Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği HMF303 Türkçe Zorunlu 6. Yarıyıl 6 + 10 11,0 12,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Düz Anlatım, Tartışma, Uygulama
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. Sevda ARSLAN, Doç. Dr. Dilek KONUK ŞENER, Dr. Öğr. Üyesi Meryem AYDIN
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Meryem AYDIN (Güz)
Dersin Yardımcıları Mine İNCE (Güz), Doç. Dr. Dilek KONUK ŞENER (Güz), Prof. Dr. Sevda ARSLAN (Güz)
Dersin Amacı Öğrencinin eğitim süresince aldığı temel bilgi ve ilkeleri çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliğine ilişkin rol ve işlevlerle bütünleştirerek bunları sağlık bakım sisteminin her aşamasında sağlıklı/hasta çocuğa ve ailesine uygulayabilme becerisine sahip hemşireler yetiştirmektir.
Dersin İçeriği Çocuk Biliminin Tarihsel Gelişimi,Çocuk Hemşireliğinde Temel Kavramlar Çocuk Hemşireliğinde Büyüme ve Gelişme Bozuklukları ve Hemşirelik Bakımı, Yenidoğan Tanılama ve Hemşirelik Bakımı, Yenidoğan Hastalıkları ve Riskli Yenidoğan Hemşirelik Bakımı, Sosyal Pediatri ve Çocuk Açısından Temel Sağlık Hizmetleri, Çocukların Psiko-Sosyal Gelişim Özellikleri Çocuklarda Psiko-Sosyal Sorunlar ve Hemşirelik Bakımı, Çocuklukta Beslenme ve Beslenme Bozuklukları, Konjenital Kalp Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Solunum Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Sindirim Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Sinir Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Çocukluk Çağı Kan Hastalıkları, Lösemi, Kanser ve Hemşirelik Bakımı, Üriner Sistem Fonksiyon Değişiklikleri ve Hemşirelik Bakımı Pediatrik Tanılama
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Çocuğa aile ve çevresi ile bir bütün olarak ele alma, hizmet sunduğu aile ve toplumun özelliklerini, değer yargılarını bilme, onlara değer verme ve profesyonel davranışlarını bunlara göre belirleme
2 Çocuğun değişik yaş gruplarına ilişkin özelliklerini ve çocuk haklarını bilme, büyüme- gelişme ile ilgili kuram ve kavramları değerlendirmede kullanabilme
3 Çocuk sağlığını bozan sık karşılaşılan sorunların, hastalık ve bozuklukların erken tanı, tedavi ve bakımında rolünü kavrama
4 Çocuk ve ailenin hastaneye ve hastalığa karşı gösterdiği tepkileri bilerek farkında olma, çocuk/aile ve çevre ile ilişki kurmada uygun iletişim tekniklerini kullanma
5 Sağlıklı/hasta çocuğun bakımı ile ilgili kararları hemşirelik süreci doğrultusunda verme niteliğini kazanma ve sorunların çözümünde karar verme aşamasında gerektiğinde diğer kişilerden yararlanabilme yeteneğini geliştirme
6 Eğitimin sağlığı geliştirmede temel öğe olduğu bilincini kavrama ve hizmet sunduğu sağlık bakım sisteminde çocuk ve aileye sağlık eğitimi ve danışmanlık yapma konusunda beceri kazanma
7 Çocuk sağlığına yönelik temel sağlık hizmetlerinin örgütlenmesi, yürütülmesi ve değerlendirilmesinde liderlik yapabilme becerisini kazanma
8 Profesyonelliğe uygun tutum ve davranış içinde olunması gerektiğini bilme ve kabullenme
9 Hemşireliğin bu alanda bilimsel ve teknolojik tüm gelişmelerini izleme ve araştırmanın önemini kavrama.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Çocuk Biliminin Tarihsel Gelişimi Çocuk Hemşireliğine Giriş Büyüme Gelişme Bozuklukları ve Hemşirelik Bakımı Diğer Faaliyetler, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
2. Hafta Yenidoğan Tanılama, Yenidoğanda Hemşirelik Bakımı Yenidoğan Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
3. Hafta Sosyal Pediatri ve Çocuk Açısından Temel Sağlık Hizmetleri Pediatri Hemşireliğinde Temel Kavramlar Çocukların Psiko-Sosyal Gelişim Özellikleri Çocuklarda Psiko-Sosyal Sorunlar ve Hemşirelik Bakımı Diğer Faaliyetler, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
4. Hafta Pediatride Klinik Uygulamalar–1 Pediatride Klinik Uygulamalar–2 Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
5. Hafta Çocukluk Çağlarında Beslenme ve Beslenme Bozuklukları Konjenital Kalp Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
6. Hafta Solunum Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Sindirim Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
7. Hafta Sinir Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Çocukluk Çağı Kan Hastalıkları, Lösemiler, Kanserler ve Hemşirelik Bakımı Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
8. Hafta VİZE SINAVI Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler
9. Hafta Üriner Sistemde Fonksiyon Değişiklikleri ve Hemşirelik Bakımı Pediatrik Tanılama
10. Hafta STAJ Uygulama, Diğer Faaliyetler, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
11. Hafta STAJ Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Uygulama
12. Hafta STAJ Araştırma, Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
13. Hafta STAJ Uygulama, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
14. Hafta STAJ Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama, Diğer Faaliyetler
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Hemşirelik bilim ve sanatının gereklerini, bireyin/ailenin/toplumun sağlığını korumada ve geliştirmede en üst düzeyde uygulayabilen,
1 Hemşirelik bilim ve sanatının gereklerini, bireyin/ailenin/toplumun sağlığını korumada ve geliştirmede en üst düzeyde uygulayabilen,
2 Sağlığın bozulduğu durumlarda bireylerin her ortamda hemşirelik bakım gereksinimlerini çağdaş yaklaşımlar doğrultusunda saptayabilen, hemşirelik bakımını planlayabilen, uygulayabilen ve değerlendirebilen
3 Ekip çalışmasına yatkın, liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki sağlık ekibi üyeleri ve ilişkili olduğu diğer disiplin üyeleri ile işbirliği yapabilen ve etkili iletişim kurabilen,
4 Birey, aile ve toplumun eğitim gereksinimleri belirleyen ve en doğru strateji, yöntem ve teknikleri kullanarak eğitim gereksinimleri uygun eğitim verebilen
5 Evrensel değerlere sahip, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin, hasta haklarının, yasal sorumluklarının bilincinde olan,
6 Bilimsel yöntemi ve düşünceyi mesleki ve sosyal yaşamında kullanan, eleştirel düşünen, akademik üstünlük ve araştırma öğelerini birleştiren bir anlayışla mesleğini yapabilen,
7 Bireysel ve mesleki gelişimine ilişkin sorumluluk alabilen, mesleğin gelişimi için karar alma mekanizmalarında etkin rol alan,
8 Alanında ileri düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olan,
9 Alanının gerektirdiği düzeyde istatistik, bilgisayar, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilen
10 Türkçeyi iyi kullanabilen, yazılı ve sözlü iletişim kurallarını bilen ve etkin iletişim becerisine sahip olan
11 Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olan mezunlar vermektir.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 DK8 DK9
PY1 5 5 5 5 5 5 5 5 0
PY2 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY3 5 5 5 5 5 5 5 5 0
PY4 5 5 5 5 5 5 5 5 0
PY5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY6 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY7 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY8 3 3 3 3 3 3 3 3 3
PY9 3 3 3 3 3 3 3 3 3
PY10 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY11 3 3 3 3 3 3 3 3 3
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Çavuşoğlu, H.: Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği 1-2. Hacettepe Yayınları, 2013 Ankara, 11..Baskı
  • Törüner E., Büyükgönenç L. Çocuk Sağlığı. Nobel Tıp Kitabevi. Ankara. 2017
  • Neyzi O, Ertuğrul T.: Pediatri I-II, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2022. 5.baskı
  • Conk Z, Başbakkal Z, Yılmaz H, Bolışık B. Pediatri Hemşireliği. Akademisyen Kitabevi, 2021 3.Baskı
Değerlendirme Yöntemi
Güz Dönemi
Sorumlu Personel Grup Değerlendirme Yöntemi Yüzde
Dr. Öğr. Üyesi Meryem AYDIN 3B Vize 20,00
Dr. Öğr. Üyesi Meryem AYDIN 3B Uygulama Notu 50,00
Dr. Öğr. Üyesi Meryem AYDIN 3B Final 30,00
Toplam 100,00
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 16 224
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 3 42
Araştırma 1 1 1
Diğer Faaliyetler 1 7 7
Sınavlar
Ara Sınav 1 2 1 2
Ödev 1 14 2 28
Final 2 1 2
Toplam İş Yükü 306
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 12,0