyinde ele alıp değerlendirerek hemşirelik bakımında temel olan kavramların ve ilkelerin bilgisine sahiptir. | ✔ | |||||
| 3 | Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği etkinlik alanlarında (eğitim, uygulama, araştırma ve yönetim) bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır. | ✔ | |||||
| 4 | Bir cerrahi hastasının cerrahi hastalıkları hemşireliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal, kanıta dayalı ve uygulamalı bilgileri kullanarak, bütüncül bir anlayışla ve sistematik bir yaklaşımla perioperatif bakımını kapsamlı olarak planlayıp uygulayabilir, uyguladığı bakımın etkisini değerlendirir ve kaydeder. | ✔ | |||||
| 5 | İnterdisipliner ekip yaklaşımını kavrayabilir ve kullanabilir. | ✔ | |||||
| 6 | Cerrahi hastalıkları hemşireliği alanında bilimsel bir araştırma planlayabilir, uygulayabilir ve elde ettiği verileri analiz ederek rapor edebilir. | ✔ | |||||
| 7 | Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar. | ✔ | |||||
| 8 | Bilimsel bir makaleyi ulusal düzeyde bir dergide yayınlar ya da bilimsel bir toplantıda sunar. | ✔ | |||||
| 9 | Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği alanı ile ilgili mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini uygular | ✔ | |||||
| 10 | En az bir yabancı dili kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ✔ | |||||
| 11 | Etik ilkelerin birey ve toplum için önemini bilir ve etik davranır. | ✔ | |||||
| 12 | Öğrenci klinik uygulamalarında üstlendikleri görevleri (hemşirelik girişimlerini öğretme, rol modeli olma ve öğrenciyle iletişim kurabilme) yerine getirme sorumluluğuna sahiptir. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY7 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY8 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY9 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY11 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY12 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 3 | 42 |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
| Ödev 1 | 14 | 2 | 28 | |
| Final | 1 | 2 | 2 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 14 | 2 | 28 | |
| Toplam İş Yükü | 102 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 4,0 | ||