| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Fizyoloji | HMF109 | Türkçe | Zorunlu | 1. Yarıyıl | 3 + 1 | 4,0 | 4,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Sözlü Sunum |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Şerif DEMİR |
| Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Şerif DEMİR (Güz) |
| Dersin Amacı | 1. Fizyolojinin amacı, yaşamın başlangıcı, gelişimi ve ilerlemesini sağlayan fiziksel ve kimyasal etkenleri açıklamaktır 2. İnsan sağlığı ile uğraşacak olan öğrencilerimize insan vücudunun fizyolojik fonksiyonlarını en iyi şekilde tanıtmak 3. Ulusal/uluslararası sağlık sektörüne donanımlı, genç ve dinamik insan gücü kazandırmak 4. İnsan organizmasında fizyolojik düzeneklerin hücreden sistemlere uzanan yapılanmasında vücut işlevlerinin gerçekleştirilmesi, sürdürülmesi, düzenlenmesi ve eşgüdümü hakkında bilgi kazandırmak 5. Bağımsız düşünebilme, eleştirel analiz ve araştırma yeteneğini geliştirmek 6. Sağlık alanında çalışacak sağlık elemanlarının insan vücudunda meydana gelen, canlılığın oluşumu ve devamını sağlayan faaliyetlerin fizyolojisini, oluş şekli ve mekanizmalarını derin ve sistematik olarak öğrenmek |
| Dersin İçeriği | İnsan vücudunun organizasyonu, Çizgili Kas ve kasılma Düz kas ve kalp kası, Sinir fizyolojisi Merkezi ve Otonom Sinir Sistemi, Somatik ve özel duyular, İç Salgı Bezleri ,Kan Fizyolojisi, Kalp, kan damarları ve dolaşım, Solunum Sistemi, Böbrek fizyolojisi, Sıvı-elektrolit ve asit baz dengesi, Sindirim sistemi, Metabolizma Vücudun savunma mekanizmaları, Erkek ve Kadın Üreme Sistemi, Gebelik ve Gelişme Fizyolojisi |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | 1) İnsan vücudunun organizasyonu anlatabilir; hücreden organizmaya kadar alt bölümlere örnek verebilir; hücrenin yapı ve fonksiyonlarını anlatabilir, organelleri sayabilir, görevlerini açıklayabilir |
| 2 | Çizgili kas ve düz kasların yapısını anlatabilir, sinir kas kavşağını anlatabilir, kas kasılmasının moleküler mekanizmasını anlatabilir |
| 3 | Sinir sistemini oluşturan hücre çeşitlerini sayabilir; nöronların bölümlerini sayabilir, fonksiyonlarını açıklayabilir; Nörotransmitter çeşitlerini sayabilir, etkilerini açıklayabilir |
| 4 | Merkezi ve çevresel sinir sistemini tanımlayabilir, bölümlerini sayabilir; Omurilik bölümlerini anlatabilir, refleks tanımını yapabilir, refleks çeşitlerine örnek verebilir, omurilik reflekslerini açıklayabilir |
| 5 | Görme, işitme, denge, koku ve tat duyularının reseptörlerini, algılanmasını, aferent sinirlerini ve ilgili beyin merkezlerini tanımlayabilir |
| 6 | Hormonların yapısını ve salgı mekanizmalarını anlatabilir, hormon salgılayan bezleri sayabilir, hormonların yapısı ve fonksiyonlarını, salgılanma mekanizmalarını anlatabilir. |
| 7 | Kanın fiziksel ve kimyasal özelliklerini anlatabilir, kanın şekilli elemanlarını sayabilir, eritrosit, lökosit ve trombositlerin yapı ve fonksiyonlarını anlatabilir, pıhtılaşma mekanizması, kan grubu, transfüzyon olaylarını açıklayabilir. |
| 8 | Kalbin ileti sistemini anlatabilir, elektrokardiyografinin temelini anlatabilir, elektrot, eksen, derivasyon terimlerini açıklayabilir; kalbi etkileyen sinirsel ve hormonal faktörleri açıklayabilir; kalp döngüsünü anlatabilir. |
| 9 | Kan damarlarının fonksiyonlarını anlatabilir, arter basıncını, ödemi, venöz dönüşü anlatabilir, kan basıncını etkileyen faktörleri, kısa ve uzun süreli düzenleme mekanizmaları sayabilir, kan akımının lokal, hormonal ve sinirsel düzenlenmesini anlatabilir, dolaşım şokunu tanımlayabilir. |
| 10 | Sistemlerin görevlerini ve fonksiyonlarını sayabilir |
| 11 | 11) Vücudun spesifik ve spesifik olmayan savunma mekanizmalarını sayabilir, fonksiyonlarını açıklayabilir. |
| 12 | Erkek ve kadın üreme sisteminin bölümlerinin fonksiyonlarını anlatabilir, üreme hormonlarını ve salgı yerlerini sayabilir, görevlerini anlatabilir. |
| 13 | Gebelikte meydana gelen fizyolojik değişiklikleri anlatabilir. |
| 14 | Döllenme ve fetüsün gelişimini hafta ve aylar bazında anlatabilir, fetal kan dolaşımını anlatabilir, doğumdan sonraki gelişmeyi ve 2 yaşına kadar bebeğin motor ve psişik gelişimini aylar bazında anlatabilir |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | İnsan vücudunun organizasyonu | |
| 2. Hafta | Çizgili Kas ve kasılma Düz kas ve kalp kası | |
| 3. Hafta | Sinir fizyolojisi Merkezi ve Otonom Sinir Sistemi | |
| 4. Hafta | Somatik ve özel duyular | |
| 5. Hafta | İç Salgı Bezleri | |
| 6. Hafta | Kan Fizyolojisi | |
| 7. Hafta | Kalp, kan damarları ve dolaşım | |
| 8. Hafta | Solunum Sistemi | |
| 9. Hafta | Böbrek fizyolojisi | |
| 10. Hafta | Sıvı-elektrolit ve asit baz dengesi | |
| 11. Hafta | Sindirim sistemi | |
| 12. Hafta | Metabolizma Vücudun savunma mekanizmaları | |
| 13. Hafta | Erkek ve Kadın Üreme Sistemi | |
| 14. Hafta | Gebelik ve Gelişme Fizyolojisi |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Hemşirelik bilim ve sanatının gereklerini, bireyin/ailenin/toplumun sağlığını korumada ve geliştirmede en üst düzeyde uygulayabilen, | ✔ | |||||
| 2 | Sağlığın bozulduğu durumlarda bireylerin her ortamda hemşirelik bakım gereksinimlerini çağdaş yaklaşımlar doğrultusunda saptayabilen, hemşirelik bakımını planlayabilen, uygulayabilen ve değerlendirebilen | ✔ | |||||
| 3 | Ekip çalışmasına yatkın, liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki sağlık ekibi üyeleri ve ilişkili olduğu diğer disiplin üyeleri ile işbirliği yapabilen ve etkili iletişim kurabilen, | ✔ | |||||
| 4 | Birey, aile ve toplumun eğitim gereksinimleri belirleyen ve en doğru strateji, yöntem ve teknikleri kullanarak eğitim gereksinimleri uygun eğitim verebilen | ✔ | |||||
| 5 | Evrensel değerlere sahip, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin, hasta haklarının, yasal sorumluklarının bilincinde olan, | ✔ | |||||
| 6 | Bilimsel yöntemi ve düşünceyi mesleki ve sosyal yaşamında kullanan, eleştirel düşünen, akademik üstünlük ve araştırma öğelerini birleştiren bir anlayışla mesleğini yapabilen, | ✔ | |||||
| 7 | Bireysel ve mesleki gelişimine ilişkin sorumluluk alabilen, mesleğin gelişimi için karar alma mekanizmalarında etkin rol alan, | ✔ | |||||
| 8 | Alanında ileri düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olan, | ✔ | |||||
| 9 | Alanının gerektirdiği düzeyde istatistik, bilgisayar, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilen | ✔ | |||||
| 10 | Türkçeyi iyi kullanabilen, yazılı ve sözlü iletişim kurallarını bilen ve etkin iletişim becerisine sahip olan | ✔ | |||||
| 11 | Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olan mezunlar vermektir. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 | DK9 | DK10 | DK11 | DK12 | DK13 | DK14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY6 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY7 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY8 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY9 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY10 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY11 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| Güz Dönemi | |||
| Sorumlu Personel | Grup | Değerlendirme Yöntemi | Yüzde |
|---|---|---|---|
| Prof. Dr. Şerif DEMİR | 1A-B | Vize | 50,00 |
| Prof. Dr. Şerif DEMİR | 1A-B | Final | 50,00 |
| Toplam | 100,00 | ||
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 4 | 56 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 2 | 28 |
| Araştırma | 14 | 1 | 14 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
| Final | 1 | 2 | 2 | |
| Toplam İş Yükü | 102 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 4,0 | ||