| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Hemşirelikte Etik | HMF307 | Türkçe | Zorunlu | 6. Yarıyıl | 3 + 2 | 4,0 | 6,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Anlatım, Soru-Cevap, Vaka Analizi, Video-Film Gösterimi, Anlatısal |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Ayla KEÇECİ |
| Dersi Veren(ler) | Dr. SİBEL GÜLEN (Güz) |
| Dersin Amacı | Hemşirelik mesleğinin ahlaki boyutunun farkında, mesleki uygulamalar esnasında ortaya çıkan değer sorunlarını tanıyabilen, etik sorunlara karşı duyarlı ve bu sorunların çözümlenmesinde aldığı kararların önemini kavrayabilen hemşireler yetiştirmektir. |
| Dersin İçeriği | Hemşirelikte etiğin önemi İnsan Hakkı, Sağlık Hakkı, Hasta Hakkı ve bu konudaki mevcut yasa ve yönetmelikler Etik ve Etikle İlgili Kavramlar Uygulamalı Etik, Biyoetik, Hemşirelik Etiği Etik ikilemler ve karar verme süreci Etik Kuramlar Vize Haftası Hemşirelikte tıbbi uygulama hataları Yaşamın Başlangıcına ilişkin etik sorunlar (Yardımcı üreme teknikleri, kürtaj vb.) Yaşamın sonuna ilişkin etik sorunlar (Ötanazi vb.) İleri teknoloji ve ilgili etik sorunlar (Organ nakli, kök hücre vb.) Hemşirelik uygulamalarında sık karşılaşılan etik sorunlar ve karar verme süreci |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | İnsan ve hasta haklarının farkında olma. |
| 2 | Etik, ahlak, biyoetik vb. kavramları tanımlama |
| 3 | Etik sorunlar ve etik ikilemler hakkında bilgi sahibi olma |
| 4 | Etik duyarlılık kazanabilme. |
| 5 | Hemşirelik uygulamaları alanında etik karar verebilme |
| 6 | Etik ilkeleri ve mesleki değerleri dikkate alarak hemşirelik bakımı verme |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Dersin tanıtımı | |
| 2. Hafta | Hemşirelikte etiğin önemi | |
| 3. Hafta | İnsan Hakkı, Sağlık Hakkı, Hasta Hakkı ve bu konudaki mevcut yasa ve yönetmelikler | |
| 4. Hafta | Etik ve Etikle İlgili Kavramlar | |
| 5. Hafta | Uygulamalı Etik, Biyoetik, Hemşirelik Etiği | |
| 6. Hafta | Etik ikilemler ve karar verme süreci | |
| 7. Hafta | Etik Kuramlar | |
| 8. Hafta | Vize Haftası | |
| 9. Hafta | Hemşirelikte tıbbi uygulama hataları | |
| 10. Hafta | Yaşamın Başlangıcına ilişkin etik sorunlar (Yardımcı üreme teknikleri, kürtaj vb.) | |
| 11. Hafta | Yaşamın sonuna ilişkin etik sorunlar (Ötanazi vb.) | |
| 12. Hafta | İleri teknoloji ve ilgili etik sorunlar (Organ nakli, kök hücre vb.) | |
| 13. Hafta | Hemşirelik uygulamalarında sık karşılaşılan etik sorunlar ve karar verme süreci | |
| 14. Hafta | Vaka tartışması |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Hemşirelik bilim ve sanatının gereklerini, bireyin/ailenin/toplumun sağlığını korumada ve geliştirmede en üst düzeyde uygulayabilen, | ✔ | |||||
| 2 | Sağlığın bozulduğu durumlarda bireylerin her ortamda hemşirelik bakım gereksinimlerini çağdaş yaklaşımlar doğrultusunda saptayabilen, hemşirelik bakımını planlayabilen, uygulayabilen ve değerlendirebilen | ✔ | |||||
| 3 | Ekip çalışmasına yatkın, liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki sağlık ekibi üyeleri ve ilişkili olduğu diğer disiplin üyeleri ile işbirliği yapabilen ve etkili iletişim kurabilen, | ✔ | |||||
| 4 | Birey, aile ve toplumun eğitim gereksinimleri belirleyen ve en doğru strateji, yöntem ve teknikleri kullanarak eğitim gereksinimleri uygun eğitim verebilen | ✔ | |||||
| 5 | Evrensel değerlere sahip, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin, hasta haklarının, yasal sorumluklarının bilincinde olan, | ✔ | |||||
| 6 | Bilimsel yöntemi ve düşünceyi mesleki ve sosyal yaşamında kullanan, eleştirel düşünen, akademik üstünlük ve araştırma öğelerini birleştiren bir anlayışla mesleğini yapabilen, | ✔ | |||||
| 7 | Bireysel ve mesleki gelişimine ilişkin sorumluluk alabilen, mesleğin gelişimi için karar alma mekanizmalarında etkin rol alan, | ✔ | |||||
| 8 | Alanında ileri düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olan, | ✔ | |||||
| 9 | Alanının gerektirdiği düzeyde istatistik, bilgisayar, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilen | ✔ | |||||
| 10 | Türkçeyi iyi kullanabilen, yazılı ve sözlü iletişim kurallarını bilen ve etkin iletişim becerisine sahip olan | ✔ | |||||
| 11 | Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olan mezunlar vermektir. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 |
|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY7 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY8 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY9 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY10 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY11 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| Güz Dönemi | |||
| Sorumlu Personel | Grup | Değerlendirme Yöntemi | Yüzde |
|---|---|---|---|
| Dr. SİBEL GÜLEN | 3B | Vize | 20,00 |
| Dr. SİBEL GÜLEN | 3B | Final | 50,00 |
| Dr. SİBEL GÜLEN | 3B | Uygulama | 30,00 |
| Toplam | 100,00 | ||
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 5 | 70 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 2 | 28 |
| Araştırma | 14 | 2 | 28 | |
| Diğer Faaliyetler | 14 | 1 | 14 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav 2 | 1 | 1 | 1 | |
| Ödev 1 | 4 | 1 | 4 | |
| Ödev 2 | 5 | 1 | 5 | |
| Final | 2 | 1 | 2 | |
| Toplam İş Yükü | 153 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 6,0 | ||