Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi II AIB1102 Türkçe Zorunlu 2. Yarıyıl 2 + 0 2,0 2,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Ön Lisans
Dersin Verilişi UZAKTAN
Dersin Koordinatörü
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Türk Gençliği´ni millî, insanî, manevî ve kültür değerlerinin bilincinde, Yüce Atatürk´ün kurduğu Türkiye Cumhuriyeti´nin birer ferdi olarak, devletine karşı görev ve sorumluluklarını bilen, Türk Devleti´nin ülkesi ve milleti ile bölünmez bir bütün olduğuna inanan ve bundan haklı bir gurur duyan, Atatürk İlkeleri´ni yürekten anlayarak, içtenlikle benimseyen, bu inançlardan aldığı güçle memleketine daha yararlı olmaya çalışan, demokratik düşünen ve davranan, bilimsel düşünceye sahip, insanı seven ve sayan, insan haklarına saygılı, sorgulayan ve eleştirel bir tutum sergileyen, yaşadığı çağın olaylarını kavrayabilen, tarihi olaylara karşı bilimsel bir bakış açısı geliştiren ve çağdaş medeniyetler seviyesine ulaşmayı hedef edinen gençleri topluma kazandırmaktır.
Dersin İçeriği Millî Mücadelenin ortaya çıkış süreci ile ilgili genel bir değerlendirme ve Kuva-yı Milliye Ruhunu Anlamak. Millî Mücadelenin İktisadi Kaynakları. Mustafa Kemal Paşa’yı Liderliğe Götüren Süreç ve Süreci Besleyen Dinamikler. Siyasi Temsil Meselesi, Millî Mücadele İle El Sıkışan Osmanlı Hükümeti ve Amasya Protokolü. Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin Açılması, Meclis’in Açılışına Karşı Çıkanlar/İsyan Edenler. Emperyalizmin Türklerin Kaderine Müdahalesi: Sevres Antlaşması, Sevres Antlaşmasını Hazırlayan Gelişmeler, Antlaşmanın İmzalanması ve Tepkiler. Londra Konferansı: Konferansı Hazırlayan Gelişmeler; 1-Askeri Gelişmeler; Türk-Fransız Mücadelesi ve Mütareke, Birinci İnönü Muharebesi ve 2-Siyasi Başarılar; Türk-Rus Yakınlaşması, Gümrü Antlaşması. Ankara Yönetiminin Konferansa Davet Edilmesi ve Konferansta Yapılan İkili Antlaşmalar. Ankara İtilafnamesini Hazırlayan Gelişmeler: 1-Askeri Başarılar; İkinci İnönü Muharebesi, Eskişehir ve Kütahya Muharebeleri, Sakarya Muharebesi ve 2-Siyasi Başarılar; Moskova Antlaşması, Afganistan ve Kars Antlaşmaları, Fransız Kamuoyundaki ve Müslüman Ülkelerdeki Tepkiler. Ankara İtilafnamesinin İmzalanması, İtilafnameye Karşı Tepkiler ve Devletlerin Yeni Politikaları. Misak-ı Millînin Tescili Lozan: A-Konferansın Toplanmasının Nedenleri, 1-Siyasi Gelişmeler, 2-Askeri Başarılar; Başkomutanlık Meydan Muharebesi ve Mudanya Mütarekesi. Konferansa Davet ve Temsil Meselesinin Siyasi/Meşru Boyutları. Lozan’da Görüşülen Meseleler; Sınırlar, Azınlıklarla İlgili Meseleler, İktisadi ve Mali Meseleler. Lozan Antlaşması’nın Günümüz Açısından Değeri ve Değerlendirilmesi. Cumhuriyet Dönemi ve Türk İnkılabı A-Cumhuriyetin Kuruluşu; Saltanatın Kaldırılması, Cumhuriyetin İlanı, Halifeliğin Kaldırılması, Anayasa Hareketleri ve Çok Partili Hayat Geçiş Sürecinde Yaşananlar, B-İnkılaplar; Hukuk, Eğitim, Kültür, Sosyal ve Ekonomik alanda Yapılan İnkılaplar, C-İlkeler; Türk İnkılabının Dayandığı Temel İlkeler ve Atatürk İlkeleri. Atatürk Dönemi Dış Politikası, Dış Politikanın İlkeleri, 1923-1932 Dönemi Dış Politika Olayları, 1932-1938 Dönemi Dış Politika Olayları. İnönü Dönemi Olayları ve II. Dünya Savaşı. II. Dünya Savaşı’ndan Sonra Türkiye’nin Durumu ve Soğuk Savaş Dönemi. İki Kutuplu Dünyadan Sonra Süper Gücün Egemenliği ve Türkiye.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Tarihi bilgiye nasıl ulaşabileceğini bilir.
2 Söz konusu bilim dalında ulaştığı bilgileri çeşitli bilimsel metotlar kullanarak değerlendirebilir.
3 Söz konusu bilim dalındaki değerlendirmelerini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilir
4 Türk inkılâbının tarihî köklerine inerek, Atatürk inkılâplarına bilinçli bir şekilde sahip çıkar
5 Türk tarihinden ve Türk millî mücadelesinden aldığı güçle devletine ve milletine sahip çıkar
6 Cumhuriyete, lâikliğe ve Türk milletine yönelik iç ve dış tehditleri doğru bir şekilde tanıyarak, bu tehditler karşısında uyanık olur
7 Ülkesini, vatanını ve milletini tanıyarak, onlara uygun politikalar üreten bir şuura sahip olur
8 Demokratik davranan, insanı seven ve insan haklarına saygılı bir yaşam anlayışını benimser.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Millî Mücadelenin ortaya çıkış süreci ile ilgili genel bir değerlendirme ve Kuva-yı Milliye Ruhunu Anlamak. Millî Mücadelenin İktisadi Kaynakları. Mustafa Kemal Paşa’yı Liderliğe Götüren Süreç ve Süreci Besleyen Dinamikler.
2. Hafta Siyasi Temsil Meselesi, Millî Mücadele İle El Sıkışan Osmanlı Hükümeti ve Amasya Protokolü.Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin Açılması, Meclis’in Açılışına Karşı Çıkanlar/İsyan Edenler
3. Hafta Cumhuriyetin dayandığı temel kavram ve inkılapların ortaya çıkış sürecini ve anlamını kavrar.
4. Hafta Cumhuriyet ilke ve inkılaplarının günümüz açısından önemini ve anlamını değerlendirir
5. Hafta Türkiye’nin varlığına yöneltilmiş tehditlerin farkına varır.
6. Hafta Dünyada ortaya çıkan gelişmelerin Türkiye üzerindeki etkilerini bilir
7. Hafta Lozan’da Görüşülen Meseleler; Sınırlar, Azınlıklarla İlgili Meseleler, İktisadi ve Mali Meseleler. Lozan Antlaşması’nın Günümüz Açısından Değeri ve Değerlendirilmesi.
8. Hafta Cumhuriyet Dönemi ve Türk İnkılabı A-Cumhuriyetin Kuruluşu; Saltanatın Kaldırılması, Cumhuriyetin İlanı, Halifeliğin Kaldırılması, Anayasa Hareketleri ve Çok Partili Hayat Geçiş Sürecinde Yaşananlar,
9. Hafta İnkılaplar
10. Hafta İnkılaplar; Hukuk, Eğitim, Kültür, Sosyal ve Ekonomik alanda Yapılan İnkılaplar
11. Hafta İlkeler; Türk İnkılabının Dayandığı Temel İlkeler ve Atatürk İlkeleri
12. Hafta Türk İnkılâbının Tarihi Temelleri- Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin Açılması, Meclis’in açılışına karşı çıkan isyanlar
13. Hafta Historical Basis of the Turkish Revolution – Fronts in the National Struggle
14. Hafta İki Kutuplu Dünyadan Sonra Süper Gücün Egemenliği ve Türkiye.
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Atatürk ilke ve inkılâplarına bağlı, vatansever, Türk istiklaline düşkün ve cumhuriyetçi görüşe sahip bireyler yetiştirir
2 Türk dilinin yapısını ve kurallarını bilmek, Türkçeyi düzgün ve etkili kullanabilir
3 Çocukların Türkçeyi doğru ve güzel kullanmalarına özen gösterir
4 Çocuk gelişimi ve eğitimi alanının temel kavramlarını ve gelişim süreçlerini bilmek, alanı ile ilgili gelişmeleri takip eder
5 Çocuk psikolojisi ve ruh sağlığı hakkında bilgi ve beceri sahibi olur
6 Çocuk sağlığı ve hastalıkları konusunda bilgi sahibi olur
7 Çocukların gelişimlerine ve bireysel farklılıklarını dikkate alarak öğrenme ve öğretme süreçlerini uygular
8 Çocuk gelişimi ve eğitimine yönelik öğretim yöntem ve tekniklerini, araç-gereç kullanmayı ve hazırlamayı bilir
9 Çocuk gelişimi ve eğitimini destekleyen drama, oyun ve müzik etkinliklerini gerçekleştirirLütfen yeterlilik giriniz.
10 Çocuk gelişimcisi olarak mesleki etik, sorumluluk ve donanıma sahip olur
11 Çocuk gelişimi ve eğitimi ile ilgili beslenme bilgisine sahip olmak ve beslenme programları hazırlar
12 Çocukları ilköğretime hazır hale getirecek becerileri kazandırır
13 Özel eğitim gerektiren çocuklar için uygun eğitim etkinliklerini uygulamak ve rehberlik eder
14 Toplum, aile ve çocuk ilişkisini anlar ve aile katılım etkinliklerini uygular
15 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmak, bilgisayar destekli etkinlikleri uygular
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 DK8
PY1 5 5 5 5 5 5 5 5
PY2 1 1 3 3 2 1 1 1
PY3 1 1 5 1 1 1 1 1
PY4 3 2 3 2 1 1 1 1
PY5 1 1 1 1 1 1 1 1
PY6 1 1 1 1 1 1 1 1
PY7 1 3 3 1 1 1 1 1
PY8 3 3 4 3 1 1 1 1
PY9 1 1 1 1 1 1 1 1
PY10 1 3 3 2 3 1 4 4
PY11 1 1 1 1 1 1 1 1
PY12 3 4 4 4 4 4 4 4
PY13 1 1 1 1 1 1 1 1
PY14 1 1 1 1 1 1 1 2
PY15 3 3 3 1 1 1 1 1
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Alpargu, Mehmet., Demir, Mustafa ve diğerleri, H., Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi, Değişim Yayınları, İstanbul, 2009
  • Yalçın, Semih ve diğerleri, Türk İnkılâp Tarihi ve Atatürk İlkeleri, Siyasal Kitabevi, Ankara, 2004
  • Turan, Mustafa, Millî Mücadelede Siyasi Çözüm Arayışları, Siyasal Kitabevi, Ankara, 2005
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 2 28
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 14 14
Ödev 1 1 4 4
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 51
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 2,0