| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bakteriyoloji | BKZ403 | Türkçe | Zorunlu | 7. Yarıyıl | 2 + 1 | 3,0 | 3,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Bu dersin sonunda öğrenciler, kültür bitkilerinde hastalık oluşturan bakteriler hakkında genel bilgileri kazanabilecek; bitki bakterilerinin yapısını, genom organizasyonunu, sınıflandırmasını, hastalık mekanizmasını, çoğalmasını, taşınma şekillerini, bitkiye giriş yollarını, yayılma yollarını, teşhis ve tanı yöntemlerini açıklayabilecek; bitki bakteri hastalıkları ile ilgili konuları ve kontrol stratejilerini yorumlayabilecek ve bunları uygulamalı olarak birleştirebilecektir. |
| Dersin İçeriği | Bitki bakterilerinin fitopatoloji bilimi içindeki yeri ve önemi • Kültür bitkilerinde oluşturdukları kantitatif ve kalitatif ürün azalışları ve simptomatoloji • Bakterilerin morfolojisi ve sınıflandırılması • Bitkiye giriş, çoğalma ve hastalık mekanizmaları • Bakterilerin klasik, serolojik ve moleküler tanılama yöntemleri • Epidemiyoloji ve kontrol yöntemleri |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Bitkilerde hastalıklara neden olan bakterilerin diğer bitki patojenlerinden farkını anlayabilme ve bunu ifade edebilme, |
| 2 | Fitobakteriyoloji bilimi içindeki bilgi ve kavramları genel bitki koruma ilkeleri içinde yorumlayabilme, |
| 3 | Bitki patojeni bakterin hastalık mekanizmalarını anlayabilme |
| 4 | Bakterilerin epidemiyolojisinin ürün kayıpları ve savaşım açısından önemini kavrayabilme, |
| 5 | Bitkilerde bakterilerin neden olduğu hastalıkların teşhis ve tanılarında izlenecek yolları kullanabilme, |
| 6 | Uygulama dersi sayesinde meslek hayatında bitki bakteri hastalıklarını kolay teşhis edebilme berecerisi kazanır |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Giriş; bakteriyoloji biliminin tarihsel gelişimi | |
| 2. Hafta | Bitki bakterilerinin morfolojisi, hücre yapısı, kimyasal yapısı, fizyolojisi, beslenme ve üremesi | |
| 3. Hafta | Fitopatojen bakterilerin sınıflandırılması ve isimlendirilmesi | |
| 4. Hafta | Fitopatojen bakterilerin bitkilere giriş yolları | |
| 5. Hafta | Fitopatojen bakterilerin oluşturdukları belirtiler | |
| 6. Hafta | Fitopatojen bakterilerin yayılma yolları | |
| 7. Hafta | Fitopatojen bakterilerin bulaşma yolları | |
| 8. Hafta | Arasınav | |
| 9. Hafta | Fitopatojen bakterilerin izolasyonu | |
| 10. Hafta | Fitopatojen bakterilerin klasik, serolojik ve moleküler yöntemlerle tanılanması | |
| 11. Hafta | Patojenite testleri | |
| 12. Hafta | Bakteriyofajlar | |
| 13. Hafta | Bakteriyel kültürlerin saklanması | |
| 14. Hafta | Bitki bakteri hastalıklarının kontrolü |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Temel bilim ve mühendislik bilgi ve ilkelerini Ziraat Mühendisliği problemlerine uygulayabilme becerisi | ✔ | |||||
| 2 | Tarımsal alanlarda sıkça görülen hastalık etmenleri, zararlılar, yabancı otlar ve yararlı organizmaları genel olarak mikroskobik ve makroskobik düzeyde tanıyabilme, yaygınlık durumları ile zarar/yarar düzeylerini saptayabilme yeteneği | ✔ | |||||
| 3 | Tarımsal üretim sürecinde teknikler hakkında bilgi sahibi olma, süreçle ilgili temel problemleri tanımlayabilme ve bunların çözümünde çağdaş teknikler ile hesaplama araçlarını kullanabilme yeteneği | ✔ | |||||
| 4 | Bitki koruma problemlerinin çözümüne yönelik teknik ve bilimsel bilgi ile tanımlanmış mevcut önerileri, sürdürülebilir tarım, çevre ve insan sağlığı ile gıda güvenliğini göz önünde tutarak yürütebilme becerisi | ✔ | |||||
| 5 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapabilme, gerektiğinde bağımsız davranma, insiyatif kullanma ve yaratıcılık becerisine sahip olma, fikirlerini sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade ederek iletişim kurabilme becerisi | ✔ | |||||
| 6 | Ulusal ve uluslararası güncel sorunları takip edebilme | ✔ | |||||
| 7 | Hayat boyu öğrenmenin önemini benimseme | ✔ | |||||
| 8 | Bilim, teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilme | ✔ | |||||
| 8 | Bilim, teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilme | ✔ | |||||
| 9 | Tarımda kalite sistemleri ile mesleki etik konusunda bilinç sahibi olabilme | ✔ | |||||
| 10 | İş ahlakı ve sorumluluk duygusuna sahip olma | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 |
|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY6 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY7 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY8 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY9 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY10 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 2 | 28 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 3 | 2 | 6 |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 25 | 25 |
| Ödev 1 | 6 | 3 | 18 | |
| Final | 1 | 25 | 25 | |
| Toplam İş Yükü | 102 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 | ||