Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Fiziksel Değerlendirme HMF209 Türkçe Zorunlu 3. Yarıyıl 2 + 2 3,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Düz Anlatım,Soru-cevap,Tartışma
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Ayşe DEMİRAY
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Ayşe DEMİRAY (Güz)
Dersin Yardımcıları Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül AÇIL (Güz), Dr. Öğr. Üyesi Nagihan İLASLAN (Güz)
Dersin Amacı Bireylerin, fiziksel değerlendirmede kullanılan hasta muayene tekniklerini ve sorunları değerlendirmeyi öğrenmesi sağlanarak hastadan tıbbi öykü almayı öğrenmesi, hemşirelik tanısını belirlemesinde temel oluşturacak verileri toplayabilmesi, temel muayene yöntemlerini öğrenmesi, muayene yöntemleri ile elde ettiği verileri değerlendirebilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği Fiziksel değerlendirmede kullanılan yöntem ve teknikler, Veri toplama, Hastanın bedensel ve ruhsal hazırlığı, Deri, saç ve tırnak değerlendirme, Baş, göz ve kulak değerlendirme, Burun, ağız ve boğaz değerlendirme, Solunum sistemi değerlendirmesi, Kardiovasküler sistem değerlendirmesi, Gastrointestinal sistem değerlendirmesi, Nörolojik sistem değerlendirmesi, Kas-iskelet sistemi değerlendirmesi, Genital organları değerlendirme, Meme muayenesi
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Sağlıklı ya da hasta bireyin sağlık durumuna ilişkin temel verileri toplar ve uygular.
2 Sağlıklı ve hasta bireyler ile görüşme ve fiziksel değerlendirme tekniklerini uygular.
3 Bireyler hakkında topladığı verileri ve hemşirelik tanılarının oluşturulmasındaki katkıyı değerlendirir.
4 Fiziksel değerlendirme için ortamı, bedensel ve ruhsal yönden bireyi hazırlar ve değerlendirir.
5 Bireylerin sağlık durumuna ilişkin topladığı veriler ile klinik yargılar oluşturur.
6 Fiziksel değerlendirme ile sentez ve gözlemleme, bilgi toplama, sonuçlar hakkında analiz ve yorum yapma yeteneğini edinmiştir.
7 Fiziksel değerlendirme dersi ile ilgili konuları mesleki eğitim ve işlevlerindeki yeri ve önemini bilir, uygun şekilde kullanır.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Giriş, Dersin amaç ve hedeflerinin açıklanması, ders içeriği ve kaynaklar hakkında bilgi verme Görüşme
2. Hafta Fiziksel değerlendirmede kullanılan yöntem ve teknikler Veri toplama Görüşme
3. Hafta Hastanın bedensel ve ruhsal hazırlığı Görüşme
4. Hafta Deri, saç ve tırnak değerlendirme Görüşme
5. Hafta Baş, göz ve kulak değerlendirme Görüşme
6. Hafta Burun, ağız ve boğaz değerlendirme Görüşme
7. Hafta Solunum sistemi değerlendirmesi Uygulama, Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
8. Hafta VİZE
9. Hafta Kardiovasküler sistem değerlendirmesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Uygulama
10. Hafta Gastrointestinal sistem değerlendirmesi Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama
11. Hafta Nörolojik sistem değerlendirmesi Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
12. Hafta Kas-iskelet sistemi değerlendirmesi Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
13. Hafta Genital organları değerlendirme Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
14. Hafta Meme muayenesi Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Hemşirelik bilim ve sanatının gereklerini, bireyin/ailenin/toplumun sağlığını korumada ve geliştirmede en üst düzeyde uygulayabilen,
2 Sağlığın bozulduğu durumlarda bireylerin her ortamda hemşirelik bakım gereksinimlerini çağdaş yaklaşımlar doğrultusunda saptayabilen, hemşirelik bakımını planlayabilen, uygulayabilen ve değerlendirebilen
3 Ekip çalışmasına yatkın, liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki sağlık ekibi üyeleri ve ilişkili olduğu diğer disiplin üyeleri ile işbirliği yapabilen ve etkili iletişim kurabilen,
4 Birey, aile ve toplumun eğitim gereksinimleri belirleyen ve en doğru strateji, yöntem ve teknikleri kullanarak eğitim gereksinimleri uygun eğitim verebilen
5 Evrensel değerlere sahip, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin, hasta haklarının, yasal sorumluklarının bilincinde olan,
6 Bilimsel yöntemi ve düşünceyi mesleki ve sosyal yaşamında kullanan, eleştirel düşünen, akademik üstünlük ve araştırma öğelerini birleştiren bir anlayışla mesleğini yapabilen,
7 Bireysel ve mesleki gelişimine ilişkin sorumluluk alabilen, mesleğin gelişimi için karar alma mekanizmalarında etkin rol alan,
8 Alanında ileri düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olan,
9 Alanının gerektirdiği düzeyde istatistik, bilgisayar, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilen
10 Türkçeyi iyi kullanabilen, yazılı ve sözlü iletişim kurallarını bilen ve etkin iletişim becerisine sahip olan
11 Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olan mezunlar vermektir.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7
PY1 5 5 5 5 5 5 5
PY2 5 5 5 5 5 5 5
PY3 5 5 5 5 5 5 5
PY4 5 5 5 5 5 5 5
PY5 5 5 5 5 5 5 5
PY6 5 5 5 5 5 5 5
PY7 5 5 5 5 5 5 5
PY8 2 2 2 2 2 2 2
PY9 4 4 4 4 4 4 4
PY10 4 4 4 4 4 4 4
PY11 2 2 2 2 2 2 2
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Görgülü, S. (2014). Hemşireler İçin Fizik Muayene Yöntemleri. İstanbul Tıp Kitabevi.
  • Kuyurtar, F. (2013). Klinisyen/Öğrenci Hemşire ve Ebeler İçin Fizik Muayene. Nobel Tıp Kitabevleri.
  • Ignativicius, D.D., & Workmann, M.L. (2006). Medical-Surgical Nursing Critical Thinking for Collaborative Care. 5th Ed. Elsevier Saunders, St.Louis.
  • Lewis, S.M., Collier, I.C., & Heitkemper M.M. (1996). Medical-Surgical Nursing. Assessment and Management of Clinical Problems. 4th Ed., Mosby-Year Book Inc. Comp.St. Louis.
  • Büyükgebiz, O. (Ed.). (2017). BATES'in fizik muayene ve anamnez cep kılavuzu. Nobel Tıp Kitabevleri.
Değerlendirme Yöntemi
Güz Dönemi
Sorumlu Personel Grup Değerlendirme Yöntemi Yüzde
Doç. Dr. Ayşe DEMİRAY 2A Vize 40,00
Doç. Dr. Ayşe DEMİRAY 2A Final 60,00
Toplam 100,00
Doç. Dr. Ayşe DEMİRAY 2B Vize 40,00
Doç. Dr. Ayşe DEMİRAY 2B Final 60,00
Toplam 100,00
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 4 56
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 1 14
Araştırma 1 4,5 4,5
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 76,5
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 3,0