| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği I | CRH501 | Türkçe | Zorunlu | 3 + 6 | 6,0 | 10,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisansüstü |
| Dersin Verilişi | İnteraktif sınıf dersi Proje Seminer |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Meral YILDIRIM ÇETİNKAYA, Dr. Öğr. Üyesi Atiye ERBAŞ |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Meral YILDIRIM ÇETİNKAYA (Güz) |
| Dersin Amacı | Bu ders; cerrahi hastalıkları hemşireliği alanında uzmanlık düzeyinde geniş ve güncel bilgiyi; bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilme; bir cerrahi hastasının perioperatif bakımını kapsamlı olarak planlayıp uygulayabilme, uyguladığı bakımın etkisini değerlendirebilme ve kayıt edebilme; sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlayabilme, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapabilme; etik ilkelerin birey ve toplum için önemini bilme ve etik davranabilme becerilerini ve yetkinliklerini kazandırır. |
| Dersin İçeriği | Bu ders; homeostazis, cerrahide hasta güvenliği, cerrahide asepsi ve cerrahi alan enfeksiyonları, perioperatif hemşirelik bakımı ve eras protokolleri, ağrı ve hemşirelik bakımı, cerrahi yara ve hemşirelik bakımı, cerrahi girişim sonrası taburculuk planlaması ve günübirlik cerrahi, etik ve cerrahi hemşireliği konularını içermektedir. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | 1. Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak cerrahi hastalıkları hemşireliği alanında uzmanlık düzeyindeki bilgileri açıklar. |
| 2 | 2. Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği etkinlik alanlarında (eğitim, uygulama, araştırma ve yönetim) bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır. |
| 3 | 3. Bir cerrahi hastasının cerrahi hastalıkları hemşireliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal, kanıta dayalı ve uygulamalı bilgileri kullanarak, bütüncül bir anlayışla ve sistematik bir yaklaşımla perioperatif bakımını kapsamlı olarak planlayıp uygular, uyguladığı bakımın etkisini değerlendirir ve kaydeder. |
| 4 | 4. Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar. |
| 5 | 5. Etik ilkelerin birey ve toplum için önemini bilir ve etik davranır. |
| 6 | 6. Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği alanı ile ilgili mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini uygular. |
| 7 | 7. İnterdisipliner ekip yaklaşımını kavrar ve kullanır. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Homeostazis | Sunum (Hazırlık), Görüşme, Diğer Faaliyetler, Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 2. Hafta | Cerrahide hasta güvenliği | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Diğer Faaliyetler, Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| 3. Hafta | Cerrahide asepsi ve Cerrahi alan Enfeksiyonları | Sunum (Hazırlık), Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 4. Hafta | Perioperatif hemşirelik bakımı ve ERAS protokolleri | Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Araştırma, Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 5. Hafta | Perioperatif hemşirelik bakımı ve ERAS protokolleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Sunum (Hazırlık), Uygulama, Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 6. Hafta | Ağrı ve hemşirelik bakımı | Sunum (Hazırlık), Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama |
| 7. Hafta | Ağrı ve hemşirelik bakımı | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık), Uygulama, Görüşme |
| 8. Hafta | ARA SINAV | |
| 9. Hafta | Cerrahi yara ve hemşirelik bakımı | Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme, Uygulama |
| 10. Hafta | Cerrahi yara ve hemşirelik bakımı | Sunum (Hazırlık), Uygulama, Araştırma, Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 11. Hafta | Cerrahi girişim sonrası taburculuk planlaması ve Günübirlik Cerrahi | Görüşme, Uygulama, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 12. Hafta | Cerrahi girişim sonrası taburculuk planlaması ve Günübirlik Cerrahi | |
| 13. Hafta | Etik ve cerrahi hemşireliği | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 14. Hafta | Etik ve cerrahi hemşireliği | Görüşme, Sunum (Hazırlık), Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak cerrahi hastalıkları hemşireliği alanında uzmanlık düzeyinde geniş ve güncel bilgiye sahiptir. | ✔ | |||||
| 2 | Bedenin normal fizyolojik süreçlerinin; hastalık durumunda ortaya çıkan belirti ve bulguları hücre düzeyinde ele alıp değerlendirerek hemşirelik bakımında temel olan kavramların ve ilkelerin bilgisine sahiptir. | ✔ | |||||
| 3 | Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği etkinlik alanlarında (eğitim, uygulama, araştırma ve yönetim) bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır. | ✔ | |||||
| 4 | Bir cerrahi hastasının cerrahi hastalıkları hemşireliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal, kanıta dayalı ve uygulamalı bilgileri kullanarak, bütüncül bir anlayışla ve sistematik bir yaklaşımla perioperatif bakımını kapsamlı olarak planlayıp uygulayabilir, uyguladığı bakımın etkisini değerlendirir ve kaydeder. | ✔ | |||||
| 5 | İnterdisipliner ekip yaklaşımını kavrayabilir ve kullanabilir. | ✔ | |||||
| 6 | Cerrahi hastalıkları hemşireliği alanında bilimsel bir araştırma planlayabilir, uygulayabilir ve elde ettiği verileri analiz ederek rapor edebilir. | ✔ | |||||
| 7 | Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar. | ✔ | |||||
| 8 | Bilimsel bir makaleyi ulusal düzeyde bir dergide yayınlar ya da bilimsel bir toplantıda sunar. | ✔ | |||||
| 9 | Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği alanı ile ilgili mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini uygular | ✔ | |||||
| 10 | En az bir yabancı dili kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ✔ | |||||
| 11 | Etik ilkelerin birey ve toplum için önemini bilir ve etik davranır. | ✔ | |||||
| 12 | Öğrenci klinik uygulamalarında üstlendikleri görevleri (hemşirelik girişimlerini öğretme, rol modeli olma ve öğrenciyle iletişim kurabilme) yerine getirme sorumluluğuna sahiptir. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY7 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY8 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY9 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY11 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY12 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 3 | 42 |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ödev 1 | 14 | 3 | 42 | |
| Ödev 2 | 14 | 3 | 42 | |
| Final | 1 | 2 | 2 | |
| Uygulama | 14 | 6 | 84 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 14 | 3 | 42 | |
| Toplam İş Yükü | 255 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 10,0 | ||