Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hemşirelikte Etik HMF307 Türkçe Zorunlu 6. Yarıyıl 3 + 2 4,0 6,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Anlatım, Soru-Cevap, Vaka Analizi, Video-Film Gösterimi, Anlatısal
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. Ayla KEÇECİ
Dersi Veren(ler) Dr. SİBEL GÜLEN (Güz)
Dersin Amacı Hemşirelik mesleğinin ahlaki boyutunun farkında, mesleki uygulamalar esnasında ortaya çıkan değer sorunlarını tanıyabilen, etik sorunlara karşı duyarlı ve bu sorunların çözümlenmesinde aldığı kararların önemini kavrayabilen hemşireler yetiştirmektir.
Dersin İçeriği Hemşirelikte etiğin önemi İnsan Hakkı, Sağlık Hakkı, Hasta Hakkı ve bu konudaki mevcut yasa ve yönetmelikler Etik ve Etikle İlgili Kavramlar Uygulamalı Etik, Biyoetik, Hemşirelik Etiği Etik ikilemler ve karar verme süreci Etik Kuramlar Vize Haftası Hemşirelikte tıbbi uygulama hataları Yaşamın Başlangıcına ilişkin etik sorunlar (Yardımcı üreme teknikleri, kürtaj vb.) Yaşamın sonuna ilişkin etik sorunlar (Ötanazi vb.) İleri teknoloji ve ilgili etik sorunlar (Organ nakli, kök hücre vb.) Hemşirelik uygulamalarında sık karşılaşılan etik sorunlar ve karar verme süreci
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 İnsan ve hasta haklarının farkında olma.
2 Etik, ahlak, biyoetik vb. kavramları tanımlama
3 Etik sorunlar ve etik ikilemler hakkında bilgi sahibi olma
4 Etik duyarlılık kazanabilme.
5 Hemşirelik uygulamaları alanında etik karar verebilme
6 Etik ilkeleri ve mesleki değerleri dikkate alarak hemşirelik bakımı verme
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Dersin tanıtımı
2. Hafta Hemşirelikte etiğin önemi
3. Hafta İnsan Hakkı, Sağlık Hakkı, Hasta Hakkı ve bu konudaki mevcut yasa ve yönetmelikler
4. Hafta Etik ve Etikle İlgili Kavramlar
5. Hafta Uygulamalı Etik, Biyoetik, Hemşirelik Etiği
6. Hafta Etik ikilemler ve karar verme süreci
7. Hafta Etik Kuramlar
8. Hafta Vize Haftası
9. Hafta Hemşirelikte tıbbi uygulama hataları
10. Hafta Yaşamın Başlangıcına ilişkin etik sorunlar (Yardımcı üreme teknikleri, kürtaj vb.)
11. Hafta Yaşamın sonuna ilişkin etik sorunlar (Ötanazi vb.)
12. Hafta İleri teknoloji ve ilgili etik sorunlar (Organ nakli, kök hücre vb.)
13. Hafta Hemşirelik uygulamalarında sık karşılaşılan etik sorunlar ve karar verme süreci
14. Hafta Vaka tartışması
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Hemşirelik bilim ve sanatının gereklerini, bireyin/ailenin/toplumun sağlığını korumada ve geliştirmede en üst düzeyde uygulayabilen,
2 Sağlığın bozulduğu durumlarda bireylerin her ortamda hemşirelik bakım gereksinimlerini çağdaş yaklaşımlar doğrultusunda saptayabilen, hemşirelik bakımını planlayabilen, uygulayabilen ve değerlendirebilen
3 Ekip çalışmasına yatkın, liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki sağlık ekibi üyeleri ve ilişkili olduğu diğer disiplin üyeleri ile işbirliği yapabilen ve etkili iletişim kurabilen,
4 Birey, aile ve toplumun eğitim gereksinimleri belirleyen ve en doğru strateji, yöntem ve teknikleri kullanarak eğitim gereksinimleri uygun eğitim verebilen
5 Evrensel değerlere sahip, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin, hasta haklarının, yasal sorumluklarının bilincinde olan,
6 Bilimsel yöntemi ve düşünceyi mesleki ve sosyal yaşamında kullanan, eleştirel düşünen, akademik üstünlük ve araştırma öğelerini birleştiren bir anlayışla mesleğini yapabilen,
7 Bireysel ve mesleki gelişimine ilişkin sorumluluk alabilen, mesleğin gelişimi için karar alma mekanizmalarında etkin rol alan,
8 Alanında ileri düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olan,
9 Alanının gerektirdiği düzeyde istatistik, bilgisayar, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilen
10 Türkçeyi iyi kullanabilen, yazılı ve sözlü iletişim kurallarını bilen ve etkin iletişim becerisine sahip olan
11 Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olan mezunlar vermektir.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6
PY1 3 3 3 3 3 3
PY2 4 4 4 4 4 4
PY3 5 5 5 5 5 5
PY4 5 5 5 5 5 5
PY5 5 5 5 5 5 5
PY6 5 5 5 5 5 5
PY7 4 4 4 4 4 4
PY8 2 2 2 2 2 2
PY9 2 2 2 2 2 2
PY10 4 4 4 4 4 4
PY11 2 2 2 2 2 2
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Şentürk ES. Meslek Olarak Hemşirelik ve Hemşirelikte Etik İlkeler Nobel Tıp Kitabevleri. 2012.
  • Erdemir Demirhan A., Oğuz Y., Elçioğlu Ö., Doğan H. Klinik Etik. Nobel Tıp Kitabevi. 2001.
  • Doğan H., Tıp Etiğinde Kliniğe Geçiş, Özgün Ofset, 2010
  • Akça Ay F. Temel Hemşirelik Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar, İstanbul, 2007.
Değerlendirme Yöntemi
Güz Dönemi
Sorumlu Personel Grup Değerlendirme Yöntemi Yüzde
Dr. SİBEL GÜLEN 3B Vize 20,00
Dr. SİBEL GÜLEN 3B Final 50,00
Dr. SİBEL GÜLEN 3B Uygulama 30,00
Toplam 100,00
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 5 70
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 2 28
Araştırma 14 2 28
Diğer Faaliyetler 14 1 14
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 1 1
Ara Sınav 2 1 1 1
Ödev 1 4 1 4
Ödev 2 5 1 5
Final 2 1 2
Toplam İş Yükü 153
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 6,0