| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Biyokimya | HMF107 | Türkçe | Zorunlu | 1. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 2,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Anlatım-Görsel sunum |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Cemil KAHRAMAN |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Cemil KAHRAMAN (Güz) |
| Dersin Amacı | Bu ders klinik servis ve hastane birimlerinde hastalık teşhis ve tedavi süreçleri, aynı zamanda koruyucu hekimlik süreçlerinde yardımcı sağlık personelinin orderları daha rahat ve sağlıklı takip etmelerini amaçlar. |
| Dersin İçeriği | Dersin tanıtımı Laboratuar kavramı hakkında temel bilgiler verilmesi .Vücut suyu hakkında bilgi verilmesi, pH kavramı hakkında bilgi verilmesi. Elektrolit yükü ve dağılımı hakkında bilgi verilmesi, Peptid, proteinler ve bileşenlerin yapısı hakkında bilgi verilmesi, fizyoloji ve patolojide proteinlerin rolü hakkında bilgi verilmesi. Karbonhidratlar ve bileşenleri hakkında bilgi verilmesi, fizyoloji ve patolojide karbonhidratların rolü hakkında bilgi verilmesi. Lipidlerin yapısı ve bileşenleri hakkında bilgi verilmesi, fizyoloji ve patolojide lipidlerin rolü hakkında bilgi verilmesi. Vitaminlerin yapısı ve fonksiyonları hakkında bilgi verilmesi, normal biyokimyasal süreçlerde ve patolojide vitaminlerin rolü hakkında bilgi verilmesi. Porfirinler ve fonksiyonları hakkında bilgi verilmesi, normal biyokimyasal süreçlerde ve patolojide porfirinlerin rolü hakkında bilgi verilmesi. Enzimatik biyokimyasal kataliz hakkında bilgi verilmesi, enzimlerin defektif süreçleri hakkında bilgi verilmesi. Nükleotidler ve DNA hakkında bilgi verilmesi, normal biyokimyasal süreçlerde ve patolojide DNA’nın rolü hakkında bilgi verilmesi. Hematoloji ve CBC laboratuarı hakkında bilgi verilmesi. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Biyokimyayı tanımlayabilme |
| 2 | Canlı organizmanın birimlerini tanıma |
| 3 | Hücre ve doku düzeyinde insan organlarının fonksiyonlarını kavrama |
| 4 | Hastalıkların biyokimyasal temellerini kavrama |
| 5 | Hastalık teşhis ve takibinde laboratuar uygulamalarını kavrama |
| 6 | Preanalitik hatalar hakkında önbilgi sahibi olma |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Dersin tanıtımı Laboratuar kavramı hakkında temel bilgiler verilmesi | |
| 2. Hafta | Vücut suyu hakkında bilgi verilmesi pH kavramı hakkında bilgi verilmesi Elektrolit yükü ve dağılımı hakkında bilgi verilmesi | |
| 3. Hafta | Peptid, proteinler ve bileşenleri hakkında bilgi verilmesi Fizyoloji ve patolojide proteinlerin rolü hakkında bilgi verilmesi | |
| 4. Hafta | Karbonhidratlar ve bileşenleri hakkında bilgi verilmesi Fizyoloji ve patolojide proteinlerin rolü hakkında bilgi verilmesi | |
| 5. Hafta | Lipidler ve bileşenleri hakkında bilgi verilmesi Fizyoloji ve patolojide lipidlerinrolü hakkında bilgi verilmesi | |
| 6. Hafta | Vitaminler ve fonksiyonları hakkında bilgi verilmesi Normal biyokimyasal süreçlerde ve patolojide vitaminlerin rolü hakkında bilgi verilmesi | |
| 7. Hafta | Vitaminler ve fonksiyonları hakkında bilgi verilmesi Normal biyokimyasal süreçlerde ve patolojide vitaminlerin rolü hakkında bilgi verilmesi | |
| 8. Hafta | Vize | |
| 9. Hafta | Porfirinler ve fonksiyonları hakkında bilgi verilmesi Normal biyokimyasal süreçlerde ve patolojide porfirinlerin rolü hakkında bilgi verilmesi | |
| 10. Hafta | Enzimatik biyokimyasal kataliz hakkında bilgi verilmesi Enzimlerin defektif süreçleri hakkında bilgi verilmesi | |
| 11. Hafta | Enzimatik biyokimyasal kataliz hakkında bilgi verilmesi Enzimlerin defektif süreçleri hakkında bilgi verilmesi | |
| 12. Hafta | Nükleotidler ve DNA hakkında bilgi verilmesi Normal biyokimyasal süreçlerde ve patolojide DNA’nın rolü hakkında bilgi verilmesi | |
| 13. Hafta | Nükleotidler ve DNA hakkında bilgi verilmesi Normal biyokimyasal süreçlerde ve patolojide DNA’nın rolü hakkında bilgi verilmesi | |
| 14. Hafta | Hematoloji ve CBC laboratuarı hakkında bilgi verilmesi |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Hemşirelik bilim ve sanatının gereklerini, bireyin/ailenin/toplumun sağlığını korumada ve geliştirmede en üst düzeyde uygulayabilen, | ✔ | |||||
| 2 | Sağlığın bozulduğu durumlarda bireylerin her ortamda hemşirelik bakım gereksinimlerini çağdaş yaklaşımlar doğrultusunda saptayabilen, hemşirelik bakımını planlayabilen, uygulayabilen ve değerlendirebilen | ✔ | |||||
| 3 | Ekip çalışmasına yatkın, liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki sağlık ekibi üyeleri ve ilişkili olduğu diğer disiplin üyeleri ile işbirliği yapabilen ve etkili iletişim kurabilen, | ✔ | |||||
| 4 | Birey, aile ve toplumun eğitim gereksinimleri belirleyen ve en doğru strateji, yöntem ve teknikleri kullanarak eğitim gereksinimleri uygun eğitim verebilen | ✔ | |||||
| 5 | Evrensel değerlere sahip, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin, hasta haklarının, yasal sorumluklarının bilincinde olan, | ✔ | |||||
| 6 | Bilimsel yöntemi ve düşünceyi mesleki ve sosyal yaşamında kullanan, eleştirel düşünen, akademik üstünlük ve araştırma öğelerini birleştiren bir anlayışla mesleğini yapabilen, | ✔ | |||||
| 7 | Bireysel ve mesleki gelişimine ilişkin sorumluluk alabilen, mesleğin gelişimi için karar alma mekanizmalarında etkin rol alan, | ✔ | |||||
| 8 | Alanında ileri düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olan, | ✔ | |||||
| 9 | Alanının gerektirdiği düzeyde istatistik, bilgisayar, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilen | ✔ | |||||
| 10 | Türkçeyi iyi kullanabilen, yazılı ve sözlü iletişim kurallarını bilen ve etkin iletişim becerisine sahip olan | ✔ | |||||
| 11 | Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olan mezunlar vermektir. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 |
|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 5 | 4 | 5 | 2 | 2 |
| PY2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY6 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY7 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY8 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY9 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY10 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY11 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 2 | 28 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 10,5 | 2 | 21 |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 | |
| Toplam İş Yükü | 51 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 2,0 | ||