Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Dili I TDB1121 Türkçe Zorunlu 1. Yarıyıl 2 + 0 2,0 2,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Ön Lisans
Dersin Verilişi Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü Öğr. Gör. Nilgün BÜYÜKER GÜNGÖR
Dersi Veren(ler) Öğr. Gör. Çiğdem SÜTCÜ (Güz)
Dersin Amacı Dilin fert ve millet hayatındaki önemini kavratmak, Türk dilinin ses ve yapı özelliklerini öğretmek, Türk dilini tarihî dönemleriyle birlikte yakından tanıtmak, öğrencilerin söz varlığını genişletmek.
Dersin İçeriği Sözlü ve yazılı iletişim aracı olarak "dil", Türkçenin tarihî dönemleri, Türkçenin ses ve yapı özellikleri, Türkçenin güncel sorunları, örnek edebî ve bilimsel metinler.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Dilin tanımını bilir, dilin sosyal bir kurum olarak millet hayatındaki yeri ve önemi hakkında fikir sahibi olur, dil kültür ve dil düşünce arasındaki bağı fark eder.
2 Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini öğrenir Türkçenin zenginliklerini ve inceliklerini fark eder, Türk dilinin diğer dillerden farkını öğrenir.
3 Türk dilinin gelişmesi ve tarihî devreleri hakkında bilgi sahibi olur.
4 Türk dilinin bugünkü durumu ve yayılma alanları hakkında bilgi sahibi olur.
5 Türkçenin ses özellikleri ve ses bilgisi ile ilgili kuralları kavrar bu kuralların yazılı anlatımda nasıl kullanılacağını bilir.
6 Türkçenin yapı özellikleri hakkında bilgi sahibi olur
7 Çevresindeki dil kirliliğine yol açan kelimelerin dil üzerindeki etkilerini hesaplar, kültürün dil üzerindeki etkisini görür.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Dilin Tanımı, Kökeni ve Özellikleri
2. Hafta Dilin Sosyal Yönü: Toplum, Kültür-Millet, Düşünce, Duygu ve İletişim ile İlgisi
3. Hafta Dil Türleri, Dili İnceleme Türleri, Gelişmişlik-Gelişmemişlik Mukayesesi Açısından Diller
4. Hafta Yeryüzündeki Diller ve Dillerin Sınıflandırılması
5. Hafta Türk Dilinin Tarihî Dönemleri: 1. Eski Türkçe
6. Hafta Türk Dilinin Tarihî Dönemleri: 2. Orta Türkçe
7. Hafta Türk Dilinin Tarihî Dönemleri: 3. Yeni Türkçe
8. Hafta Genel değerlendirme
9. Hafta Türk Dilinin Bugünkü Durumu ve Yayılma Alanları
10. Hafta Türk Dilinde “Sadeleşme”; Türk Dilinin Bugünkü Sorunları
11. Hafta Ses Olayları
12. Hafta Türk Dilinin Başlıca Ses Hususiyetleri, Türk Dilinde Kelime Üretme Yolları
13. Hafta Diller Arası Alışveriş: Alıntılar
14. Hafta Sözcükte Yapı
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Atatürk ilke ve inkılâplarına bağlı, vatansever, Türk istiklaline düşkün ve cumhuriyetçi görüşe sahip bireyler yetiştirir
2 Türk dilinin yapısını ve kurallarını bilmek, Türkçeyi düzgün ve etkili kullanabilir
3 Çocukların Türkçeyi doğru ve güzel kullanmalarına özen gösterir
4 Çocuk gelişimi ve eğitimi alanının temel kavramlarını ve gelişim süreçlerini bilmek, alanı ile ilgili gelişmeleri takip eder
5 Çocuk psikolojisi ve ruh sağlığı hakkında bilgi ve beceri sahibi olur
6 Çocuk sağlığı ve hastalıkları konusunda bilgi sahibi olur
7 Çocukların gelişimlerine ve bireysel farklılıklarını dikkate alarak öğrenme ve öğretme süreçlerini uygular
8 Çocuk gelişimi ve eğitimine yönelik öğretim yöntem ve tekniklerini, araç-gereç kullanmayı ve hazırlamayı bilir
9 Çocuk gelişimi ve eğitimini destekleyen drama, oyun ve müzik etkinliklerini gerçekleştirirLütfen yeterlilik giriniz.
10 Çocuk gelişimcisi olarak mesleki etik, sorumluluk ve donanıma sahip olur
11 Çocuk gelişimi ve eğitimi ile ilgili beslenme bilgisine sahip olmak ve beslenme programları hazırlar
12 Çocukları ilköğretime hazır hale getirecek becerileri kazandırır
13 Özel eğitim gerektiren çocuklar için uygun eğitim etkinliklerini uygulamak ve rehberlik eder
14 Toplum, aile ve çocuk ilişkisini anlar ve aile katılım etkinliklerini uygular
15 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmak, bilgisayar destekli etkinlikleri uygular
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7
PY1 3 3 3 3 3 3 3
PY2 5 5 5 5 5 5 5
PY3 5 5 5 5 5 5 5
PY4 1 1 1 1 1 1 1
PY5 1 1 1 1 1 1 1
PY6 1 1 1 1 1 1 1
PY7 1 1 1 1 1 1 1
PY8 1 1 1 1 1 1 1
PY9 1 1 1 1 1 1 1
PY10 1 1 1 1 1 1 1
PY11 1 1 1 1 1 1 1
PY12 1 1 1 1 1 1 1
PY13 1 1 1 1 1 1 1
PY14 1 1 1 1 1 1 1
PY15 1 1 1 1 1 1 1
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu
Diğer Kaynaklar
  • YAZIM KILAVUZU; TDK Yayınları, Ankara, 2006.
  • TÜRKÇE SÖZLÜK; TDK Yayınları, Ankara, 2005.
  • AĞCA, Hüseyin: Türk Dili, Ankara, 2001, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, 270.
  • KORKMAZ, Zeynep, GÜLENSOY, Tuncer, ERCİLASUN, Ahmet B.; TÜRK DİLİ VE KOMPOZİSYON BİLGİLERİ, Yargı Yay., Ankara, 2001.
  • ERGİN, Muharrem: TÜRK DİL BİLGİSİ, Bayrak Yay., İstanbul, 1999.
  • GÜLENSOY, Tuncer: TÜRKÇE EL KİTABI, Akçağ Yayınları, Ankara, 2005.
  • ÖZKAN, Mustafa: YÜKSEK ÖĞRETİMDE TÜRK DİLİ YAZILI VE SÖZLÜ ANLATIM, Filiz Kitabevi, İstanbul, 2001.
  • YAVUZ, Kemal; YETİŞ, Kâzım; BİRİNCİ, Nejat: ÜNİVERSİTE TÜRK DİLİ VE KOMPOZİSYON DERSLERİ, Bayrak Yayınları, İstanbul, 2001.
  • ERDOĞAN, Ergün: TÜRK DİLİ VE KOMPOZİSYON BİLGİLERİ, Trabzon, 2004, Dilara Yayınevi, 238.
  • UÇAR, İlhan: İLETİŞİM BEDEN DİLİ VE SUNUM TEKNİKLERİ, Cantekin Matbaacılık, Ankara, 2007.)
  • DOĞAN, İsmail: TÜRK DİLİ, Rize, Akademi Yayınevi, 233.
  • İNCE, Yılmaz vd.: TÜRK DİLİ VE KOMPOZİSYON BİLGİLERİ, Trabzon, 2003, Dilara Yayınevi ve Matbaacılık, 288.
  • SARICA, Salih; GÜNDÜZ, Mustafa: GÜZEL KONUŞMA YAZMA, İstanbul, 1997, Fil Yayınevi, 443.
  • ÖZKAN, Fahri: TÜRK DİLİ VE KOMPOZİSYON BİLGİLERİ, Murathan Yayıncılık, Trabzon, 2009.
  • SAĞOL, Gülden [ed.] vd.: TÜRK DİLİ KİTABI, İstanbul 2006, 317 s., Duyap.
  • SERTKAYA, Osman Fikri: “Atatürk ve Türk Dili”, TÜRK DİLİ: Ankara 2001, II. C., 599. S., 549-563 s.
  • KORKMAZ, Zeynep: “Yazılı Devirlerdeki Gelişmelere Göre Eski Türkçenin Yaşı”, TDAY-Belleten 1989: Ankara 1994, 353-370. s., TDK Yay.: 553.
  • TURKISH LANGUAGE I course note prepared by DÜ Turkish Language Instructors with the help of this and similar Turkish language resources.
Değerlendirme Yöntemi
Güz Dönemi
Sorumlu Personel Grup Değerlendirme Yöntemi Yüzde
Öğr. Gör. Çiğdem SÜTCÜ Vize 40,00
Öğr. Gör. Çiğdem SÜTCÜ Final 60,00
Toplam 100,00
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 2 28
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 1 14
Araştırma 1 5 5
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 51
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 2,0