| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Halk Sağlığı Hemşireliği | HMF403 | Türkçe | Zorunlu | 7. Yarıyıl | 6 + 10 | 11,0 | 12,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Anlatım, Görsel Sunum, Tartışma, Vaka Tartışması |
| Dersin Koordinatörü | |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Nuriye YILDIRIM (Güz) |
| Dersin Yardımcıları | Dr. Öğr. Üyesi Merve ÇAKAR (Güz) |
| Dersin Amacı | Halk sağlığı hemşireliğinin temel bilgi, kavram ve ilkelerini, ülkenin temel sistemi ve yüksekokulumuzun felsefesi doğrultusunda kullanabilmeyi, toplumu aileyi ve her yaş grubundaki bireyleri yaşadıkları ve çalıştıkları tüm alanlarda sağlığın geliştirilmesinden rehabilitasyona kadar devam eden bir süreçte ele alarak profesyonel hemşirelik rollerinin nasıl uygulanabileceğini öğretir. |
| Dersin İçeriği | Dersin içeriğinde; halk sağlığı /halk sağlığı hemşireliği, sağlık hizmetlerinin örgütlenmesi, birinci basamakta kullanılan kayıt sistemleri, toplumu tanılama, aile sağlığı hemşireliği, sağlığın geliştirilmesi, hemşirelik süreci, ev ziyaretleri halk sağlığı hemşiresinin aileyi tanıma süreci (vaka yönetimi) danışmanlık, toplumla iletişim, sağlık eğitimi, rehberlik ve danışmanlık erken tanı ve taramalar, çevre sağlığı kültürlerarası hemşirelik, sağlık eğitimi uygulama, okul sağlığı hemşireliği sağlığın geliştirilmesi, toplumu tanıma verilerinin tartışılması iş/işçi sağlığı hemşireliği, toplumda riskli gruplarda halk sağlığı hemşiresinin rol ve fonksiyonları bulaşıcı hastalıklarda halk sağlığı hemşiresinin rolü ve fonksiyonları toplum ruh sağlığı hemşireliği, yaş dönemleri (öğrenci sunumları) ,0-12 ay bebek izlemi , 1-6 yaş çocuk izlemi, 7-12 yaş okul çağı çocuğu izlemi ,13-24 yaş adölesan izlemi, 25–64 yaş erişkin erkek izlemi, 25–64 yaş erişkin kadın izlemi, 65 yaş üstü yaşlı izlemi, yaşlı sağlığı / yaşlılık döneminde halk sağlığı hemşiresinin rol ve fonksiyonları kronik hastalıkların yönetiminde halk sağlığı hemşiresinin rol ve sorumlulukları ve olağan dışı durumlarda hemşirelik evde bakım yer almaktadır. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Halk sağlığı hemşireliğinin temel felsefesini kavrar. |
| 2 | Mesleki görev, yetki ve sorumluluklarını kavrar. |
| 3 | Toplumun tüm yaş gruplarının sağlığını değerlendirir. |
| 4 | Halk sağlığı hemşiresinin tüm çalışma alanlarında hizmet sunar. |
| 5 | Hizmet sunumunda hemşirelik sürecini uygular. |
| 6 | Toplumun katılımını sağlayıcı uygulamalar yapar |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Bilgilendirme- Halk Sağlığı Hemşireliği, Sağlık Hizmetlerinin Örgütlenmesi, Nüfus, sağlık ve sağlıkta eşitsizlikler | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Diğer Faaliyetler |
| 2. Hafta | Sağlığın Geliştirilmesi, Aile Sağlığı Hemşireliği, Hemşirelik Süreci | Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme |
| 3. Hafta | Ev Ziyaretleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Diğer Faaliyetler |
| 4. Hafta | Toplumu Tanılama, Yaş Dönemleri | Araştırma, Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 5. Hafta | Çevre Sağlığı, Transkültürel Hemşirelik, Erken Tanı ve Taramalar | Diğer Faaliyetler, Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 6. Hafta | Toplumda Riskli Gruplarda Halk Sağlığı Hemşiresinin Rol Ve Fonksiyonları Bulaşıcı Hastalıklarda Halk Sağlığı Hemşiresinin Rolü Ve Fonksiyonları Toplum Ruh Sağlığı Hemşireliği | Diğer Faaliyetler, Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 7. Hafta | Okul Sağlığı Hemşireliği, Bulaşıcı Hastalıklarda ve Kronik Hastalıklarda Halk Sağlığı Hemşireliği | Diğer Faaliyetler, Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 8. Hafta | Ara sınav | Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 9. Hafta | Yaşlılık Döneminde Halk Sağlığı Hemşiresinin Rol Ve Fonksiyonları, Olağan Dışı Durumlarda Hemşirelik, Evde Bakım | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 10. Hafta | Hemşirelik Süreci-Vaka Tartışması | Araştırma, Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme |
| 10. Hafta | Hemşirelik Süreci-Vaka Tartışması | Araştırma, Uygulama, Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 11. Hafta | Hemşirelik Süreci-Vaka Tartışması | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme, Uygulama |
| 12. Hafta | Toplumu tanıma verilerinin tartışılması (Öğrenci Sunumları) | Uygulama, Araştırma, Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 13. Hafta | Yaş dönemleri (Öğrenci Sunumları) ,0-12 Ay Bebek İzlemi , 1-6 yaş Çocuk İzlemi, 7-12 Yaş Okul Çağı Çocuğu İzlemi ,13-24 Yaş Adölesan İzlemi, 25–64 Yaş Erişkin Erkek İzlemi, 25–64 Yaş Erişkin Kadın İzlemi, 65 Yaş üstü Yaşlı İzlemi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama, Görüşme, Araştırma |
| 14. Hafta | Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Hemşirelik bilim ve sanatının gereklerini, bireyin/ailenin/toplumun sağlığını korumada ve geliştirmede en üst düzeyde uygulayabilen, | ✔ | |||||
| 2 | Sağlığın bozulduğu durumlarda bireylerin her ortamda hemşirelik bakım gereksinimlerini çağdaş yaklaşımlar doğrultusunda saptayabilen, hemşirelik bakımını planlayabilen, uygulayabilen ve değerlendirebilen | ✔ | |||||
| 3 | Ekip çalışmasına yatkın, liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki sağlık ekibi üyeleri ve ilişkili olduğu diğer disiplin üyeleri ile işbirliği yapabilen ve etkili iletişim kurabilen, | ✔ | |||||
| 4 | Birey, aile ve toplumun eğitim gereksinimleri belirleyen ve en doğru strateji, yöntem ve teknikleri kullanarak eğitim gereksinimleri uygun eğitim verebilen | ✔ | |||||
| 5 | Evrensel değerlere sahip, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin, hasta haklarının, yasal sorumluklarının bilincinde olan, | ✔ | |||||
| 6 | Bilimsel yöntemi ve düşünceyi mesleki ve sosyal yaşamında kullanan, eleştirel düşünen, akademik üstünlük ve araştırma öğelerini birleştiren bir anlayışla mesleğini yapabilen, | ✔ | |||||
| 7 | Bireysel ve mesleki gelişimine ilişkin sorumluluk alabilen, mesleğin gelişimi için karar alma mekanizmalarında etkin rol alan, | ✔ | |||||
| 8 | Alanında ileri düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olan, | ✔ | |||||
| 9 | Alanının gerektirdiği düzeyde istatistik, bilgisayar, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilen | ✔ | |||||
| 10 | Türkçeyi iyi kullanabilen, yazılı ve sözlü iletişim kurallarını bilen ve etkin iletişim becerisine sahip olan | ✔ | |||||
| 11 | Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olan mezunlar vermektir. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 |
|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY7 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY8 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY9 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY11 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ders Kitabı veya Notu | |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| Güz Dönemi | |||
| Sorumlu Personel | Grup | Değerlendirme Yöntemi | Yüzde |
|---|---|---|---|
| Doç. Dr. Nuriye YILDIRIM | 4A | Final | 25,00 |
| Doç. Dr. Nuriye YILDIRIM | 4A | UYGULAMA | 50,00 |
| Doç. Dr. Nuriye YILDIRIM | 4A | sunum 1 (interaktif eğitim yöntemleri) | 5,00 |
| Doç. Dr. Nuriye YILDIRIM | 4A | Vize | 15,00 |
| Doç. Dr. Nuriye YILDIRIM | 4A | sunum 2 (yaş dönemleri) | 5,00 |
| Toplam | 100,00 | ||
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 16 | 224 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 2 | 14 | 28 |
| Araştırma | 2 | 14 | 28 | |
| Diğer Faaliyetler | 1 | 14 | 14 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav 2 | 1 | 1 | 1 | |
| Ödev 1 | 1 | 8 | 8 | |
| Final | 2 | 1 | 2 | |
| Toplam İş Yükü | 306 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 12,0 | ||