Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sağlığı Geliştirme HMF202 Türkçe Zorunlu 4. Yarıyıl 2 + 1 3,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Kütüphane çalışması, soru-cevap, eleştirel kitap okuma, anlatım, örnek olay tartışması
Dersin Koordinatörü
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Öğrenciye, her yaş grubundaki bireylerin sağlığının hemşirelik uygulamaları ile nasıl geliştirileceği ile ilgili bilgi kazandırmaktır
Dersin İçeriği Dersin içeriğinde sağlık, hastalık, sağlığı koruma ve sağlığı geliştirme kavramları, koruma düzeyleri, sağlık hizmetlerinin tarihsel gelişimi, sağlık politikaları ve sağlığın geliştirilmesi, temel sağlık hizmetleri, sağlık hizmetlerinin sosyalleştirilmesi kanunun ilkeleri, birinci basamak sağlık hizmetleri, çevreye yönelik koruyucu sağlık hizmetleri, sağlık okuryazarlığı, beslenme ve sağlığın geliştirilmesi, fiziksel aktivite ve sağlığın geliştirilmesi, stres yönetimi ve sağlığın geliştirmesi, madde / tütün kullanımı ve sağlığın geliştirilmesi, sosyal destek ve sağlığın geliştirilmesi, holistik yaklaşımın geliştirilmesi, sağlığın geliştirilmesinde hemşirenin rolü, adölesan ve genç sağlığının geliştirilmesi yer almaktadır.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Sağlığı geliştirmenin temel felsefesini kavrar
2 Sağlığın geliştirilmesinin önemini ifade edebilir
3 Sağlık Hizmetlerinin tarihsel gelişimini tartışabilir
4 Birinci basamak sağlık hizmetlerini tartışabilir
5 Çevreye yönelik koruyucu sağlık hizmetleri tartışabilir
6 Sağlık okuryazarlığını tartışabilir
7 Beslenme ve sağlığın geliştirilmesini tartışabilir
8 Fiziksel aktivite ve sağlığın geliştirilmesini tartışabilir
9 Stres yönetimi ve sağlığın geliştirmesini tartışabilir
10 Madde / tütün kullanımı ve sağlığın geliştirilmesini tartışabilir
11 Sosyal destek ve sağlığın geliştirilmesini tartışabilir
12 Holistik yaklaşımın geliştirilmesini tartışabilir
13 Sağlığın geliştirilmesinde hemşirenin rolünü tartışabilir
14 Adölesan ve Genç sağlığının geliştirilmesini tartışabilir
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Giriş – bilgilendirme- beklentilerin tartışılması Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
2. Hafta Sağlık, hastalık, sağlığı koruma ve sağlığı geliştirme kavramları Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
3. Hafta Sağlık Hizmetlerinin tarihsel gelişimi Sağlık Politikaları ve Sağlığın Geliştirilmesi Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
4. Hafta Temel Sağlık Hizmetleri Sağlık hizmetlerinin sosyalleştirilmesi kanunun ilkeleri Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
5. Hafta Birinci basamak sağlık hizmetleri Çevreye yönelik koruyucu sağlık hizmetleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
6. Hafta Sağlık okuryazarlığı, Beslenme ve sağlığın geliştirilmesi Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
7. Hafta Fiziksel aktivite ve sağlığın geliştirilme Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
8. Hafta Ara Sınav - Ödev Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
9. Hafta Stres yönetimi ve sağlığın geliştirmesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
10. Hafta Madde / tütün kullanımı ve sağlığın geliştirilmesi
11. Hafta Sosyal destek ve sağlığın geliştirilmesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
12. Hafta Holistik yaklaşımın geliştirilmesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
13. Hafta Sağlığın geliştirilmesinde hemşirenin rolü Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
14. Hafta Adölesan ve Genç sağlığının geliştirilmesi Dersin Değerlendirilmesi Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Hemşirelik bilim ve sanatının gereklerini, bireyin/ailenin/toplumun sağlığını korumada ve geliştirmede en üst düzeyde uygulayabilen,
1 Hemşirelik bilim ve sanatının gereklerini, bireyin/ailenin/toplumun sağlığını korumada ve geliştirmede en üst düzeyde uygulayabilen,
2 Sağlığın bozulduğu durumlarda bireylerin her ortamda hemşirelik bakım gereksinimlerini çağdaş yaklaşımlar doğrultusunda saptayabilen, hemşirelik bakımını planlayabilen, uygulayabilen ve değerlendirebilen
2 Sağlığın bozulduğu durumlarda bireylerin her ortamda hemşirelik bakım gereksinimlerini çağdaş yaklaşımlar doğrultusunda saptayabilen, hemşirelik bakımını planlayabilen, uygulayabilen ve değerlendirebilen
3 Ekip çalışmasına yatkın, liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki sağlık ekibi üyeleri ve ilişkili olduğu diğer disiplin üyeleri ile işbirliği yapabilen ve etkili iletişim kurabilen,
4 Birey, aile ve toplumun eğitim gereksinimleri belirleyen ve en doğru strateji, yöntem ve teknikleri kullanarak eğitim gereksinimleri uygun eğitim verebilen
5 Evrensel değerlere sahip, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin, hasta haklarının, yasal sorumluklarının bilincinde olan,
6 Bilimsel yöntemi ve düşünceyi mesleki ve sosyal yaşamında kullanan, eleştirel düşünen, akademik üstünlük ve araştırma öğelerini birleştiren bir anlayışla mesleğini yapabilen,
7 Bireysel ve mesleki gelişimine ilişkin sorumluluk alabilen, mesleğin gelişimi için karar alma mekanizmalarında etkin rol alan,
8 Alanında ileri düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olan,
9 Alanının gerektirdiği düzeyde istatistik, bilgisayar, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilen
10 Türkçeyi iyi kullanabilen, yazılı ve sözlü iletişim kurallarını bilen ve etkin iletişim becerisine sahip olan
11 Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olan mezunlar vermektir.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 DK8 DK9 DK10 DK11 DK12 DK13 DK14
PY1 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2
PY3 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2
PY4 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
PY5 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3
PY6 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3
PY7 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3
PY8 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
PY9 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2
PY10 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY11 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu
Diğer Kaynaklar
  • Ayaz Alkaya, S. (2017) .Sağlığın Geliştirilmesi, Ankara: Hedef CS Basın Yayın (Dersin temel kaynak kitabıdır)
  • T.C. Sağlık Bakanlığı (2004). Herkese Sağlık Türkiye’nin Hedefleri ve Stratejileri, erişim: http://ekutuphane.tusak.saglik.gov.tr
  • Sağlık Projesi Genel Koordinatörlüğü (2001). Sağlığın Gelişiminde Toplum Katılımı, Erişim: http://ekutuphane.tusak.saglik.gov.tr/kitaplar/sagligingelisimi.pdf
  • T.C. Sağlık Bakanlığı (2008). Türkiye Sağlıkta Dönüşüm Programı ve Temel Sağlık Hizmetleri, Erişim: http://ekutuphane.tusak.saglik.gov.tr/kitaplar/TSDP.pdf
  • Özvarış, Ş.B. (2001). Sağlık Eğitimi ve Sağlığı Geliştirme, Ankara: Hacettepe Sağlık Vakfı
  • Bayık Temel, A. (2021). Sağlığı Koruma ve Geliştirme 1: Kavramlar, politikalar, teoriler, modeller ve araştırma yaklaşımları, İstanbul: Ema Tıp Kitabevi
  • Bayık Temel, A. (2022). Sağlığı Koruma ve Geliştirme 2: Bireysel, çevresel, toplumsal önlemler, İstanbul: Ema Tıp Kitabevi
  • Bayık Temel, A. (2022). Sağlığı Koruma ve Geliştirme 3: Risk grupları, yaşam ortamları ve hastalıklardan korunma, İstanbul: Ema Tıp Kitabevi
  • Ayaz Alkaya, S. (2017) .Sağlığın Geliştirilmesi, Ankara: Hedef CS Basın Yayın (Dersin temel kaynak kitabıdır)
  • T.C. Sağlık Bakanlığı (2004). Herkese Sağlık Türkiye’nin Hedefleri ve Stratejileri, erişim: http://ekutuphane.tusak.saglik.gov.tr
  • Sağlık Projesi Genel Koordinatörlüğü (2001). Sağlığın Gelişiminde Toplum Katılımı, Erişim: http://ekutuphane.tusak.saglik.gov.tr/kitaplar/sagligingelisimi.pdf
  • T.C. Sağlık Bakanlığı (2008). Türkiye Sağlıkta Dönüşüm Programı ve Temel Sağlık Hizmetleri, Erişim: http://ekutuphane.tusak.saglik.gov.tr/kitaplar/TSDP.pdf
  • Özvarış, Ş.B. (2001). Sağlık Eğitimi ve Sağlığı Geliştirme, Ankara: Hacettepe Sağlık Vakfı
  • Bayık Temel, A. (2021). Sağlığı Koruma ve Geliştirme 1: Kavramlar, politikalar, teoriler, modeller ve araştırma yaklaşımları, İstanbul: Ema Tıp Kitabevi
  • Bayık Temel, A. (2022). Sağlığı Koruma ve Geliştirme 2: Bireysel, çevresel, toplumsal önlemler, İstanbul: Ema Tıp Kitabevi
  • Bayık Temel, A. (2022). Sağlığı Koruma ve Geliştirme 3: Risk grupları, yaşam ortamları ve hastalıklardan korunma, İstanbul: Ema Tıp Kitabevi
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 3 14 42
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 1 4,5 4,5
Araştırma 1 14 14
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 1 1
Ara Sınav 2 1 1 1
Ödev 1 14 1 14
Toplam İş Yükü 76,5
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 3,0