Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İç Hastalıkları Hemşireliği* HMF201 Türkçe Zorunlu 3. Yarıyıl 6 + 10 11,0 12,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Anlatım, Soru-cevap, GrupTartışma, Beyin Fırtınası, Kavram Haritası, Vaka Tartışması, Gösterip yaptırma, Laboratuvar çalışması, Gözlem,
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Özlem ALTINBAŞ AKKAŞ
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Özlem ALTINBAŞ AKKAŞ (Güz)
Dersin Amacı İç hastalıkları ile ilgili gelişen temel bilgiler ve toplumun sağlık gereksinimleri doğrultusunda sağlıklı/hasta bireyin, ailenin ve toplumun sağlığının korunması, geliştirilmesi, tedavi ve rehabilite edilmesinde çağdaş rol ve işlevlerin benimsenerek uygulanmasıdır.
Dersin İçeriği Temel kavram ve kuramlar, Homeostazis ve stres, Sıvı-elektrolit dengesi, Asit-baz dengesi, Şok ve Hemşirelik Bakımı, Ağrı, Palyaif Hasta Bakımı, Geriatri Hemşireliği, İmmun Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Kalp ve Damar Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Solunum Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Endokrin Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Kanser ve Hemşirelik Bakımı, Kan Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Sindirim Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Klinik Vaka Örneği, Üriner Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Kanser ve Hemşirelik Bakımı, Vize (1) , Sinir Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Eklem Bağ Dokusu Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Deri Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, KLİNİK UYGULAMA
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Sağlık ve hastalığa ilişkin temel kavramları bilme
2 Homeostasisi bozan durumlarda organizmanın tepkisi, hastalığa ilişkin temel kavramları ve hastalığa karşı gösterilen tepkileri kavrama
3 Hizmet sunulan toplumun yapısal, sosyokültürel özellikleri ve değer yargıları ışığında profesyonel davranışlar sergileme
4 Toplumun sağlık sorunlarını ve bu sorunlarına ilişkin birincil ve ikincil korunma ile ilgili temel ilkeleri kavrama
5 Birey, aile ve toplumun sağlık davranışlarına ilişkin bakım gereksinimlerini belirleyerek karşılama
6 İç hastalıkları hemşireliğinin rol ve işlevlerini, sağlık bakım sistemlerinin değişik aşamaları ile uyumlu bir şekilde gerçekleştirme
7 İç hastalıkları kapsamında yer alan tüm sistemlerle ilgili hastalıklar konusunda bilgi sahibi olma
8 İç hastalıkları kapsamında yer alan tüm vücut sistemleri ile ilgili hastalıklar konusundaki bilgilerini, hasta bireyin bakım gereksinimlerinin karşılanmasında kullanma
9 Özellikle sık karşılaşılan acil ve kritik durumlardaki hastaların hemşirelik süreci doğrultusunda bakımlarıyla ilgili kararları verebilme
10 Sık karşılaşılan acil ve kritik durumlardaki hastaların hemşirelik süreci doğrultusunda bakımlarıyla ilgili alınan kararları uygulayabilme becerisi kazanma
11 Birey, aile ve toplumda sağlık davranışlarını geliştirecek ‘Sağlık Eğitimi’ konusunda bilgi sahibi olma
12 Birey, aile ve toplumda sağlık davranışlarını geliştirecek ‘Sağlık Eğitimi’ konusunda sahip olunan bilgileri uygulama
13 İç hastalıkları hemşireliği ile ilgili tüm gelişmeleri izleme ve araştırma konusunda duyarlı olma
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Temel kavram ve kuramlar, Homeostazis ve Stres, Sıvı-elektrolit dengesi, Asit-baz dengesi, Klinik Uygulama Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama, Görüşme
2. Hafta Asit-baz dengesi, Şok ve Hemşirelik Bakımı, Ağrı, Palyatif Hasta Bakımı, Klinik Uygulama Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
3. Hafta Geriatri Hemşireliğ, İmmun sistem, Klinik uygulama Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Uygulama
4. Hafta Kalp ve Damar Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Klinik Uygulama Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
5. Hafta Solunum Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Klinik Uygulama Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Uygulama
6. Hafta Endokrin Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Klinik Uygulama Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama, Görüşme
7. Hafta Kan Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Klinik Uygulama Görüşme, Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
8. Hafta Ara sınav
9. Hafta Sindirim Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Klinik Uygulama Görüşme, Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
10. Hafta Vaka Tartışması Klinik uygulama Uygulama, Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
11. Hafta Üriner Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Klinik Uygulama Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Uygulama
12. Hafta Kanser ve Hemşirelik Bakımı, Klinik Uygulama Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama, Görüşme
13. Hafta Sinir Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Klinik uygulama Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Uygulama
14. Hafta Eklem-Bağ Doku Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Deri Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Klinik Uygulama Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Hemşirelik bilim ve sanatının gereklerini, bireyin/ailenin/toplumun sağlığını korumada ve geliştirmede en üst düzeyde uygulayabilen,
2 Sağlığın bozulduğu durumlarda bireylerin her ortamda hemşirelik bakım gereksinimlerini çağdaş yaklaşımlar doğrultusunda saptayabilen, hemşirelik bakımını planlayabilen, uygulayabilen ve değerlendirebilen
3 Ekip çalışmasına yatkın, liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki sağlık ekibi üyeleri ve ilişkili olduğu diğer disiplin üyeleri ile işbirliği yapabilen ve etkili iletişim kurabilen,
4 Birey, aile ve toplumun eğitim gereksinimleri belirleyen ve en doğru strateji, yöntem ve teknikleri kullanarak eğitim gereksinimleri uygun eğitim verebilen
5 Evrensel değerlere sahip, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin, hasta haklarının, yasal sorumluklarının bilincinde olan,
6 Bilimsel yöntemi ve düşünceyi mesleki ve sosyal yaşamında kullanan, eleştirel düşünen, akademik üstünlük ve araştırma öğelerini birleştiren bir anlayışla mesleğini yapabilen,
7 Bireysel ve mesleki gelişimine ilişkin sorumluluk alabilen, mesleğin gelişimi için karar alma mekanizmalarında etkin rol alan,
8 Alanında ileri düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olan,
9 Alanının gerektirdiği düzeyde istatistik, bilgisayar, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilen
10 Türkçeyi iyi kullanabilen, yazılı ve sözlü iletişim kurallarını bilen ve etkin iletişim becerisine sahip olan
11 Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olan mezunlar vermektir.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 DK8 DK9 DK10 DK11 DK12 DK13
PY1 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY2 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY3 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY4 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY5 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
PY6 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
PY7 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
PY8 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
PY9 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3
PY10 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3
PY11 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Yılmaz Karabulutlu, E. Bahçecioğlu Turan, G. (2023): Kronik Hastalıkların Yönetimi ve Kanıta Dayalı Hemşirelik Uygulamaları, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul.
  • Can, G. (2023): İç Hastalıkları Hemşireliği Klinik Uygulama Rehberi, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul.
  • Enç, N. Can, G. (2015): İç Hastalıkları Hemşireliği Uygulama Öğrenci Eğitim Modülü, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul.
  • Enç, N. (2020): İç Hastalıkları Hemşireliği; Genişletilmiş ve Güncellenmiş 3. Baskı, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
  • Can, G. (2010):Onkoloji Hemşireliğinde Kanıta Dayalı Bakım, Nobel Tıp Kitapevi, İstanbul
  • Karadakovan A, Eti Aslan F (2022)Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım (6. Baskı), Akademisyen Kitapevi
  • Bedük, T. (2016): İç Hastalıkları Hemşireliği Akıl Notları, Güneş Tıp Kitabevleri, İstanbul.
  • Çelik, S. Olgun, N. (2021): Tüm Yönleriyle İç Hastalıkları Hemşireliği, Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara.
  • Ovayolu, N. Ovayolu, Ö. (2018): Temel İç Hastalıkları Hemşireliği Ve Farklı Boyutlarıyla Kronik Hastalıklar, Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara.
  • Doğu, Ö. Terzi, B. Topbaş, E. (2023): Vaka Örnekleri ile Yoğun Bakım Hastasının Bakım Yönetimi, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul.
  • Ünsal Avdal, E. (2022): Kronik Hastalıkların Tedavi ve Bakımında Algoritmalar ve Klinik Karar Verme İç Hastalıkları Hemşireliği, Hipokrat Kitabevi, Ankara.
  • Özer, S. (2019): İç Hastalıkları Hemşireliği "Olgu Senaryolarıyla", İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul.
  • Özveren, H. Gülnar, E. (2021): Palyatif Bakım ve Hemşirelik, Akademisyen Kitabevi, Ankara.
  • Karaoğlu, A. Yavuzşen, T. (2022): Geriatrik Onkoloji, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul.
  • Can, G. (2020): Onkoloji Hemşireliği: Genişletilmiş ve Güncellenmiş 2. Baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul.
  • Erdoğan, S. Özcan, Ş. (2021): Diyabet Hemşireliği, Nobel Tıp Kitabevi, Ankara
  • Enç, N. (2022): Kardiyovasküler Hemşirelik 2. Baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul.
Değerlendirme Yöntemi
Güz Dönemi
Sorumlu Personel Grup Değerlendirme Yöntemi Yüzde
Dr. Öğr. Üyesi Özlem ALTINBAŞ AKKAŞ 2A Vize 20,00
Dr. Öğr. Üyesi Özlem ALTINBAŞ AKKAŞ 2A Klinik Uygulama Sınavı 20,00
Dr. Öğr. Üyesi Özlem ALTINBAŞ AKKAŞ 2A Klinik Uygulama 30,00
Dr. Öğr. Üyesi Özlem ALTINBAŞ AKKAŞ 2A Final 30,00
Toplam 100,00
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 16 224
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 3 42
Diğer Faaliyetler 10 2 20
Sınavlar
Ara Sınav 1 2 2 4
Ödev 1 7 2 14
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 306
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 12,0