Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bağımlılık ve Bağımlılıkla Mücadele SHMYO4126 Türkçe Zorunlu 4. Yarıyıl 2 + 2 2,0 2,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Ön Lisans
Dersin Verilişi Yüz Yüze
Dersin Koordinatörü
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Bu dersin amacı, günümüzde sıkça kullandığımız bağımlılık, bağımlılıkla mücadele, teknolojinin olumsuz etkilerine yönelik farkındalık oluşturmak, teknolojinin olumsuz etkileri ile baş etme stratejilerini ve doğru teknoloji kullanımını kazandırmaktır.
Dersin İçeriği Bağımlılık kavramı; Madde Bağımlılığı ile Mücadele; İnternet, Oyun ve Akıllı Telefon Bağımlılığı; Sosyal Ağ Bağımlılığı, Sanal Zorbalık; Yeme Bağımlılığı, Onyomani, Patolojik Kumar Bağımlılığı, Bağımlılıkta Tedavi Yaklaşımları
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Bağımlılığı ve teknolojinin olumsuz etkilerini bilir
2 Bağımlılıkla mücadele yollarını bilir.
3 Tütün, alkol, madde ve teknoloji bağımlılığına yönelik farkındalık kazanır.
4 Sosyal ağ bağımlılığına karşı farkındalık kazanır.
5 Oyun bağımlılığına karşı farkındalık kazanır ve buna karşı önlem alır.
6 Akıllı telefon bağımlılığına karşı farkındalık kazanır
7 Bağımlılığın aile, akran grubu ve toplum ilişkili temellerini açıklar.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Temel kavramlar, teknolojinin olumlu ve olumsuz yönleri, bağımlılık
2. Hafta Bağımlılık ve bağımlılıkla mücadele, eylem planları ve yöntemler
3. Hafta Türkiye'de bağımlılıkla mücadele ve Yeşilay
4. Hafta Uyuşturucu, tütün, alkol gibi bağımlılık yapan maddelere karşı mücadele
5. Hafta İnternet kullanımında bağımlılık özellikleri, internet bağımlılığının ölçülmesi, internet, oyun, akıllı telefon ve sosyal ağ bağımlılığı işaret ve semptomları
6. Hafta Sosyal ağ bağımlılığına karşı öğrencilere, öğretmenlere ve ailelere yönelik farkındalık ve baş etme stratejileri
7. Hafta Oyun bağımlılığına karşı öğrencilere, öğretmenlere ve ailelere yönelik farkındalık ve baş etme stratejileri
8. Hafta Oyun bağımlılığına karşı öğrencilere, öğretmenlere ve ailelere yönelik farkındalık ve baş etme stratejileri
9. Hafta Sanal zorbalık nedir? Genel zorbalıkla arasındaki farklar, Sanal zorbalık türleri, Sanal zorbalık araçları
10. Hafta Akıllı telefon bağımlılığına karşı öğrencilere, öğretmenlere ve ailelere yönelik farkındalık ve baş etme stratejileri, nomofobi
11. Hafta Yeme bağımlılığı, alışveriş bağımlılığı (Onyomani)
12. Hafta Patolojik Kumar Bağımlılığı
13. Hafta Bağımlılıkta Tedavi Yaklaşımları: Farmakolojik tedaviler, psikoterapiler (BDT, MG, değişim modelleri)
14. Hafta Bağımlılığın önlenmesi: Sosyal politikalar, ulusal eylem planları, yasalar, risk gruplarının belirlenmesi
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Atatürk ilke ve inkılâplarına bağlı, vatansever, Türk istiklaline düşkün ve cumhuriyetçi görüşe sahip bireyler yetiştirir
2 Türk dilinin yapısını ve kurallarını bilmek, Türkçeyi düzgün ve etkili kullanabilir
3 Çocukların Türkçeyi doğru ve güzel kullanmalarına özen gösterir
4 Çocuk gelişimi ve eğitimi alanının temel kavramlarını ve gelişim süreçlerini bilmek, alanı ile ilgili gelişmeleri takip eder
5 Çocuk psikolojisi ve ruh sağlığı hakkında bilgi ve beceri sahibi olur
5 Çocuk psikolojisi ve ruh sağlığı hakkında bilgi ve beceri sahibi olur
6 Çocuk sağlığı ve hastalıkları konusunda bilgi sahibi olur
7 Çocukların gelişimlerine ve bireysel farklılıklarını dikkate alarak öğrenme ve öğretme süreçlerini uygular
8 Çocuk gelişimi ve eğitimine yönelik öğretim yöntem ve tekniklerini, araç-gereç kullanmayı ve hazırlamayı bilir
9 Çocuk gelişimi ve eğitimini destekleyen drama, oyun ve müzik etkinliklerini gerçekleştirirLütfen yeterlilik giriniz.
10 Çocuk gelişimcisi olarak mesleki etik, sorumluluk ve donanıma sahip olur
11 Çocuk gelişimi ve eğitimi ile ilgili beslenme bilgisine sahip olmak ve beslenme programları hazırlar
12 Çocukları ilköğretime hazır hale getirecek becerileri kazandırır
13 Özel eğitim gerektiren çocuklar için uygun eğitim etkinliklerini uygulamak ve rehberlik eder
14 Toplum, aile ve çocuk ilişkisini anlar ve aile katılım etkinliklerini uygular
15 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmak, bilgisayar destekli etkinlikleri uygular
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7
PY1 0 0 0 0 0 0 0
PY2 2 2 2 2 2 2 5
PY3 3 3 3 3 3 3 3
PY4 2 2 2 2 2 2 2
PY5 5 5 5 5 5 5 5
PY6 0 0 0 0 0 0 0
PY7 2 2 2 2 2 2 2
PY8 2 2 2 2 2 2 2
PY9 3 3 3 3 3 3 3
PY10 0 0 0 0 0 0 0
PY11 0 0 0 0 0 0 0
PY12 1 1 1 1 1 1 1
PY13 0 0 0 0 0 0 0
PY14 4 4 4 4 4 4 4
PY15 3 3 4 3 4 3 3
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Ayas, T. ve Horzum, M. B. [Ed.] (2016). Teknolojinin olumsuz etkileri. Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Öztürk M., Ögel K., Evren C. ve Bilici R. (2019). Bağımlılık, Tanı, Tedavi, Önleme Kitabı. Yeşilay Yayınları
  • Tarhan, N. ve Nurmedov, S. (2011). Bağımlılık. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Ercan, Y. H. (2013). Bağımlılık Tedavisinde Egzersiz Terapisi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Rogers, V. (2010). Cyberbullying: Activities to help children and teens to stay safe in a texting, twittering, social networking world. Jessica Kingsley Publishers.
  • Kowalski, R. M., Limber, S., Limber, S. P., & Agatston, P. W. (2012) Cyberbullying: Bullying in the digital age. John Wiley & Sons.
  • Hinduja, S., & Patchin, J. W. (2014). Bullying beyond the schoolyard: Preventing and responding to cyberbullying. Corwin Press.
  • Li, Q., Cross, D., & Smith, P. K. (Eds.). (2011). Cyberbullying in the global playground: Research from international perspectives. John Wiley & Sons.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 1 1
Ödev 1 1 10 10
Final 1 1 1
Uygulama 1 11 11
Sınıf İçi Etkinlik 14 2 28
Toplam İş Yükü 51
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 2,0