| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği | CRH502 | Türkçe | Zorunlu | 3 + 1 | 4,0 | 4,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisansüstü |
| Dersin Verilişi | Türkçe |
| Dersin Koordinatörü | Doç. Dr. Nuriye YILDIRIM |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Bu ders nicel araştırma süreci adımlarını, literatür tarayarak makale bulma, kanıta dayalı hemşirelik uygulamaları, araştırma/yayın etiği, intihal gibi araştırma konularını hemşirelik mesleği çerçevesinde ele alarak öğretir. |
| Dersin İçeriği | Araştırmaya Giriş /Literatür tarama/ Araştırma konusunu belirleme, problemi tanımlama Makalelerde giriş bölümünü değerlendirme / kavram analizi yapmak Araştırma amacı, Araştırma soruları, Hipotez / Sınırlılıklar Örnekleme Yöntemleri Veri Toplama Yöntem, Teknik ve Araçları Veri Toplama Araçlarının Niteliği Verilerin analizi ve Yorumlanması Niceliksel Araştırma Tasarımları Niteliksel Araştırma Tasarımları Kanıta dayalı uygulamalar / Meta Analizler / Randomize kontrollü çalışmalar Araştırmada Etik Yaklaşımlar/ Yayın Etiği, intihal |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Bilim, araştırma ve hemşirelik ilişkisini kavrar |
| 2 | Hemşirelikte araştırmanın önemini kavrar |
| 3 | Araştırma sürecinin basamaklarını bilir |
| 4 | Literatür taramayı bilir |
| 5 | Araştırma konusunu nasıl belirleyeceğini bilir |
| 6 | Araştırma süreci adımlarının nasıl oluşturulduğunu bilir |
| 7 | Kanıta dayalı uygulamaların hemşirelik mesleğine katkılarını bilir |
| 8 | Araştırma / yayın etiğini kavrar |
| 9 | İntihali bilir |
| 10 | Eleştirel makale incelemesi yapabilir |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Giriş- Ders programı tanıtımı | Araştırma, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 2. Hafta | Araştırmaya Giriş- Hemşirelik Süreci /Literatür tarama | Araştırma, Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık) |
| 3. Hafta | Araştırma konusunu belirleme, problemi tanımlama Araştırma amacı, Araştırma soruları, Hipotez / Sınırlılıklar Makalelerde giriş bölümünü değerlendirme / kavram analizi yapmak | Araştırma, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 4. Hafta | Örnekleme Yöntemleri | Araştırma, Sunum (Hazırlık), Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 5. Hafta | Veri Toplama Yöntem, Teknik ve Araçları Veri Toplama Araçlarının Niteliği | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Araştırma |
| 6. Hafta | Niceliksel Araştırma Tasarımları | Araştırma, Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık) |
| 7. Hafta | Randomize kontrollü çalışmalar | Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 8. Hafta | Niteliksel Araştırma Tasarımları | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 9. Hafta | Kanıta dayalı uygulamalar / Meta Analizler | Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 10. Hafta | Araştırmada Etik Yaklaşımlar | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 11. Hafta | Yayın Etiği / Eleştirel makale inceleme | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık), Araştırma, Görüşme |
| 12. Hafta | Seçilen makalenin eleştirel incelenmesi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 13. Hafta | Seçilen makalenin eleştirel incelenmesi | Sunum (Hazırlık), Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 14. Hafta | Seçilen makalenin eleştirel incelenmesi | Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak cerrahi hastalıkları hemşireliği alanında uzmanlık düzeyinde geniş ve güncel bilgiye sahiptir. | ✔ | |||||
| 2 | Bedenin normal fizyolojik süreçlerinin; hastalık durumunda ortaya çıkan belirti ve bulguları hücre düzeyinde ele alıp değerlendirerek hemşirelik bakımında temel olan kavramların ve ilkelerin bilgisine sahiptir. | ✔ | |||||
| 3 | Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği etkinlik alanlarında (eğitim, uygulama, araştırma ve yönetim) bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır. | ✔ | |||||
| 4 | Bir cerrahi hastasının cerrahi hastalıkları hemşireliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal, kanıta dayalı ve uygulamalı bilgileri kullanarak, bütüncül bir anlayışla ve sistematik bir yaklaşımla perioperatif bakımını kapsamlı olarak planlayıp uygulayabilir, uyguladığı bakımın etkisini değerlendirir ve kaydeder. | ✔ | |||||
| 5 | İnterdisipliner ekip yaklaşımını kavrayabilir ve kullanabilir. | ✔ | |||||
| 6 | Cerrahi hastalıkları hemşireliği alanında bilimsel bir araştırma planlayabilir, uygulayabilir ve elde ettiği verileri analiz ederek rapor edebilir. | ✔ | |||||
| 7 | Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar. | ✔ | |||||
| 8 | Bilimsel bir makaleyi ulusal düzeyde bir dergide yayınlar ya da bilimsel bir toplantıda sunar. | ✔ | |||||
| 9 | Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği alanı ile ilgili mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini uygular | ✔ | |||||
| 10 | En az bir yabancı dili kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ✔ | |||||
| 11 | Etik ilkelerin birey ve toplum için önemini bilir ve etik davranır. | ✔ | |||||
| 12 | Öğrenci klinik uygulamalarında üstlendikleri görevleri (hemşirelik girişimlerini öğretme, rol modeli olma ve öğrenciyle iletişim kurabilme) yerine getirme sorumluluğuna sahiptir. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 | DK9 | DK10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY7 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY8 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY9 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY11 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY12 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 4 | 56 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 1 | 14 |
| Araştırma | 14 | 1 | 14 | |
| Görüşme | 7 | 0,3 | 2,1 | |
| Sunum (Hazırlık) | 7 | 0,3 | 2,1 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ödev 1 | 1 | 1 | 1 | |
| Final | 1 | 1 | 1 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 14 | 1 | 14 | |
| Toplam İş Yükü | 105,2 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 4,0 | ||