Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği CRH502 Türkçe Zorunlu 3 + 1 4,0 4,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisansüstü
Dersin Verilişi Türkçe
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Nuriye YILDIRIM
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Bu ders nicel araştırma süreci adımlarını, literatür tarayarak makale bulma, kanıta dayalı hemşirelik uygulamaları, araştırma/yayın etiği, intihal gibi araştırma konularını hemşirelik mesleği çerçevesinde ele alarak öğretir.
Dersin İçeriği Araştırmaya Giriş /Literatür tarama/ Araştırma konusunu belirleme, problemi tanımlama Makalelerde giriş bölümünü değerlendirme / kavram analizi yapmak Araştırma amacı, Araştırma soruları, Hipotez / Sınırlılıklar Örnekleme Yöntemleri Veri Toplama Yöntem, Teknik ve Araçları Veri Toplama Araçlarının Niteliği Verilerin analizi ve Yorumlanması Niceliksel Araştırma Tasarımları Niteliksel Araştırma Tasarımları Kanıta dayalı uygulamalar / Meta Analizler / Randomize kontrollü çalışmalar Araştırmada Etik Yaklaşımlar/ Yayın Etiği, intihal
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Bilim, araştırma ve hemşirelik ilişkisini kavrar
2 Hemşirelikte araştırmanın önemini kavrar
3 Araştırma sürecinin basamaklarını bilir
4 Literatür taramayı bilir
5 Araştırma konusunu nasıl belirleyeceğini bilir
6 Araştırma süreci adımlarının nasıl oluşturulduğunu bilir
7 Kanıta dayalı uygulamaların hemşirelik mesleğine katkılarını bilir
8 Araştırma / yayın etiğini kavrar
9 İntihali bilir
10 Eleştirel makale incelemesi yapabilir
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Giriş- Ders programı tanıtımı Araştırma, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
2. Hafta Araştırmaya Giriş- Hemşirelik Süreci /Literatür tarama Araştırma, Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık)
3. Hafta Araştırma konusunu belirleme, problemi tanımlama Araştırma amacı, Araştırma soruları, Hipotez / Sınırlılıklar Makalelerde giriş bölümünü değerlendirme / kavram analizi yapmak Araştırma, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
4. Hafta Örnekleme Yöntemleri Araştırma, Sunum (Hazırlık), Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
5. Hafta Veri Toplama Yöntem, Teknik ve Araçları Veri Toplama Araçlarının Niteliği Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Araştırma
6. Hafta Niceliksel Araştırma Tasarımları Araştırma, Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık)
7. Hafta Randomize kontrollü çalışmalar Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık), Görüşme
8. Hafta Niteliksel Araştırma Tasarımları Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
9. Hafta Kanıta dayalı uygulamalar / Meta Analizler Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
10. Hafta Araştırmada Etik Yaklaşımlar Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Sunum (Hazırlık), Görüşme
11. Hafta Yayın Etiği / Eleştirel makale inceleme Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık), Araştırma, Görüşme
12. Hafta Seçilen makalenin eleştirel incelenmesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Sunum (Hazırlık), Görüşme
13. Hafta Seçilen makalenin eleştirel incelenmesi Sunum (Hazırlık), Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
14. Hafta Seçilen makalenin eleştirel incelenmesi Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak cerrahi hastalıkları hemşireliği alanında uzmanlık düzeyinde geniş ve güncel bilgiye sahiptir.
2 Bedenin normal fizyolojik süreçlerinin; hastalık durumunda ortaya çıkan belirti ve bulguları hücre düzeyinde ele alıp değerlendirerek hemşirelik bakımında temel olan kavramların ve ilkelerin bilgisine sahiptir.
3 Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği etkinlik alanlarında (eğitim, uygulama, araştırma ve yönetim) bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır.
4 Bir cerrahi hastasının cerrahi hastalıkları hemşireliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal, kanıta dayalı ve uygulamalı bilgileri kullanarak, bütüncül bir anlayışla ve sistematik bir yaklaşımla perioperatif bakımını kapsamlı olarak planlayıp uygulayabilir, uyguladığı bakımın etkisini değerlendirir ve kaydeder.
5 İnterdisipliner ekip yaklaşımını kavrayabilir ve kullanabilir.
6 Cerrahi hastalıkları hemşireliği alanında bilimsel bir araştırma planlayabilir, uygulayabilir ve elde ettiği verileri analiz ederek rapor edebilir.
7 Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar.
8 Bilimsel bir makaleyi ulusal düzeyde bir dergide yayınlar ya da bilimsel bir toplantıda sunar.
9 Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği alanı ile ilgili mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini uygular
10 En az bir yabancı dili kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
11 Etik ilkelerin birey ve toplum için önemini bilir ve etik davranır.
12 Öğrenci klinik uygulamalarında üstlendikleri görevleri (hemşirelik girişimlerini öğretme, rol modeli olma ve öğrenciyle iletişim kurabilme) yerine getirme sorumluluğuna sahiptir.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 DK8 DK9 DK10
PY1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
PY2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
PY3 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
PY4 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
PY5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY6 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY7 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
PY8 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY9 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY10 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY11 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
PY12 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Erdoğan S., Nahcivan N., Esin N., 2014, Hemşirelikte Araştırma: Süreç, Uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul
  • Çeviri Editörü Ayaz S. (2014) Hemşirelik ve Sağlık Bakımı Profesyonelleri İçin, Araştırma ve Kanıta Dayalı Uygulamaya Giriş, 2. Basımdan Çeviri, Nobel Akademik Yay. Eğ. Dan. Tic. Ltd. Şti. Ankara. Jolley J. (2013) Introduction Researching and Evidence Based Practice for Nursing and Healthcare Professionals Second Ed.Taylor and Francis Group.
  • Baş T. (2008) Anket Nasıl Hazırlanır, Uygulanır, Değerlendirilir?Seçkin Yayıncılık, Ankara
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 4 56
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 1 14
Araştırma 14 1 14
Görüşme 7 0,3 2,1
Sunum (Hazırlık) 7 0,3 2,1
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 1 1
Ödev 1 1 1 1
Final 1 1 1
Sınıf İçi Etkinlik 14 1 14
Toplam İş Yükü 105,2
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 4,0