Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hemşirelik Esasları HMF102 Türkçe Zorunlu 2. Yarıyıl 6 + 10 11,0 12,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Düz anlatım, soru-cevap, demonstrasyon
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi SELİN KESKİN KIZILTEPE, Doç. Dr. Ayşe DEMİRAY
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı İnsanı kendine özgü varlığı ve gereksinimleri içinde, çevresi ve toplumla birlikte, bütüncül bir anlayışla ele alan, hemşireliğin temel kavram kuram, ilkelerini, hasta bakımı yöntem ve uygulamalarını öğreterek ve herhangi bir cins, yaş grubu, hastalık olgusu gözetmeksizin hemşireliğin tüm alanlarında uygulamalara temel oluşturması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği Sağlıklı Hastane Ortamı, Hasta kabul ve Taburculuk-Hareket, Uyku, Dinlenme, Ağrı ve hemşirelik Bakımı, Yaşam Bulguları, Özbakım Uygulamaları, Enfeksiyon Kontrolü, İlaç Uygulama Yöntemleri, Parenteral İlaç Uygulamaları, Solunum Sistemi Uygulamaları, Sindirim Sistemi, Üriner Sistem Uygulamaları, Boşaltım Sistemi Uygulamaları
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Hasta bakımında kullanılan temel yöntemleri ve teknikleri bilimsel gerekçeleriyle öğrenmesi
2 Hasta bakımında kullanılan temel yöntemleri ve teknikleri bilimsel gerekçeleriyle uygulaması
3 Doğru teknik kullanılarak hastanın hijyen gereksinimlerini karşılayabilme
4 Hastayı fizyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirerek ağrı, uyku, dinlenme sorunlarına yönelik hemşirelik girişimlerinde bulunabilme
5 Asepsi-antisepsi ilkelerine uygun hemşirelik girişiminde bulunabilme
6 Doğru teknik kullanılarak hastanın yaşam bulgularını doğru değerlendirebilme
7 Oral, parenteral ve lokal ilaç uygulamalarını doğru hasta, doğru ilaç, doğru doz ve doğru yoldan beceriyle uygulayabilme
8 Solunum sisteminde tanı ve tedavi için yapılan uygulamalarda tekniğine uygun hemşirelik girişiminde bulunabilme
9 Gastrointestinal sistem uygulamalarında tekniğine uygun hemşirelik girişiminde bulunabilme,
10 Üriner sistem uygulamalarında tekniğine uygun hemşirelik girişiminde bulunabilme,
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Sağlıklı Hastane Ortamı, Hasta kabul ve Taburculuk-Hareket, Uyku, Dinlenme, Ağrı ve hemşirelik Bakımı Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
2. Hafta Yaşam Bulguları Görüşme, Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
3. Hafta Özbakım Uygulamaları Görüşme, Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
4. Hafta Özbakım Uygulamaları Görüşme, Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
5. Hafta Enfeksiyon Kontrolü Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
6. Hafta İlaç Uygulama Yöntemleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Uygulama
7. Hafta Parenteral İlaç Uygulamaları Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Uygulama
8. Hafta ARA SINAV
9. Hafta Parenteral İlaç Uygulamaları Uygulama, Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
10. Hafta Solunum Sistemi Uygulamaları Görüşme, Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
11. Hafta Sindirim Sistemi Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama
12. Hafta Üriner Sistem Uygulamaları Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama
13. Hafta Boşaltım Sistemi Uygulamaları Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
14. Hafta Klinik Uygulama Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Hemşirelik bilim ve sanatının gereklerini, bireyin/ailenin/toplumun sağlığını korumada ve geliştirmede en üst düzeyde uygulayabilen,
2 Sağlığın bozulduğu durumlarda bireylerin her ortamda hemşirelik bakım gereksinimlerini çağdaş yaklaşımlar doğrultusunda saptayabilen, hemşirelik bakımını planlayabilen, uygulayabilen ve değerlendirebilen
3 Ekip çalışmasına yatkın, liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki sağlık ekibi üyeleri ve ilişkili olduğu diğer disiplin üyeleri ile işbirliği yapabilen ve etkili iletişim kurabilen,
4 Birey, aile ve toplumun eğitim gereksinimleri belirleyen ve en doğru strateji, yöntem ve teknikleri kullanarak eğitim gereksinimleri uygun eğitim verebilen
5 Evrensel değerlere sahip, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin, hasta haklarının, yasal sorumluklarının bilincinde olan,
6 Bilimsel yöntemi ve düşünceyi mesleki ve sosyal yaşamında kullanan, eleştirel düşünen, akademik üstünlük ve araştırma öğelerini birleştiren bir anlayışla mesleğini yapabilen,
7 Bireysel ve mesleki gelişimine ilişkin sorumluluk alabilen, mesleğin gelişimi için karar alma mekanizmalarında etkin rol alan,
8 Alanında ileri düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olan,
9 Alanının gerektirdiği düzeyde istatistik, bilgisayar, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilen
10 Türkçeyi iyi kullanabilen, yazılı ve sözlü iletişim kurallarını bilen ve etkin iletişim becerisine sahip olan
11 Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olan mezunlar vermektir.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 DK8 DK9 DK10
PY1 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2
PY2 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3
PY3 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2
PY4 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
PY5 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2
PY6 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2
PY7 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2
PY8 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
PY9 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
PY10 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
PY11 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu
Diğer Kaynaklar
  • Atabek Aştı, T., Karadağ A. (2013). Hemşirelik Esasları. Akademi Yayınları,1. Baskı, 978-975-01795-7-0.
  • Dikmen, Y., & Korhan Akın E. (2016). Hemşirelik Esasları Klinik Uygulama Rehberi. Reaksiyon Yayıncılık.
  • Akça AY, F. (2013). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler. 5. Baskı, Nobel Tıp Kitabevleri.
  • Berman, A., Snyder, S., Kozier, B. et al. (2008). Kozier & Erb’s Fundamentals of Nursing. Concepts, Process and Practice, 8th ed., St. Louis.
  • Potter, P. A., & Perry, A. G. (2005). Fundamentals of Nursing Concepts, Process and Practice. 6 th edition, St. Louis The C.V. Mosby Company.
  • Taylor, C., Lillis, C., Lemore, P. ve ark. (2008). Fundamentals of Nursing – The Art and Science of Nursing Care. 6th ed. Philadelphia: J.B. Lippincott Company.
  • Sabuncu, N., Alpar, Ş. E., Özdilli, K. ve ark. (2008). Hemşirelik Bakımında İlke ve Uygulamalar. Sabuncu, N. (Ed.), Alter Yayınevi.
  • Birol, L. (2008). Hemşirelik Süreci. Akademisyen Yayınevi.
  • Erdemir, F., & Türk, G. (2022). Hemşirelik Tanıları El Kitabı. Nobel Tıp Kitabevleri.
  • Ulusoy, M.F., & Görgülü, R.S. (2001). Hemşirelik Esasları-Temel Kuram, Kavram, İlke ve Yöntemler., 5. baskı.
  • Karagözoğlu, Ş., Demiray, A., & Doğan, P. (2023). Temel Hemşirelik Uygulama İçin Esaslar. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. ISBN: 978-625-7564-79-3.
  • Göçmen Baykara, Z., Çalışkan, N., Öztürk, D., & Karadağ, A. (2021). Temel Hemşirelik Becerileri Kontrol Listeleri-Web Erişimli Eğitim Videoları. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. ISBN: 978-605-7578-35-8
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 16 224
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 2 28
Araştırma 14 1 14
Diğer Faaliyetler 11 2 22
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 2 2
Ödev 1 14 1 14
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 306
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 12,0