| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği | HMF301 | Türkçe | Zorunlu | 5. Yarıyıl | 6 + 10 | 11,0 | 12,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Düz Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Demostrasyon, Simülasyon, Klinik uygulama, Vaka tartışması, |
| Dersin Koordinatörü | Doç. Dr. Ayşe AKALIN, Dr. Öğr. Üyesi Hacer GÜLEN SAVAŞ, Dr. Öğr. Üyesi Filiz SÜZER ÖZKAN |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Hilal KARADENİZ (Güz) |
| Dersin Yardımcıları | Dr. Öğr. Üyesi Filiz SÜZER ÖZKAN (Güz), Dr. Öğr. Üyesi Hacer GÜLEN SAVAŞ (Güz), Hemşire Ayşenur YAZGELDİ (Güz) |
| Dersin Amacı | Bireyin, ailenin ve toplumun bedensel, ruhsal ve sosyal sağlığının korunması, geliştirilmesi ve sağlığı etkileyen olumsuz durumların düzeltilmesi için temel sağlık hizmetleri yaklaşımı içinde öğrenciye üreme sistemi, gebeliğin oluşumu, doğum öncesi ve sonrası dönemler ile kadın sağlığı ve hastalıklarına ilişkin temel bilgi ve beceriyi kazandırır. |
| Dersin İçeriği | Kadın Doğum Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğine Giriş, Üreme Sisteminin Anatomi ve Fizyolojisi, Gebeliğin Fizyolojisi Gebelikte Annenin Fizyolojisi, Doğum Öncesi Bakım ve Riskli gebelikler, Fetal Sağlığın Değerlendirilmesi, Doğum Eylemi, Doğum Sonrası Bakım ve Laktasyon, Doğum Eyleminde Riskli Durumlar, Postpartum Komplikasyonlar ve Yenidoğan Fizyolojisi ve Bakımı, Aile Planlaması, Üreme Sistemi Enfeksiyonları, Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar, İnfertilite, Üreme Siklus Anomalileri, Jinekolojik Muayene, Tanı ve Tedavi Yöntemleri, Hemşirelik Bakımı, Üreme Sitemi Kanserleri ve Hemşirelik Bakımı, Klimakterik ve İleri Yaş Dönemi Üreme Sağlığı |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Doğum, Kadın sağlığı ve Hastalıkları hemşireliğinin rolünü ve önemini kavrama, |
| 2 | Kadını aile ve çevresi ile bir bütün olarak ele alabilme, |
| 3 | Kadının, fetüsün ve yenidoğanın sağlığını korumak ve geliştirmek için gerekli bilgi ve becerileri kazandırma |
| 4 | Kadın-doğum sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanında edinilen bilgileri uygulamaya geçirebilme |
| 5 | Annenin, fetüsün ve yenidoğan sağlığının normal ve normalden saptığı durumları değerlendirebilme |
| 6 | Her türlü uygulama ortamında kadının sağlık sorunlarının çözümlenmesinde eğitim ve danışmanlık yapma yetisini geliştirebilme |
| 7 | Öğrenenin üremeye ilişkin kendi kişisel gereksinimlerini tanıma ve sorunlarını çözebilme |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğine Giriş, Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Kavramı, Kadın Hayatının Evreleri | Uygulama, Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 2. Hafta | Üreme Sisteminin Anatomi ve Fizyolojisi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Uygulama |
| 3. Hafta | Gebeliğin Oluşumu ve Fetüsün Fizyolojisi, Gebelikte Annenin Fizyolojisi | Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme |
| 4. Hafta | Ebeveynliğe Hazırlanma ve Doğum Öncesi Bakım, Fetal Sağlığın Değerlendirilmesi | Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama |
| 5. Hafta | Riskli Gebelikler | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama, Görüşme |
| 6. Hafta | Doğum Eylemi, Doğum Eyleminde İzlem ve Bakım | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama, Görüşme |
| 7. Hafta | Doğum Sonrası Bakım ve Doğum Sonrası Dönemde Riskli Durumlar, Laktasyon | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Uygulama |
| 8. Hafta | Ara Sınav | |
| 9. Hafta | Riskli Doğum Eylemi, Komplikasyonlu Eylemde Annenin Desteklenmesi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama, Görüşme |
| 10. Hafta | Yenidoğan Fizyolojisi ve Bakımı, Üreme Sistemi Enfeksiyonları/Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama, Görüşme |
| 11. Hafta | Aile Planlaması | Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama |
| 12. Hafta | İnfertilite | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Uygulama |
| 13. Hafta | Jinekolojide Tanı, Tedavi ve Bakım, Üreme Organlarının Yapısal ve Fonksiyonel Bozuklukları | Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme |
| 14. Hafta | Üreme Siklusu Anomalileri, Üreme Sistemi Kanserleri | Uygulama, Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Hemşirelik bilim ve sanatının gereklerini, bireyin/ailenin/toplumun sağlığını korumada ve geliştirmede en üst düzeyde uygulayabilen, | ✔ | |||||
| 2 | Sağlığın bozulduğu durumlarda bireylerin her ortamda hemşirelik bakım gereksinimlerini çağdaş yaklaşımlar doğrultusunda saptayabilen, hemşirelik bakımını planlayabilen, uygulayabilen ve değerlendirebilen | ✔ | |||||
| 3 | Ekip çalışmasına yatkın, liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki sağlık ekibi üyeleri ve ilişkili olduğu diğer disiplin üyeleri ile işbirliği yapabilen ve etkili iletişim kurabilen, | ✔ | |||||
| 4 | Birey, aile ve toplumun eğitim gereksinimleri belirleyen ve en doğru strateji, yöntem ve teknikleri kullanarak eğitim gereksinimleri uygun eğitim verebilen | ✔ | |||||
| 5 | Evrensel değerlere sahip, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin, hasta haklarının, yasal sorumluklarının bilincinde olan, | ✔ | |||||
| 6 | Bilimsel yöntemi ve düşünceyi mesleki ve sosyal yaşamında kullanan, eleştirel düşünen, akademik üstünlük ve araştırma öğelerini birleştiren bir anlayışla mesleğini yapabilen, | ✔ | |||||
| 7 | Bireysel ve mesleki gelişimine ilişkin sorumluluk alabilen, mesleğin gelişimi için karar alma mekanizmalarında etkin rol alan, | ✔ | |||||
| 8 | Alanında ileri düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olan, | ✔ | |||||
| 9 | Alanının gerektirdiği düzeyde istatistik, bilgisayar, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilen | ✔ | |||||
| 10 | Türkçeyi iyi kullanabilen, yazılı ve sözlü iletişim kurallarını bilen ve etkin iletişim becerisine sahip olan | ✔ | |||||
| 11 | Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olan mezunlar vermektir. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY7 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY8 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY9 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY10 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY11 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| Ders Kitabı veya Notu |
|
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|