Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sağlık Eğitimi I HMF205 Türkçe Zorunlu 3. Yarıyıl 2 + 3 4,0 5,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Düz Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup Çalışması ve Grup Sunumları
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. Ayla KEÇECİ
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. Ayla KEÇECİ (Güz)
Dersin Amacı Sağlık eğitimi sürecini ve hemşirenin sağlık eğitimindeki rolünü inceleyerek, birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi gereksinimlerini öğretme-öğrenme süreci doğrultusunda gerçekleştirmeyi benimseyen hemşireler yetiştirmektir.
Dersin İçeriği Sağlık Hizmetlerinde Eğitime Genel Bakış, Sağlık Eğitiminin Etik, Hukuki ve Ekonomik Temelleri, Öğrenmenin Belirleyicileri, Davranışsal Hedefler ve Öğretim Planları,Öğretim Yöntemleri ve Ortamları, Öğretim Materyalleri, Sağlık Eğitiminde Değerlendirme
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
0 Sağlık eğitimi sürecini seçilen bir eğitim etkinliğinde sergileme.
1 Sağlık bakım hizmetlerinde hemşirenin eğitimci rolünü açıklama
2 Öğrenmenin belirleyicilerini karşılaştırma
3 Sağlık eğitimine yönelik davranışsal hedef oluşturma yaklaşımlarını açıklama
4 Sağlık eğitim ortamlarında kullanılan öğretim yöntemlerini karşılaştırma
5 Sağlık eğitiminde yararlanılan öğretim materyallerinin özelliklerini açıklama
6 Sağlık eğitiminde değerlendirme yaklaşımlarını tanımlama
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Sağlık Hizmetlerinde Eğitime Genel Bakış Görüşme
2. Hafta Öğrenmenin Belirleyicileri Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
3. Hafta Davranışsal Hedefler ve Öğretim Planları Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Uygulama, Araştırma
5. Hafta Öğretim Yöntemleri ve Ortamları Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama, Görüşme
6. Hafta Öğretim Materyalleri Uygulama, Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
7. Hafta Sağlık Eğitiminde Değerlendirme Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
8. Hafta Ara Sınav Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
9. Hafta Eğitsel Sunumlar Uygulama, Görüşme
10. Hafta Eğitsel Sunumlar Uygulama, Görüşme
11. Hafta Eğitsel Sunumlar Uygulama, Görüşme
12. Hafta Eğitsel Sunumlar Uygulama, Görüşme
13. Hafta Eğitsel Sunumlar Görüşme, Uygulama
14. Hafta Eğitsel Sunumlar Görüşme, Uygulama
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Hemşirelik bilim ve sanatının gereklerini, bireyin/ailenin/toplumun sağlığını korumada ve geliştirmede en üst düzeyde uygulayabilen,
2 Sağlığın bozulduğu durumlarda bireylerin her ortamda hemşirelik bakım gereksinimlerini çağdaş yaklaşımlar doğrultusunda saptayabilen, hemşirelik bakımını planlayabilen, uygulayabilen ve değerlendirebilen
3 Ekip çalışmasına yatkın, liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki sağlık ekibi üyeleri ve ilişkili olduğu diğer disiplin üyeleri ile işbirliği yapabilen ve etkili iletişim kurabilen,
4 Birey, aile ve toplumun eğitim gereksinimleri belirleyen ve en doğru strateji, yöntem ve teknikleri kullanarak eğitim gereksinimleri uygun eğitim verebilen
5 Evrensel değerlere sahip, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin, hasta haklarının, yasal sorumluklarının bilincinde olan,
6 Bilimsel yöntemi ve düşünceyi mesleki ve sosyal yaşamında kullanan, eleştirel düşünen, akademik üstünlük ve araştırma öğelerini birleştiren bir anlayışla mesleğini yapabilen,
7 Bireysel ve mesleki gelişimine ilişkin sorumluluk alabilen, mesleğin gelişimi için karar alma mekanizmalarında etkin rol alan,
8 Alanında ileri düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olan,
9 Alanının gerektirdiği düzeyde istatistik, bilgisayar, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilen
10 Türkçeyi iyi kullanabilen, yazılı ve sözlü iletişim kurallarını bilen ve etkin iletişim becerisine sahip olan
11 Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olan mezunlar vermektir.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7
PY1 0 5 5 0 5 0 5
PY2 0 4 4 0 4 0 4
PY3 0 5 5 0 5 0 5
PY4 5 5 5 5 5 5 5
PY5 0 4 4 0 4 0 4
PY6 0 4 4 0 4 0 4
PY7 0 5 5 0 5 0 5
PY8 0 2 2 0 2 0 2
PY9 0 4 4 0 4 0 4
PY10 0 5 5 0 5 0 5
PY11 0 2 2 0 2 0 2
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu
Diğer Kaynaklar
  • • Bastable, S (2023). Eğitimci Olarak Hemşire: Öğretme ve Öğrenme İlkeleri (Çeviri: Keçeci, A., Işık), 5. Baskı, Nobel Tıp Yayınevi, İstanbul.
  • • Bastable, S (2008). Nurse as Educator: Principles of Teaching and Learning Practice. 3th Edition, Jones and Bartlett Publishing, USA.
  • • Hacıalioğlu, N (2019). Hemşirelikte Öğretim Öğrenme ve Eğitim. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul.
  • • Iwasiw, C. L(2014). Curriculum Development in Nursing Education. 3th Edition, Jones and Bartlett Publishing, USA.
  • • Morin, K (2014). Nursing education: The past, present and future. Journal of Health Specialties, 2(4): 136-141.
  • • WHO (2016). Nurse educator core competencıes. WHO Document Production Services, Geneva, Switzerland
  • • Bastable, S (2023). Eğitimci Olarak Hemşire: Öğretme ve Öğrenme İlkeleri (Çeviri: Keçeci, A., Işık), 5. Baskı, Nobel Tıp Yayınevi, İstanbul.
  • • Bastable, S (2008). Nurse as Educator: Principles of Teaching and Learning Practice. 3th Edition, Jones and Bartlett Publishing, USA.
  • • Hacıalioğlu, N (2019). Hemşirelikte Öğretim Öğrenme ve Eğitim. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul.
  • • Iwasiw, C. L(2014). Curriculum Development in Nursing Education. 3th Edition, Jones and Bartlett Publishing, USA.
  • • Morin, K (2014). Nursing education: The past, present and future. Journal of Health Specialties, 2(4): 136-141.
  • • WHO (2016). Nurse educator core competencıes. WHO Document Production Services, Geneva, Switzerland
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 2 28
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 4 4 16
Araştırma 1 5 5
Görüşme 1 1 1
Uygulama 6 3 18
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 1 1
Ödev 1 1 7 7
Final 1 1 1
Uygulama 14 3 42
Toplam İş Yükü 119
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 5,0