Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Dili II TDB122 Türkçe Zorunlu 2. Yarıyıl 2 + 0 2,0 2,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Türkçenin şekil bilgisini kavratıp imlâ-noktalama işaretlerinin yerinde kullanılmasını sağlamak, cümlenin ögelerini ve çeşitlerini kavratmak, anlatım bozukluğu yapmadan yazma ve konuşma becerisini kazandırmak, topluluk önünde sunum yapabilme ve bilimsel metinleri inceleyip not çıkarma becerisini kazandırmaktır.
Dersin İçeriği Türk dilinin şekil bilgisi, cümlenin ögeleri ve cümle çeşitleri, anlatım bozuklukları, imlânoktalama işaretleri, sunum, şiir, deneme, kompozisyon, hikâye, gazete, dergi çalışmaları ve uygulamaları.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Öğrencilerin okuduklarını, dinlediklerini, gördüklerini, anladıklarını ve düşündüklerini söz ve yazı ile planlı, etkili ve akıcı bir şekilde ifade etme yetenekleri gelişir.
2 Kurgusal metinler ve öğretici metinler arasındaki farkları bilir.
3 Yazacağı akademik tezlerde (lisans, yüksek lisans ve doktora) Türk dilini tez yazım kuralları çerçevesinde kullanabilir.
4 Karşılaştığı metni, yapı ve içerik özellikleri bakımından değerlendirebilir.
5 Deyim-atasözlerini tanır, bu kalıp ifadeleri yazılı-sözlü anlatımda doğru şekilde kullanır.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Düzeltme işareti, uzun ünlü, “de-ki-ile”nin yazımı, ek fiilin yazımı, mastarlara gelen eklerin yazılışı, fiil çekimi ile ilgili yazılışlar, soru ekinin yazılışı, ünsüzlerin nitelikleri, ünlü daralması, ünlü düşmesi, ünsüz uyumu, ünsüz türemesi, sayıların yazılışı, kısaltmaların yazılışı, büyük harflerin kullanıldığı yerler.
2. Hafta Birleşik kelimelerin yazılışı, pekiştirmeli sözlerin yazılışı, ikilemelerin yazılışı, deyimlerin yazılışı, alıntı kelimelerin yazılışı, yabancı özel adların yazılışı; Türkçede anlamları birbirine karıştırılan ve yazılışında güçlük çekilen bazı kelimeler; uygulamalar.
3. Hafta Nokta, virgül, noktalı virgül, iki nokta, üç nokta, soru işareti, ünlem işareti, kısa çizgi
4. Hafta Uzun çizgi, eğik çizgi, ters eğik çizgi, tırnak işareti, tek tırnak işareti, denden işareti, yay ayraç, köşeli ayraç, kesme işareti ve uygulamalar
5. Hafta Sözlü anlatımın temel ilkeleri, sözlü anlatım türleri (konferans, açık oturum, sempozyum, seminer vb.)
6. Hafta Metin nedir? Edebî metnin özellikleri ve türleri
7. Hafta Öğretici metinlerin özellikleri, kişisel hayatı konu alan öğretici metinler, gazete çevresinde gelişen öğretici metinler
8. Hafta Dilekçe yazarken uyulacak kurallar, kaynakça yazımı (metin içi-dipnotlu sistem)
9. Hafta ARA SINAV
10. Hafta Gerçek anlam, yan anlam, mecaz anlam, terim anlam, eş-yakın anlam, zıt anlamlı sözcükler, eş sesli sözcükler, genel ve özel anlamlı sözcükler, somut ve soyut anlamlı sözcükler, nitel ve nicel anlamlı sözcükler, argo sözcükler, yansıma sözcükler, ikilemeler, deyimler, atasözleri
11. Hafta Olumlu-olumsuz cümle, soru cümlesi, emir cümlesi, ünlem cümlesi, diğer yargıları içeren cümleler, şart cümlesi, amaç cümlesi, neden-sonuç cümlesi, üslup cümlesi, içerik cümlesi, öznel anlatım, nesnel anlatım, düz anlatım, dolaylı anlatım; paragrafın yapısı ve içeriği
12. Hafta İsim, Fiil, Zarf, Sıfat, Zamir, Edat
13. Hafta Cümlenin ögeleri ve cümle çeşitleri
14. Hafta Anlamla ilgili anlatım bozuklukları, dil bilgisiyle ilgili anlatım bozuklukları, ses ve ahenk kusurları
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel bilim ve mühendislik bilgi ve ilkelerini Ziraat Mühendisliği problemlerine uygulayabilme becerisi
2 Tarımsal alanlarda sıkça görülen hastalık etmenleri, zararlılar, yabancı otlar ve yararlı organizmaları genel olarak mikroskobik ve makroskobik düzeyde tanıyabilme, yaygınlık durumları ile zarar/yarar düzeylerini saptayabilme yeteneği
3 Tarımsal üretim sürecinde teknikler hakkında bilgi sahibi olma, süreçle ilgili temel problemleri tanımlayabilme ve bunların çözümünde çağdaş teknikler ile hesaplama araçlarını kullanabilme yeteneği
4 Bitki koruma problemlerinin çözümüne yönelik teknik ve bilimsel bilgi ile tanımlanmış mevcut önerileri, sürdürülebilir tarım, çevre ve insan sağlığı ile gıda güvenliğini göz önünde tutarak yürütebilme becerisi
5 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapabilme, gerektiğinde bağımsız davranma, insiyatif kullanma ve yaratıcılık becerisine sahip olma, fikirlerini sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade ederek iletişim kurabilme becerisi
6 Ulusal ve uluslararası güncel sorunları takip edebilme
7 Hayat boyu öğrenmenin önemini benimseme
8 Bilim, teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilme
9 Tarımda kalite sistemleri ile mesleki etik konusunda bilinç sahibi olabilme
10 İş ahlakı ve sorumluluk duygusuna sahip olma
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5
PY1 3 3 3 3 3
PY2 3 3 3 3 3
PY3 3 3 3 3 3
PY4 3 3 3 3 3
PY5 4 4 4 4 4
PY6 4 4 4 4 4
PY7 4 4 4 4 4
PY8 4 4 4 4 4
PY9 3 3 3 3 3
PY10 3 3 3 3 3
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • YAZIM KILAVUZU; TDK Yayınları, Ankara, 2006.
  • TÜRKÇE SÖZLÜK; TDK Yayınları, Ankara, 2005
  • AĞCA, Hüseyin: Türk Dili, Ankara, 2001, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, 270.
  • KORKMAZ, Zeynep, GÜLENSOY, Tuncer, ERCİLASUN, Ahmet B.; TÜRK DİLİ VE KOMPOZİSYON BİLGİLERİ Yargı Yay., Ankara, 2001
  • Ders Kitabı veya Notu
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 8 8
Final 1 15 15
Sınıf İçi Etkinlik 14 2 28
Toplam İş Yükü 51
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 2,0