| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği | HMF401 | Türkçe | Zorunlu | 7. Yarıyıl | 6 + 10 | 11,0 | 12,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze, düz anlatım, soru-cevap, grup çalışması |
| Dersin Koordinatörü | Doç. Dr. Aysel KARACA |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Aysel KARACA (Güz) |
| Dersin Yardımcıları | Dr. Öğr. Üyesi Ferhan AÇIKGÖZ (Güz), Öğr. Gör. Dr. Hacer ALEMDAR (Güz), Öğr. Gör. Fatma BOĞAN (Güz) |
| Dersin Amacı | Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği dersi normal insan davranışlarını, davranışlarda normalden sapma durumlarını, ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğinin temel ilke, kavram, işlev ve sürecini, insan ilişkilerini geliştirme yollarını ve bu alanda kazanılan bilgi beceri ve anlayışların/ tutumların birey, aile ve toplumun ruh sağlığını koruma, sürdürme ve geliştirme, ruh sağlığı bozulan bireyi iyileştirme ve rehabilitasyonda etkin bir biçimde kullanımını amaçlar. |
| Dersin İçeriği | Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği tanımı, tarihçesi, kuram ve kavramları, Psikiyatrik tanılama, Duygudurum bozuklukları, Şizofreni ve diğer deluzyonel bozukluklar, Kişilik bozuklukları, Çocuk ruh sağlığı ve hastalıkları, Anksiyete bozuklukları, Somatoform bozukluklar, Alkol ve madde bağımlılığı, Deliryum,Demans ve Diğer Amnestik Bozukluklar, Yeme Bozuklukları ve Cinsel Bozukluklar Tedavileri ve Hemşirelik yaklaşımları, Toplum ruh sağlığı hizmetleri ve hemşireliği, Acil durumlarda psikiyatri hemşireliği, Konsültasyon- Liyezon psikiyatri hemşireliği, Adli psikiyatri hemşireliği. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Biyo-psikososyal boyutları ile insan. İnsanın normal ve normal dışı davranış örüntüleri davranışları etkileyen faktörler, davranışların anlamlarına yönelik temel kavramları tanımlayabilme. |
| 1 | Biyo-psikososyal boyutları ile insan. İnsanın normal ve normal dışı davranış örüntüleri davranışları etkileyen faktörler, davranışların anlamlarına yönelik temel kavramları tanımlayabilme. |
| 2 | Dünyada ve ülkemizde toplum ruh sağlığının önemi, korunması, sürdürülmesi, geliştirilmesi ve bu alanda hemşirenin sorumluluklarını açıklayabilme |
| 2 | Dünyada ve ülkemizde toplum ruh sağlığının önemi, korunması, sürdürülmesi, geliştirilmesi ve bu alanda hemşirenin sorumluluklarını açıklayabilme |
| 3 | .Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğinin tanımı, amacı, felsefesi, işlevleri, standartları ve tarihsel gelişim sürecini tanımlayabilme |
| 3 | .Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğinin tanımı, amacı, felsefesi, işlevleri, standartları ve tarihsel gelişim sürecini tanımlayabilme |
| 4 | Toplumda ruh sağlığı yönünden risk taşıyan grupları değerlendirebilme |
| 4 | Toplumda ruh sağlığı yönünden risk taşıyan grupları değerlendirebilme |
| 5 | Terapotik iletişim ilke ve tekniklerini kullanabilme. |
| 5 | Terapotik iletişim ilke ve tekniklerini kullanabilme. |
| 6 | Ruhsal bozukluğu olan bireylere özel hemşirelik girişimlerini tanımlayabilme ve uygulayabilme |
| 6 | Ruhsal bozukluğu olan bireylere özel hemşirelik girişimlerini tanımlayabilme ve uygulayabilme |
| 7 | .Ruhsal bozukluğu olan bireylere özel tedavi yaklaşımlarını tanımlayabilme ve bu tedavilere yönelik uygun hemşirelik becerilerini kullanabilme (EKT, Grup Tedavileri...) |
| 7 | .Ruhsal bozukluğu olan bireylere özel tedavi yaklaşımlarını tanımlayabilme ve bu tedavilere yönelik uygun hemşirelik becerilerini kullanabilme (EKT, Grup Tedavileri...) |
| 8 | Acil psikiyatrik durumları tanımlayabilme ve uygun girişimlerde bulunabilme |
| 8 | Acil psikiyatrik durumları tanımlayabilme ve uygun girişimlerde bulunabilme |
| 9 | Psikiyatride yasal konular ve etik sorunları tanımlayabilme ve etik ilişkilere uygun tavır sergileyebilme |
| 9 | Psikiyatride yasal konular ve etik sorunları tanımlayabilme ve etik ilişkilere uygun tavır sergileyebilme |
| 10 | Kronik psikiyatrik sorunları olan bireylerin toplumda ele alınmasına yönelik müdahale yollarını tanımlayabilme |
| 10 | Kronik psikiyatrik sorunları olan bireylerin toplumda ele alınmasına yönelik müdahale yollarını tanımlayabilme |
| 11 | Konsültasyon-Liyezon psikiyatrisinin tanımı, işlevleri, çalışma alanları, ekipte hemşirenin rol ve sorumluluklarını tanımlayabilme ve tartışabilme |
| 11 | Konsültasyon-Liyezon psikiyatrisinin tanımı, işlevleri, çalışma alanları, ekipte hemşirenin rol ve sorumluluklarını tanımlayabilme ve tartışabilme |
| 12 | .Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliği dersinde öğrendiği bilgi ve becerileri kendi yaşantısında kullanabilme |
| 12 | .Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliği dersinde öğrendiği bilgi ve becerileri kendi yaşantısında kullanabilme |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğine Giriş Dünyada ve Ülkemizde Toplum Ruh Sağlığı Hizmetleri ve Ruh Sağlığı Hemşiresinin Rolü | Araştırma, Görüşme, Diğer Faaliyetler, Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 1. Hafta | Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğine Giriş Dünyada ve Ülkemizde Toplum Ruh Sağlığı Hizmetleri ve Ruh Sağlığı Hemşiresinin Rolü | Uygulama, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Araştırma |
| 2. Hafta | Toplum Ruh Sağlığı Uygulama Modelleri | Diğer Faaliyetler, Uygulama, Araştırma |
| 2. Hafta | Toplum Ruh Sağlığı Uygulama Modelleri | Diğer Faaliyetler, Araştırma, Uygulama |
| 3. Hafta | Toplumda Risk grupları; Çocuk, Ergen, Yaşlı, Engelliler, Göç, Yoksulluk, İşsizlik, Şiddet, Bağımlılık, Hasta Aileleri, | Uygulama, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 3. Hafta | Toplumda Risk grupları; Çocuk, Ergen, Yaşlı, Engelliler, Göç, Yoksulluk, İşsizlik, Şiddet, Bağımlılık, Hasta Aileleri, | Diğer Faaliyetler, Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 4. Hafta | Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Terapotik İletişim İlke ve Teknikleri | Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Uygulama, Diğer Faaliyetler |
| 4. Hafta | Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Terapotik İletişim İlke ve Teknikleri | Uygulama, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme |
| 5. Hafta | Psikiyatri Dışı Ortamlarda Psikososyal Hemşirelik Uygulamaları | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 5. Hafta | Psikiyatri Dışı Ortamlarda Psikososyal Hemşirelik Uygulamaları | Uygulama, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 6. Hafta | Şizofrenik Bozukluğu Olan Bireyler ve Hemşirelik Yaklaşımı | Görüşme, Uygulama, Diğer Faaliyetler, Araştırma |
| 6. Hafta | Şizofrenik Bozukluğu Olan Bireyler ve Hemşirelik Yaklaşımı | Uygulama, Görüşme, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 7. Hafta | Ruhsal Bozukluğu Olan Bireyler Ve Hemşirelik Yaklaşımları Anksiyete, Somatoform Bozukluğu olan Bireyler ve Hemşirelik Y. | Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme, Diğer Faaliyetler |
| 7. Hafta | Ruhsal Bozukluğu Olan Bireyler Ve Hemşirelik Yaklaşımları Anksiyete, Somatoform Bozukluğu olan Bireyler ve Hemşirelik Y. | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Araştırma, Uygulama |
| 8. Hafta | VİZE | Araştırma, Uygulama |
| 8. Hafta | VİZE | Uygulama, Araştırma |
| 9. Hafta | Duygudurum bozukluğu olan Bireyler ve Hemşirelik Yaklaşımı | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Uygulama |
| 9. Hafta | Duygudurum bozukluğu olan Bireyler ve Hemşirelik Yaklaşımı | Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Uygulama |
| 10. Hafta | Yeme, Uyku Bozuklukları ve Kişilik bozuklukları olan Bireyler ve Hemşirelik Yaklaşımları | Uygulama, Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 10. Hafta | Yeme, Uyku Bozuklukları ve Kişilik bozuklukları olan Bireyler ve Hemşirelik Yaklaşımları | Görüşme, Diğer Faaliyetler, Uygulama |
| 11. Hafta | Alkol ve madde bağımlılıkları ve Hemşirelik yaklaşımı, Organik Mental bozukluklar ve hemşirelik yaklaşımı | Uygulama, Diğer Faaliyetler, Araştırma |
| 11. Hafta | Alkol ve madde bağımlılıkları ve Hemşirelik yaklaşımı, Organik Mental bozukluklar ve hemşirelik yaklaşımı | Diğer Faaliyetler, Uygulama, Araştırma |
| 12. Hafta | Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Alanında Uygulanan Tedavi Yöntemleri ve Hemşirenin Sorumlulukları | Görüşme, Uygulama, Diğer Faaliyetler |
| 12. Hafta | Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Alanında Uygulanan Tedavi Yöntemleri ve Hemşirenin Sorumlulukları | Diğer Faaliyetler, Görüşme, Uygulama |
| 13. Hafta | Psikiyatri Aciller | Uygulama, Görüşme, Diğer Faaliyetler |
| 13. Hafta | Psikiyatri Aciller | Diğer Faaliyetler, Uygulama, Görüşme |
| 14. Hafta | Psikiyatride Hasta Hakları, Etik, Yasal Konular | Diğer Faaliyetler, Araştırma, Görüşme, Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 14. Hafta | Psikiyatride Hasta Hakları, Etik, Yasal Konular | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama, Görüşme, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Hemşirelik bilim ve sanatının gereklerini, bireyin/ailenin/toplumun sağlığını korumada ve geliştirmede en üst düzeyde uygulayabilen, | ✔ | |||||
| 2 | Sağlığın bozulduğu durumlarda bireylerin her ortamda hemşirelik bakım gereksinimlerini çağdaş yaklaşımlar doğrultusunda saptayabilen, hemşirelik bakımını planlayabilen, uygulayabilen ve değerlendirebilen | ✔ | |||||
| 3 | Ekip çalışmasına yatkın, liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki sağlık ekibi üyeleri ve ilişkili olduğu diğer disiplin üyeleri ile işbirliği yapabilen ve etkili iletişim kurabilen, | ✔ | |||||
| 4 | Birey, aile ve toplumun eğitim gereksinimleri belirleyen ve en doğru strateji, yöntem ve teknikleri kullanarak eğitim gereksinimleri uygun eğitim verebilen | ✔ | |||||
| 5 | Evrensel değerlere sahip, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin, hasta haklarının, yasal sorumluklarının bilincinde olan, | ✔ | |||||
| 6 | Bilimsel yöntemi ve düşünceyi mesleki ve sosyal yaşamında kullanan, eleştirel düşünen, akademik üstünlük ve araştırma öğelerini birleştiren bir anlayışla mesleğini yapabilen, | ✔ | |||||
| 7 | Bireysel ve mesleki gelişimine ilişkin sorumluluk alabilen, mesleğin gelişimi için karar alma mekanizmalarında etkin rol alan, | ✔ | |||||
| 8 | Alanında ileri düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olan, | ✔ | |||||
| 9 | Alanının gerektirdiği düzeyde istatistik, bilgisayar, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilen | ✔ | |||||
| 10 | Türkçeyi iyi kullanabilen, yazılı ve sözlü iletişim kurallarını bilen ve etkin iletişim becerisine sahip olan | ✔ | |||||
| 11 | Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olan mezunlar vermektir. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 | DK9 | DK10 | DK11 | DK12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY7 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY8 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY9 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY11 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ders Kitabı veya Notu |
|
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| Güz Dönemi | |||
| Sorumlu Personel | Grup | Değerlendirme Yöntemi | Yüzde |
|---|---|---|---|
| Doç. Dr. Aysel KARACA | 4A | Vize | 20,00 |
| Doç. Dr. Aysel KARACA | 4A | Final | 30,00 |
| Doç. Dr. Aysel KARACA | 4A | uygulama | 50,00 |
| Toplam | 100,00 | ||
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 16 | 224 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 1 | 14 | 14 |
| Araştırma | 1 | 14 | 14 | |
| Diğer Faaliyetler | 1 | 14 | 14 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
| Ödev 1 | 2 | 14 | 28 | |
| Ödev 2 | 1 | 8 | 8 | |
| Final | 1 | 2 | 2 | |
| Toplam İş Yükü | 306 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 12,0 | ||