| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Hemşirelik Esasları | HMF102 | Türkçe | Zorunlu | 2. Yarıyıl | 6 + 10 | 11,0 | 12,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Düz anlatım, soru-cevap, demonstrasyon |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi SELİN KESKİN KIZILTEPE, Doç. Dr. Ayşe DEMİRAY |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | İnsanı kendine özgü varlığı ve gereksinimleri içinde, çevresi ve toplumla birlikte, bütüncül bir anlayışla ele alan, hemşireliğin temel kavram kuram, ilkelerini, hasta bakımı yöntem ve uygulamalarını öğreterek ve herhangi bir cins, yaş grubu, hastalık olgusu gözetmeksizin hemşireliğin tüm alanlarında uygulamalara temel oluşturması amaçlanmaktadır. |
| Dersin İçeriği | Sağlıklı Hastane Ortamı, Hasta kabul ve Taburculuk-Hareket, Uyku, Dinlenme, Ağrı ve hemşirelik Bakımı, Yaşam Bulguları, Özbakım Uygulamaları, Enfeksiyon Kontrolü, İlaç Uygulama Yöntemleri, Parenteral İlaç Uygulamaları, Solunum Sistemi Uygulamaları, Sindirim Sistemi, Üriner Sistem Uygulamaları, Boşaltım Sistemi Uygulamaları |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Hasta bakımında kullanılan temel yöntemleri ve teknikleri bilimsel gerekçeleriyle öğrenmesi |
| 2 | Hasta bakımında kullanılan temel yöntemleri ve teknikleri bilimsel gerekçeleriyle uygulaması |
| 3 | Doğru teknik kullanılarak hastanın hijyen gereksinimlerini karşılayabilme |
| 4 | Hastayı fizyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirerek ağrı, uyku, dinlenme sorunlarına yönelik hemşirelik girişimlerinde bulunabilme |
| 5 | Asepsi-antisepsi ilkelerine uygun hemşirelik girişiminde bulunabilme |
| 6 | Doğru teknik kullanılarak hastanın yaşam bulgularını doğru değerlendirebilme |
| 7 | Oral, parenteral ve lokal ilaç uygulamalarını doğru hasta, doğru ilaç, doğru doz ve doğru yoldan beceriyle uygulayabilme |
| 8 | Solunum sisteminde tanı ve tedavi için yapılan uygulamalarda tekniğine uygun hemşirelik girişiminde bulunabilme |
| 9 | Gastrointestinal sistem uygulamalarında tekniğine uygun hemşirelik girişiminde bulunabilme, |
| 10 | Üriner sistem uygulamalarında tekniğine uygun hemşirelik girişiminde bulunabilme, |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Sağlıklı Hastane Ortamı, Hasta kabul ve Taburculuk-Hareket, Uyku, Dinlenme, Ağrı ve hemşirelik Bakımı | Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 2. Hafta | Yaşam Bulguları | Görüşme, Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 3. Hafta | Özbakım Uygulamaları | Görüşme, Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 4. Hafta | Özbakım Uygulamaları | Görüşme, Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 5. Hafta | Enfeksiyon Kontrolü | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme |
| 6. Hafta | İlaç Uygulama Yöntemleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Uygulama |
| 7. Hafta | Parenteral İlaç Uygulamaları | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Uygulama |
| 8. Hafta | ARA SINAV | |
| 9. Hafta | Parenteral İlaç Uygulamaları | Uygulama, Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 10. Hafta | Solunum Sistemi Uygulamaları | Görüşme, Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 11. Hafta | Sindirim Sistemi | Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama |
| 12. Hafta | Üriner Sistem Uygulamaları | Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama |
| 13. Hafta | Boşaltım Sistemi Uygulamaları | Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme |
| 14. Hafta | Klinik Uygulama | Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Hemşirelik bilim ve sanatının gereklerini, bireyin/ailenin/toplumun sağlığını korumada ve geliştirmede en üst düzeyde uygulayabilen, | ✔ | |||||
| 2 | Sağlığın bozulduğu durumlarda bireylerin her ortamda hemşirelik bakım gereksinimlerini çağdaş yaklaşımlar doğrultusunda saptayabilen, hemşirelik bakımını planlayabilen, uygulayabilen ve değerlendirebilen | ✔ | |||||
| 3 | Ekip çalışmasına yatkın, liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki sağlık ekibi üyeleri ve ilişkili olduğu diğer disiplin üyeleri ile işbirliği yapabilen ve etkili iletişim kurabilen, | ✔ | |||||
| 4 | Birey, aile ve toplumun eğitim gereksinimleri belirleyen ve en doğru strateji, yöntem ve teknikleri kullanarak eğitim gereksinimleri uygun eğitim verebilen | ✔ | |||||
| 5 | Evrensel değerlere sahip, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin, hasta haklarının, yasal sorumluklarının bilincinde olan, | ✔ | |||||
| 6 | Bilimsel yöntemi ve düşünceyi mesleki ve sosyal yaşamında kullanan, eleştirel düşünen, akademik üstünlük ve araştırma öğelerini birleştiren bir anlayışla mesleğini yapabilen, | ✔ | |||||
| 7 | Bireysel ve mesleki gelişimine ilişkin sorumluluk alabilen, mesleğin gelişimi için karar alma mekanizmalarında etkin rol alan, | ✔ | |||||
| 8 | Alanında ileri düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olan, | ✔ | |||||
| 9 | Alanının gerektirdiği düzeyde istatistik, bilgisayar, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilen | ✔ | |||||
| 10 | Türkçeyi iyi kullanabilen, yazılı ve sözlü iletişim kurallarını bilen ve etkin iletişim becerisine sahip olan | ✔ | |||||
| 11 | Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olan mezunlar vermektir. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 | DK9 | DK10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY5 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY6 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY7 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY8 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY9 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY10 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY11 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| Ders Kitabı veya Notu |
|
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 16 | 224 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 2 | 28 |
| Araştırma | 14 | 1 | 14 | |
| Diğer Faaliyetler | 11 | 2 | 22 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
| Ödev 1 | 14 | 1 | 14 | |
| Final | 1 | 2 | 2 | |
| Toplam İş Yükü | 306 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 12,0 | ||